Moderkort tvugna att lista kompatibla minnen, varför?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Råcksta
Registrerad
Nov 2003

Moderkort tvugna att lista kompatibla minnen, varför?

Hej.
Jag har kanske bott under en sten, men då jag nyligen köpt ett Gigabyte GA-J1800N-SH2 och till det 2x4GB DDR3 SO-DIMM som uppenbarligen inte var kompatibla så fick jag upp ögonen för detta problem.
Att det behövs en kompatibilitetslista över passande CPU är förståeligt, men varför för minnen?
Det finns standards, som DDR3, fysikt format som SO-DIMM 204 pins, Spänning, 2.35v, hastighet PC1333.
Så när detta kontrollerats och komponenterna ändå inte passar ihop så undrar jag varför det är så.
Så länge minneskontrollern och minnet följer standarden borde de passa ihop.

Jag har tidigare bara sett att Apple kräver MAC certifierade minnen och själv aldrig stött på det.
Är detta ett nytt fenomen?
Gäller det bara SO-DIMM?
Kan man lita på tillverkarnas kompatibilitets listor? (Det fanns tvivel på det i denna tråd)

Förutom att "trial and error" är irriterande så är det kostsamt att prova sig fram.
Har man rätt att göra retur på minnen som inte passade, trots att förpackningen är bruten och produkten använd?

Vad säger ni som är mer insatta i detta?
Kanske ett ämne för en fredagspanel eller podd?

Mvh
Emu

Java, Javascript, openGL, PhP, MySQL, MineCraft, Half-Life, FarCry, Painkiller, Banished, lifeless planet, grönt te och lakrits.
I7 4790k, Asus Z97-A. Asus Xonar D2. Define R4. Logitech G910. Win10 Pro. EVGA supernova 750 G2. ASUS VG248QE. 3D-vision2. MSI GTX970.
Samsung Note4. Acer Iconia W4.