RAM-minnen till ett Asus Z87-A, tipps & rekomendatiner med förklaring önskas.

Permalänk
Medlem

RAM-minnen till ett Asus Z87-A, tipps & rekomendatiner med förklaring önskas.

Hej kära Sweclockare!

Jag går i tankarna att köpa och bygga mig en ny dator, men jag är något kluven över vilka RAM-minnen jag ska välja för bästa kompatibilitet och kraft.

Det moderbord jag har tittat på är Asus Z87-A. Jag har inga planer på att göra någon som helst överklockning.

För att hitta kompatibla minnen tittar jag på Asus hemsida med systeminformation, här finns en lista med alla kompatibla minnen.

När det kommer till Singel Sided och Dual Sided (SS vs DS) så ska SS vara betydligt effektivare (källa), men det jag ser i listan är att 90% är SD och de som är SS har ofta högre timing, hur kommer det sig?

Enligt moderbordsspecifikationerna så klarar den RAM-minnen upp till 3000 Mhz, hur påverkar det val av processor och andra komponenter, hur mycket effektivare är dessa minnen jämfört med 1600 Mhz som verkar vara de minnen som rekommenderas mest här på formumen. Dessutom ser jag tydligt att timingen stiger kraftig då Hz:en stiger, vilket jag har läst är normal, men hur påverkar det prestandan?

Jag tänker använda mig av en Noctua NH-U14S som processorfläkt och vad jag kan läsa mig till så är det känsligt med höjden på RAM-minnerna, är dom för höga kan det blir problematisk att rymma CPU kylaren, vad tror ni om det, vilka minnen skulle ni rekommendera och VARFÖR?

Tack på förhand
Fredrik Johansson

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erben:

Gällande SS och DS så skriver jag nu på känsla utan referens. Min känsla för detta är att Produktionstekniken varierar över tiden. Tex säg att Kingston först släpper ett 1GB minne så kan det vara SS. När sedan du efterfrågar 2GB minnen så utökar de samma minne och gör om produktionstekniken så att även den andra sidan på modulen utnyttjas dvs DS modul. Succesivt när produktionstekniken blir bättre och delarana mindre så går ett 2GB DS över till ett SS. Då är oftast detta SS modul snabbare än sin föregångare i samma minnesklass.

Att ditt moderkort stödjer 3000 MHZ säger bara att det tillåter att du kan clocka processorn och minnesmodulerna om du vill på moderkortet. Skulle du inte göra det har du ingen glädje av att sätta i en 3000 MHZ modul eftersom moderkortet har olika utgångsstandard på vad de klarar av i normalläge. Ett av de bästa korten idag ligger på 1800 MHZ i standardläge utan att clocka det.

Du ska sträva efter låga timings men höga MHZ tal.

Fläkten beror på vilket chassi och moderkort du har.

Tack för svar Erben!

Om jag förstått dig rätt så menar du på att SS och DS bara har att göra med om minnesmodulerna sitter på ena sidan av minnet eller om de är delade på båda sidorna av minnet. Men om man läser på sidan jag länkade till i posten så menar skribenten på att det är en vanlig missuppfattning, utan att det har att göra med hur systemet "ser" RAM-minnet som två moduler eller ett, och att systemet då inte behöver "hoppa" mellan de olika modulerna vilket ger ett mer effektivt minne.

Skulle du då säga att moderkortet jag valt (Asus Z87-A) är något "overkill" för mig som inte tänkt klocka något? Jag läste i Sweclockers artikel AMD A10-6800K och A10-6700 "Richland" att en av fördelarna med AMD A10-6800K var att den har stöd för DDR3 i 2 133 MHz, vad har text en Intel Core i5 4670K 3,4GHz Socket 1150 Box för stöd, är det bara DDR3 i 1 600 MHz, och finns det någon processor i i-serien som har stöd för minnen i högre Hz?

När det gäller fläkten så tänkte jag sätta den på ett Asus Z87-A, behöver jag begränsa mitt urval av minnen för att det finns risk att de inte passar?

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erben:

Hej jag läste artikeln och för mig låter det otroligt att det skulle finnas DS minnes moduler idag med denna konfiguration. Att det skulle sitta en controller som läser av ena eller andra sidan på minnet är "otroligt" långsamt. Minns att det gjordes på en 5 1/2 diskett en gång i tiden sent 80-tal. Den kunde lagra information på båda sidor men bara läsa en i taget. Den var långsam men kunde lagra "mycket" information.

Däremot tänker jag att det kan ha att göra med hur man väljer att placera minnesmodulerna i moderkortets socklar.
Säg att du sätter i ett minne så ser datorn det som singel side och det har stöd för en minnesmodul och kommer att fungera som vanligt i datorn.
Skulle du sätta i två minnesmoduler på moderkortet på udda platser så fungerar det som en minnesmodul som är Dualsided. DVS du får ingång datorn och den talar om att du har 2 GB minne istället för 1 GB. moderkortets controller hanterar då dessa moduler så att det fungerar endå.
Däremot placerar du dessa två moduler enligt anvisning på moderkortet så har du en ökad bandbredd enl DDR2 om kortet stöder det.

http://www.manualowl.com/m/Asus/X79-DELUXE/Manual/372253?page...

I5 4670K har stöd för.
Memory Types DDR3-1333/1600
# of Memory Channels 2

i7 4930
Memory Types DDR3-1333/1600/1866
# of Memory Channels 4

Om det är overkill är beroende vad du tänkt att göra med datorn.? Varför vill du ha så snabba minnen som möjligt?

Ah, I see, tack för info.

Datorn ska användas till spelande, och jag är mest intresserad av att bena ut begrepp och få kunskap om kompatibilitet för att få ut maximal prestanda från ett system.

Så om jag väljer att köra med en Intel Core i5 4670K 3,4GHz Socket 1150 Box så passar det bättre med 2x8 Gb än text 4x4 Gb för att i5an har Memory Channels 2? Medans i7an så passar 4x4Gb bättre än 2x8 Gb?

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

Jag hänger inte riktigt med i diskussionen ovan ... men letar också RAM till Asus Z87-A med i5 4670K. Funderade på "Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB" men ser att den inte finns med i "Z87-A Memory Qualified Vendors List".

Problemet är att jag inte hittar något RAM att köpa i listan .. som finns på typ Webhallen / Alina??

Så frågan blir VAD ska man köpa?
... ska inte spela men vill att burken håller ett tag. Letar efter 2x4GB = 8GB