Crash med horisontella streck över skärmen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

Crash med horisontella streck över skärmen.

Hej alla glada datorfixare på Sweclockers. För ett bra tag sedan crashade min stationära dator (som har några år på nacken) då jag spelade spel på den. Skärmen fylldes av horisontella streck av alla dess slag (kan tyvärr inte bifoga någon bild), och jag fick sedan slå av den via strömbrytaren. Efter det gick den inte längre att få igång hela vägen då det redan i bios dök upp liknande streck. Både windows och Ubuntu startade (kör dual-boot) men det gick inte att göra något därifrån och allt såg oerhört fult ut. Jag tänkte att det var grafikkortet så jag bytte ut det mot ett likadant som jag fick av en vän (8800GT), efter vilket det fungerade finfint ett bra tag. Nu rätt nyligen hände samma igen (medan jag spelade Civilization IV), och jag plockade undan datorn i tron om att det andra grafikkortet också var trasigt. Nu, ca en månad senare, gav jag mig på ett försök att starta datorn igen på vilket den fungerade till synes helt utmärkt, utan att ha ändrat något i datorn. Upplösningen i bootloadern (grub) hade ändrats (varför vet jag inte), men annars var allt gott. Yay. Jag hann använda datorn ca en dag till det att jag, första gången sedan senaste crashen, startar ännu ett spel (Typing of The Dead: Overkill) då samma sak händer igen. Jag provar att starta datorn vilket inte fungerar (streck i bios och crash vid os-uppstart). Väntar nu i ca tio minuter, startar datorn igen, och nu fungerar den.

Vad kan detta bero på? Skulle ett trasigt grafikkort synas redan i bios, eller har problemet med moderkortet (i mitt fall MSI MS-7360) att göra? Är det ens ett hårdvarufel eller kan jag fixa det utan att behöva byta ut delar? Någon som har liknande problem? Det känns åtminstone som om problemet inträffar när datorn kör på fullvarv.

Tack på förhand till alla som orkar läsa mitt inlägg, och kanske försöker hjälpa mig på traven.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Kass grafikkort kan ses redan i BIOS ja.

8800GT har jag för mig var i början när nVidia gick över till blyfri tenn och hade en del problem med det. Om det är glapp på grund av kass lödning så kommer resultatet att variera med temperatur, materialexpansion och eventuellt vibrationer.

Jag skulle rekommendera att ungsbaka grafikkortet för att se om det är det klassiska felet som ställer till det för dig. Googla lite om tips, tider och temperaturer för bakning av grafikkort

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

Tack för snabbt svar. Det låter vettigt. Dock så funkar ju kortet mer eller mindre nu (vet inte om jag vågar riskera att förstöra det ännu mer genom att baka det). Ska kolla in det alternativet lite mer. Tack.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av theodori:

Tack för snabbt svar. Det låter vettigt. Dock så funkar ju kortet mer eller mindre nu (vet inte om jag vågar riskera att förstöra det ännu mer genom att baka det). Ska kolla in det alternativet lite mer. Tack.

Grafikkort tål ganska hög värme

#framtiden