Koppla EK-DCP 4.0 till fläktkontrollern på Sabertooth 990FX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Justice@#Archlinux.se
Registrerad
Jun 2007

Koppla EK-DCP 4.0 till fläktkontrollern på Sabertooth 990FX

Ohoj, har min pump på beställning men jag undrar om någon av er har testat att koppla pumpen till fläktkontrollern på moderkortet. Sökt lite information men hittar inte specifikationerna på moderkortet och vad fläktkontrollern klarar av att driva. Vill inte heller riskera bränna kontrollern så jag är öppen för förslag.

PWM splitter med molex kommer inte funka då pumpen inte är PWM. Alternativet, helt enkelt låta den köra på högsta varv hela tiden och hänga upp den så man får minsta antalet vibrationer som möjligt i loopen.

Sen om man orkar kanske göra egen fläktkontroller med Arduino.

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Sabertooth R2 -||- Corsair Vengance 16GiB DDR3 10-9-10-1T 1866Mhz -||- AMD FX-9590 @ 5.1Ghz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- 2xWD RaptorX 150GiB -||- EVEGA G2 750W -||- CM HAF 932 -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Justice@#Archlinux.se
Registrerad
Jun 2007

Hm körde läck-test utanför chassit där pumpen är knäpptyst. Kommer nog bara behöva göra så mycket man kan för att stoppa resonans från vibrationer så kommer det utan problem köra på 12v.

Skickades från m.sweclockers.com

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Sabertooth R2 -||- Corsair Vengance 16GiB DDR3 10-9-10-1T 1866Mhz -||- AMD FX-9590 @ 5.1Ghz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- 2xWD RaptorX 150GiB -||- EVEGA G2 750W -||- CM HAF 932 -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gustavsberg
Registrerad
Sep 2013

Hade problem med att min DCP 4.0 lät mycket i chassit, men det var ju bara vibrationer. ställ den på något som absorberar det bra så blir den tyst

*edit*
Glömde säga att du bör nog inte koppla den direkt på moderkortet, har läst om för många som har bränt sina fläktplatser pga det.
Bättre att köpa en enkel fläktkontroller

4930k | R9 290 CF | Gskill Ares 2133MHz 16GB | Asrock x79 Extreme4-m | Corsair AX1200i | Parvum s2.0 Extended | EK Supremacy EVO | EK-FC Original CSQ Nickel | 360+240 | EK D5+EK-D5 X-RES 140
Bygglogg: Chandra | by lowngcawt
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Justice@#Archlinux.se
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av lowngcawt:

Hade problem med att min DCP 4.0 lät mycket i chassit, men det var ju bara vibrationer. ställ den på något som absorberar det bra så blir den tyst

*edit*
Glömde säga att du bör nog inte koppla den direkt på moderkortet, har läst om för många som har bränt sina fläktplatser pga det.
Bättre att köpa en enkel fläktkontroller

Jo det var det jag var oroad över, hittar inga specifikationer över kortet heller på nätet, kommer nog maila Asus och fråga om information på vilka spänningar mitt klarar av. Men kommer förmodligen att få till det med att köra direkt till 12V.