Permalänk
Medlem

Speedfan visar fel temperatur

Hej!

Nu är det så att både HWMonitor och CoreTemp visar rimliga temperaturer på min CPU, runt 30 grader men SpeedFan visar runt 10 grader.
Jag undrar om man kan konfigurera SpeedFan på något sätt för att den också ska visa rätt temperaturer då jag behöver SpeedFan.

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Hur är tempen på speedfan när du har din prolle i full load? Antagligen kanske det är så att hwmonitor och coretemp visar sockettempen som brukar stämma och speedfan visar core tempen som brukar visa fel i idle men stämmer i load.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Av nyfikenhet, varför behöver du speedfan? Har inte hört någon säga något positivt om det programmet på 8-10 år.

Permalänk
Medlem

jag använder bara speedfan för att sänka varvet på min cpu kylare annars så går den på fullt varv alltid XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Hur är tempen på speedfan när du har din prolle i full load? Antagligen kanske det är så att hwmonitor och coretemp visar sockettempen som brukar stämma och speedfan visar core tempen som brukar visa fel i idle men stämmer i load.

I load visar HWMonitor och CoreTemp ca 50 grader och SpeedFan visar ca 35 grader.

Skrivet av Elumes:

Av nyfikenhet, varför behöver du speedfan? Har inte hört någon säga något positivt om det programmet på 8-10 år.

Jag vill ha ett rainmeter skin som visar temperaturen och då va man tvungen att ha SpeedFan tydligen.