Permalänk
Medlem

Musikspelare

Tips på musikspelare som har sökfunktion förutom winamp? Winamp crashar nämligen för mig vid ca 5-10 minuters användande. Ingen aning om varför. De började rätt som de va, testat att installera om.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Använt foobar2000 i ett antal år, fungerar perfekt.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk

Vilken slafs sökfunktion är det du syftar på? Finns ju ett par stycken i Winamp.

Jag tycker att det är oslagbart när det kommer till att navigera med låtar. Folk påstår att man kan göra lika mycket och samma sak i Foobar, om man lägger massvis med tid på att customisera det, men ingen har riktigt lyckas svara på hur.

Har du provat att köra andra versioner av winamp?
Samt att rensa bort den gamla mappen manuellt efter du har avinstallerat, en del skräp kan envisas med att stanna kvar där.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag använder album list med folderstruktur i foobar och det fungerar utmärkt, men beror kanske på hur bra sorterat det är från början...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa med en äldre version av Winamp, jag hade en del stabilitets problem när de "nya" började rullas ut för nåt år sen. Nu fungerar dock allting som det ska, Foobar är som många säger bra...om man orkar hålla på och customiza det, vilket jag aldrig gjorde.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ursäkta trådkapningen, men jag sitter med ett liknande problem.

Jag letar också efter en vettig musikspelare till PC.
Jag har inget större musikintresse själv, men tjejen min är inbiten hårdrocksfantast och har genom åren samlat på sig en ordentlig musiksamling, som även rippats till en i mina ögon rätt enorm mp3-samling.
Hon har tidigare haft alla dessa ca:48000 låtar på en externHDD som hon tagit fram o pluggat in i laptoppen när hon ville lyssna på musik. Jag tänkte att det måste ju gå att lösa på ett lite mer elegant sätt..... Orkade inte sätta ihop en riktig server så jag började titta på olika små färdiga NAS lösningar, valet föll på en WD MyCloud.
Tog sin lilla tid att föra över all musik kan jag lova, men när det väl låg där så var det en barnlek att få upp allt i ett par internetradioapparater via UPnP.
Men i datorn tog det stopp, Winamp funkar kanon när man lägger in en begränsad mängd låtar, men när man försöker få in alla i ett "library" samtidigt så bara hänger det sig. Kan det vara så att W8 o Winamp inte lirar riktigt bra ihop tro? Foobar fick jag bara huvudvärk av när jag provade, fick det inte att funka alls o tappade sugen.

Finns det inga vettiga mp3-spelare till pc idag? Har utvecklingen stannat av eftersom folk idag mer konsumerar musik via streaming istället?

Är även intresserad av nån form av "app" till Android, då skulle vi kunna spela upp musiken via surfplattan?

Tacksam för alla tips som kan få in mig på rätt tankebana ang hur man fixar detta på ett vettigt sätt.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Sökfunktionen att hitta låtar är de jag strävar efter. Någon sitter på en gammal version av winamp?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av eparaggare:

Tips på musikspelare som har sökfunktion förutom winamp? Winamp crashar nämligen för mig vid ca 5-10 minuters användande. Ingen aning om varför. De började rätt som de va, testat att installera om.

Skrivet av Kasken:

Ursäkta trådkapningen, men jag sitter med ett liknande problem.

Jag letar också efter en vettig musikspelare till PC.
Jag har inget större musikintresse själv, men tjejen min är inbiten hårdrocksfantast och har genom åren samlat på sig en ordentlig musiksamling, som även rippats till en i mina ögon rätt enorm mp3-samling.
Hon har tidigare haft alla dessa ca:48000 låtar på en externHDD som hon tagit fram o pluggat in i laptoppen när hon ville lyssna på musik. Jag tänkte att det måste ju gå att lösa på ett lite mer elegant sätt..... Orkade inte sätta ihop en riktig server så jag började titta på olika små färdiga NAS lösningar, valet föll på en WD MyCloud.
Tog sin lilla tid att föra över all musik kan jag lova, men när det väl låg där så var det en barnlek att få upp allt i ett par internetradioapparater via UPnP.
Men i datorn tog det stopp, Winamp funkar kanon när man lägger in en begränsad mängd låtar, men när man försöker få in alla i ett "library" samtidigt så bara hänger det sig. Kan det vara så att W8 o Winamp inte lirar riktigt bra ihop tro? Foobar fick jag bara huvudvärk av när jag provade, fick det inte att funka alls o tappade sugen.

Finns det inga vettiga mp3-spelare till pc idag? Har utvecklingen stannat av eftersom folk idag mer konsumerar musik via streaming istället?

Är även intresserad av nån form av "app" till Android, då skulle vi kunna spela upp musiken via surfplattan?

Tacksam för alla tips som kan få in mig på rätt tankebana ang hur man fixar detta på ett vettigt sätt.

Själv sitter jag på Mediamonkey och har inga bekymmer att söka eller sortera min musiksamling på runt 100GB+ och cirka 30000 låtar.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Avstängd

Skippa PC och Windows som musikspelare, helt och hållet.

Har provat mängder av musikspelare till Windows, även köpt ett antal shareware licenser men Inget har passatmig fullt ut.

PowerAmp för Android är den perfekta spelaren (för mig).
Att surfplattan dessutom är smidigare för impulslyssning på några låtar eller bakgrundsmusik än en PC, är bara en bonus.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Själv sitter jag på Mediamonkey och har inga bekymmer att söka eller sortera min musiksamling på runt 100GB+ och cirka 30000 låtar.

//Freezer

Sitter just nu o poppar Doro för fullt på på Android-plattan med MediaMonkey, tjejen står o slänger med håret o är överlycklig Sitter även o laddar upp ett library i MediaMonkey på laptopen..... Verkar äntligen ha hittat musikspelaren som passar mig, tack som faan för tipset.

Skrivet av Fafne:

Skippa PC och Windows som musikspelare, helt och hållet.

Har provat mängder av musikspelare till Windows, även köpt ett antal shareware licenser men Inget har passatmig fullt ut.

PowerAmp för Android är den perfekta spelaren (för mig).
Att surfplattan dessutom är smidigare för impulslyssning på några låtar eller bakgrundsmusik än en PC, är bara en bonus.

Det är säkert bara jag som inte förstår, men jag lyckades inte få PowerAmp att scanna annat än SD-koret i plattan, lyckades inte hitta min mediaserver över nätverket alls.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Skippa PC och Windows som musikspelare, helt och hållet.

Har provat mängder av musikspelare till Windows, även köpt ett antal shareware licenser men Inget har passatmig fullt ut.

PowerAmp för Android är den perfekta spelaren (för mig).
Att surfplattan dessutom är smidigare för impulslyssning på några låtar eller bakgrundsmusik än en PC, är bara en bonus.

Så de sketna ljudet som är i ljudkortet som är i telefonen/surfplattan ska ljuda över hela huset och även dela med mig ner till grannen? Nejtack, hehe. Vill kunna använda datorn för att få ut ordentlig kvalité på ljudet

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i