Våtslipa en CM Hyper 212 EVO? bättre temp?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen
Registrerad
Dec 2013

Våtslipa en CM Hyper 212 EVO? bättre temp?

Skulle det kanske hjälpa temperaturen ännu mer om man våtslipar en 212-a så att den blir ännu jämnare? typ börja med 1000-papper och sedan öka till kanske 2500+? (5000 möjligen?)
tänkte eftersom den är rätt så grov på undersidan... värt att prova eller har det redan gjorts utan framgångar?

edit: eller är det stor chans att den kanske blir "rund" på undersidan....

//Brightsin

|CPU| - Intel i7 4820K 4.5Ghz |GPU| - Radeon R9 290 + Tri-X kylare eftermonterad |MoBo| - Gigabyte X79-UP4 |RAM| - Team Group Xtreem Vulcan 4X4 GB 2133Mhz CL9 |CPU kylare| - Noctua NH-D14 |PSU| - EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| - Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2013

Det är väl pastans jobb att ta hand om ojämnheter? Låter lite onödigt.

Rätta mig om jag har fel.

Dator: CPU: I5 3570k - GPU: MSI GTX 660ti - RAM: 2x4 Kingston hyperX blue - moderkort: MSI Z77A-GD65 gaming -SSD: Samsung 840 120GB - HDD Seagate barracuda 1TB - PSU: XFX XXX Edition 850W - Kylare: CM Hyper 212 evo -Chassie: Fractal Design define R4. Kringutrusning: Montitor 1: Asus 24" VG248QE - Monitor 2: Asus 24" VE248H -Headset: Logitech G35 - Mus Logitech G400 - Tangentbord: billigt Acer tangentbord(ska uppgraderas snart).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av William George:

Rättar dig, haha

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H
NAD T787 | B&W CM10S2
Projekt: IceCase

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av William George:

jo fast tänkte om man då kunde få bättre temp då pastan sprids bättre och tunnare utan att behöva ett tjockare lager som ska fylla igen alla "repor"/gropar och då få effektivare kylning?

|CPU| - Intel i7 4820K 4.5Ghz |GPU| - Radeon R9 290 + Tri-X kylare eftermonterad |MoBo| - Gigabyte X79-UP4 |RAM| - Team Group Xtreem Vulcan 4X4 GB 2133Mhz CL9 |CPU kylare| - Noctua NH-D14 |PSU| - EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| - Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
S-holm
Registrerad
Okt 2008

Ärligt talat så vet jag inte om det kommer ge dig något, beror lite på hur plan och fin ytan är innan du ger dig på den antar jag?

Har dock gjort det själv nån gång och det kräver en del arbete och tid, se till att du har en riktigt plan yta bara.
Jag använde en spegel minns jag samt började med grit 800 och avslutade med 2400 eller något sånt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Rydisen:

Fast pastans jobb är att ta hand om ojämnheter... Visst, grova sådana kan man med fördel slipa bort, men det kommer alltid finnas små ojämnheter i ytan som man bara kan täcka igen med kylpasta.

|| 2700K @ 4.7GHz || MSI GTX 980 || Xonar DG || OCZ Agility 3 120GB & Crucial C300 64GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Brightsin:

Skulle det kanske hjälpa temperaturen ännu mer om man våtslipar en 212-a så att den blir ännu jämnare? typ börja med 1000-papper och sedan öka till kanske 2500+? (5000 möjligen?)
tänkte eftersom den är rätt så grov på undersidan... värt att prova eller har det redan gjorts utan framgångar?

//Brightsin

Jag kan tänka mig att du kan förbättra temperaturen något men eftersom att heatpipes:en ligger direkt på IHS:en så är det viktigare att du har en "lösare" kylpasta som verkligen kan sprida ut sig och gå ner i dom ojämnheterna som uppstår mellan rören.

Skrivet av DunderKlumpen:

Fast pastans jobb är att ta hand om ojämnheter... Visst, grova sådana kan man med fördel slipa bort, men det kommer alltid finnas små ojämnheter i ytan som man bara kan täcka igen med kylpasta.

Absolut men nu behöver du inte använda lika mycket pasta och eftersom att den har sämre värmeöverförings förmåga än metallen så är det profit.

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av DunderKlumpen:

Absolut, men man kan ju minska ojämnheterna och därmed ha mindre håligheter att fylla igen med relativt dålig värmeledningsförmåga (kylpasta).

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H
NAD T787 | B&W CM10S2
Projekt: IceCase

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Curemylife:

Absolut men nu behöver du inte använda lika mycket pasta och eftersom att den har sämre värmeöverförings förmåga än metallen så är det profit.

Skrivet av Rydisen:

Absolut, men man kan ju minska ojämnheterna och därmed ha mindre håligheter att fylla igen med relativt dålig värmeledningsförmåga (kylpasta).

Ja, jag ville bara få sagt att han tekniskt sett inte hade fel

|| 2700K @ 4.7GHz || MSI GTX 980 || Xonar DG || OCZ Agility 3 120GB & Crucial C300 64GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tranås
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Brightsin:

//Brightsin

Asså finns en sak att göra ta först pasta på proessorn och skrapa bort med ett nytt rakblad och sedan samma sak på prossesor kylaren , du skrapar bort allt överflöd av pasta och den pastan som ligger är den som täpper till dom ojämna delarna . Montera sedan ihop allt och du har till 99% överledningsförmåga från prossesorns värme till kylaren . Om du lyckas få bättre värme lednings förmåga citera mig gärna

CPU Intel Core i7 4790K 3,5Ghz ( klockad 4.6 Ghz) .Grafikort ARES 3 MODERKORT ASUS MAXIMUS VII FORMULA. NÄTAGG Be quiet! Pure Power L8 1000+ Bronze Modulär. RAM Kingston HyperX H2O 16GB 2133MHz 16 gig (vatten kylda) HÅRDISK:ar Corsair SSD Force GS Series 240GB /120 ssd Kingston/ 2 terra CHASSI Corsair Carbide 300R Svart

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Justice@#Archlinux.se
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av fredrik910402:

Asså finns en sak att göra ta först pasta på proessorn och skrapa bort med ett nytt rakblad och sedan samma sak på prossesor kylaren , du skrapar bort allt överflöd av pasta och den pastan som ligger är den som täpper till dom ojämna delarna . Montera sedan ihop allt och du har till 99% överledningsförmåga från prossesorns värme till kylaren . Om du lyckas få bättre värme lednings förmåga citera mig gärna

Skrapa bort vadå? Menar du man skall helt enkelt spread metoden att göra ett jämt lager på både delarna?

Angående att lappa kylaren/processorn kan det hjälpa, men jag har hört att tjockleken på heatpipes på EVO212 kylaren är ganska så smala så var försiktig att inte få bort allt

Tobbbe på SweC har redan gjort det så läs på där.

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Sabertooth R2 -||- Corsair Vengance 16GiB DDR3 10-9-10-1T 1866Mhz -||- AMD FX-9590 @ 5.1Ghz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- 2xWD RaptorX 150GiB -||- EVEGA G2 750W -||- CM HAF 932 -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.