Permalänk
Medlem

datorn fryser och slår av vid spelande

Hej, jag har börjat fått problem med min dator. Det är så att när jag spelar cs:go (har inte testat andra spel) så fryser datorn och jag ser bara en stillbild av spelet. Inga knappar fungerar alls utan jag tvingas till reboot av datorn. Detta händer inte alltid men ofta och det resulterar ofta i ban på cs.
När jag rebootar datorn går den inte heller alltid igång utan den säger att det är "disk read error" och jag får reboota ett antal gånger innan det fungerar.
Detta problem händer inte bara när jag spelar men nästan.
ibland fryser hela windows och ingenting fungerar, vilket leder till reboot.
Vad kan problemet vara?

Operativsystem: Microsoft Windows 7
Processor: CPU AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz, 8MB,125W, BE
Moderkort: vet inte riktigt
Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL 9 VENGEANCE 1600Mhz LP
Grafikkort: XFX Radeon HD6870 1024MB
Hårddisk: HD500GB Western Digital Caviar SE16, SATA2, 16MB
Nätaggregat:XFX Core Edition 450W

Hoppas någon kan hjälpa /mvh Rasmus

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ralle97:

Hej, jag har börjat fått problem med min dator. Det är så att när jag spelar cs:go (har inte testat andra spel) så fryser datorn och jag ser bara en stillbild av spelet. Inga knappar fungerar alls utan jag tvingas till reboot av datorn. Detta händer inte alltid men ofta och det resulterar ofta i ban på cs.
När jag rebootar datorn går den inte heller alltid igång utan den säger att det är "disk read error" och jag får reboota ett antal gånger innan det fungerar.
Detta problem händer inte bara när jag spelar men nästan.
ibland fryser hela windows och ingenting fungerar, vilket leder till reboot.
Vad kan problemet vara?

Operativsystem: Microsoft Windows 7
Processor: CPU AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz, 8MB,125W, BE
Moderkort: vet inte riktigt
Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL 9 VENGEANCE 1600Mhz LP
Grafikkort: XFX Radeon HD6870 1024MB
Hårddisk: HD500GB Western Digital Caviar SE16, SATA2, 16MB
Nätaggregat:XFX Core Edition 450W

Hoppas någon kan hjälpa /mvh Rasmus

Skickades från m.sweclockers.com

detta kan bero på flera saker!!

1. din hårdisk håller på rasar trodde det va en ssd disk men nej en vanligt ide/sata hårdisk.. Varför tror jag då det jo då du skriver att den säger att den inte finns någon hårdisk ( "disk read error" )

2. Dina minnen som har eller håller på o ge upp.

3. värme. kolla med temperaturprogram va dina temperaturer är. kommer inte ihåg vilket du skall använda för att kolla med amd men allt annat utom speedfan

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

detta kan bero på flera saker!!

1. din hårdisk håller på rasar trodde det va en ssd disk men nej en vanligt ide/sata hårdisk.. Varför tror jag då det jo då du skriver att den säger att den inte finns någon hårdisk ( "disk read error" )

2. Dina minnen som har eller håller på o ge upp.

3. värme. kolla med temperaturprogram va dina temperaturer är. kommer inte ihåg vilket du skall använda för att kolla med amd men allt annat utom speedfan

Jag har även trott att det är hårddisken, vill bara ha lite bekräftelse innan jag köper nytt.

Minnena vet jag inte om riktigt. Kanske får bli nya sådana också. Datorn behöver ju verkligen uppgraderas!

Kan kolla upp det: men är tveksam. Det är oftast precis när jag startat upp cs, och då kan den väl inte hinna överhettas?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ralle97:

Jag har även trott att det är hårddisken, vill bara ha lite bekräftelse innan jag köper nytt.

Minnena vet jag inte om riktigt. Kanske får bli nya sådana också. Datorn behöver ju verkligen uppgraderas!

Kan kolla upp det: men är tveksam. Det är oftast precis när jag startat upp cs, och då kan den väl inte hinna överhettas?

Skickades från m.sweclockers.com

la bara upp en massa exempel , det är inte lätt att felsöka när man inte har datorn framför sig behöver inte vara dessa men en eller flera kan åxå vara orsaken till det hela

lycka till!!

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag håller med om att det ser ut som sämre HDD och/eller ramminne. Så byt ut HDD:n först.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)