Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

2 olika fläktar i push/pull

Hej Sweclockers.

Jag har en Noctua U12S kylare: http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=63...
Samt en Noctua NF-P12 PWM fläkt: http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=12...

Jag kör för tillfället U12S kylaren med den medföljande fläkten (Noctua NF-F12) i Push och min andra fläkt (Noctua NF-P12) i Pull.

Mina frågor angående detta är:
1: Är detta en dålig setup?
2: Bränner detta motorn på NF-P12 fläkten?

Det har funkat bra hittills (kört så i 2 veckor). Fläktarna är inställda på att snurra i ungefär samma RPM.

Tack på förhand.

Trädvy Permalänk
Frilansskribent
Patrik Jonsson
Plats
Dalarna
Registrerad
Okt 2009

Om jag inte missar mig så är P12 en Pressure fläkt, denna bör alltså trycka på luften, inte hämta den, speciellt på en CPU kylare.
Samma med NF-F12, men det är en Airflow fläkt, skulle säga att det är bättre att ha den som pull fläkt.

Klart att det nöter på fläkten, ungefär lika mycket som att ha den igång någon annan stans i chassit.
Skämt åsido, att det nöter är ingenting som du ska behöva tänka på, Noctua fläktar är byggda med kvalité och kommer med en garanti därefter.

PC: Intel 2600K 4400 MHz - Maximus V Gene - Corsair 2x4GB - GTX 680 - Intel 730 240GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell U2515H - Mionix Castor - Sennheiser HD558 - Ducky One MX Brown
Telefon: iPhone 6 16GB Whitetail 10.1

- Feedback - Kontakt - Regler -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2013

Om det funkar bra för dig så kör på. Optimalt hade väl varit två likadana fläktar som styrs av en fyrapin, eftersom en fläkt kanske kan begränsa den andra om det är olika modeller, men det är nog marginellt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009

Man bör dock använda 2 fläktar av samma modell för att slippa problem med intermodulation (är det rätt svensk term..?)

|| 2700K @ 4.7GHz || MSI GTX 980 || Xonar DG || OCZ Agility 3 120GB & Crucial C300 64GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Fick man inte med någon sådandär grendelare typ,koppla två fläktar till ett uttag på moderkortet? Kör en sådan om du är orolig

OS: Windows 7 Ultimate 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
RAM: 8192 MB GPU: 7970 Vapor-x Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertällje
Registrerad
Jun 2009

Du behöver inte vara orolig alls!
Om fläktarna flyttar olika mycket luft kommer det att utjämnas genom att luften släpper ut/ sugs in på kortsidorna av kylaren.
Hade varit jobbigare om det hade varit en radiator med täta sidor...

Skickades från m.sweclockers.com

[Inte Core-i5 4670K][MSI Z87-I mITX][MSI Gaming GTX960][Seasonic M12D 750W][8GB DDR3 A-data][Fractal Design Node 403]
Yrkeslandslaget
You CAN put 96 people together, from every creed, colour, race, under a common denominator: Music. It is a gift to the world in one universal language.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Tack för alla svar!

Det var skönt att höra att allt är lugnt.