Behöver lite hjälp på traven med att skapa en batchfil.

Permalänk
Inaktiv

Behöver lite hjälp på traven med att skapa en batchfil.

Grejen är den att jag har en emulator vars huvudfönster hela tiden förminskar sig.
När man startar den första gången är det 640x480 och efter varje gång man öppnar och stänger emulatorn krymper fönstret av någon anledning troligtvis pga en bugg.

Fönsterstorleken finns lagrat i konfigurationsfilen för emulatorn och jag kan enkelt återställa till 640x480.

Jag tänkte istället för att mecka i konfigurationsfilen hela tiden så har jag gjort en kopia på den med 640x480 inställningarna och lagt i en mapp i Documents.

Tänkte om det kanske skulle finnas en möjlighet att skapa en batchfil som först tar bort konfigurationsfilen från emulatormappen, kopierar den från Documents och lägger tillbaka en kopia i emulatormappen.

På så sätt behöver jag bara köra batchfilen så är huvudfönstret alltid som det ska vara.

Så att summera det hela:

1. Ta bort befintlig fil
2. Kopiera från en mapp och lägga dit i en annan

Så här ser det jag gjort ut hittills:

@echo off
del <konfigurationsfilen> /Q
xcopy [source file eg: "<kopian av konfigurationsfilen>"] [destination directory eg: "<mappen där kopian ska vara>"]

Skulle det kunna funka?

EDIT:

Jag inser att det kan låta löjligt och ni tänker "Om det funkar får du ju reda på om du kör den"
Visst det kanske jag kan, men helst vill jag vara 100% säker innan jag kör någonting.

Permalänk
Medlem

Ja, den ser bra ut. Men för att klargjöra, emulatorn ändrar alltså config filen automatiskt varje gång den körs? Isåfall borde du ju kunna redigera den till rätt upplösning och sen sätta filen som read only. Eller har du redan testat det?

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Inaktiv

Nej jag har dessvärre inte testat det, men då uppstår ju ett annat dilemma att man måste slå av och på read only varje gång om man vill ändra plugins och sedan kunna spara inställningarna.
Dock tror jag inte att det skulle hjälpa och har för den delen aldrig haft det här bekymret förut.

Jag fattar inte grejen liksom, emulatorn som i det här fallet är Project64 vars huvudfönster är default 640x480 krymper sig lite för varje gång man öppnar och stänger emulatorn. Detta märker man tydligt då Glide64, den grafik plugin jag använder är satt till 640x480 och man kör igång ett spel.

Tack för svaret, ska testa batch filen nu.

EDIT:

Fungerar perfekt!