Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2011

Varför säger man Prolle?

Ja, vart kommer L:en ifrån?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2013

Det låter bäst så, låter ju inte så bra med Procce, Prosse, Proppe, Prorre eller Prooo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ronneby
Registrerad
Okt 2011

vi är lata. det ska vara enkelt

SLI 780 - i2500k @ 4,7ghz.
Acer 27" LED Predator G-Sync XB270HU 2560x1440 IPS, 144hz,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Varför säger man "vurre" som slang på en korv? Finns massor av knasiga förkortningar och slangord för det mesta, en del lokalt och en del över hela landet osv. Känns mer som en fråga som Fredrik Lindqvist borde svara på

..:: trickeh2k ::.. http://youtube.com/trickysaer Windows 10 Pro - i7 4790k @ 4,5Ghz - ASUS Maximus VII Hero - 8GB AVEXIR Blitz 1.1 Blue LED CL10 2400Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 780 Classified - ASUS VG248QE - Samsung SyncMaster P2450H - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - A-Data SX900 128GB, Samsung EVO 840 120GB, SanDisk Ultra II 480GB, 2TB WD Caviar Black - QPAD QH-90 - Blue Yeti - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö/Linköping
Registrerad
Nov 2011

Varför säger folk data till dator? Dåliga vanor?

Intel core i7 6700K, MSI Radeon R9 390X GAMING 8G, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 8GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design core 500, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, WD Caviar Black 2TB x2, Windows 10 Pro N 64-bits

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Sibirius:

Av samma anledning som vissa säger frulle trots att det inte finns några L i frukost.

Skrivet av trickysaer:

Varför säger man "vurre" som slang på en korv? Finns massor av knasiga förkortningar och slangord för det mesta, en del lokalt och en del över hela landet osv. Känns mer som en fråga som Fredrik Lindqvist borde svara på

Vurre låter inspirerat av tyskans Wurst så det är inte ett så konstigt slang.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3900MHz (Sommarklock)
GTX 760@1111MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Sibirius:

För att man ska glänsa på Sweclockers!

-Vad haru för prolle i burken då?

-Pentium 2 clockad till 333 Mhz tillsammans med nya graffet Titan Z du vet

-Jävlar sicken e-penis!

4770K - R9 290 Windforce - 840 EVO 250 GB (...) - 650W 80+ Gold - 8 GB 1600 Mhz - FD Define R4
Stirrar dagarna i ända på en BenQ XL2420T 144hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

För att man är 15år/WT/kan inte uttala processor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av LemonIllusion:

Av samma anledning som vissa säger frulle trots att det inte finns några L i frukost.

Asiaterna säger ju Flulle

Moderkort: MSI X79A-GD45 | Processor: Intel i7 3930K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i vattenkylning | Grafikkort: EVGA GTX 780 Ti Classified 3 GB SLI | RAM-Minnen: Corsair Vengeance 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Corsair GT 120 SSD | Nätagg: Fractal Design R3 Newton 1000W | Display: ASUS VG278HR 144 hz | Mus: SteelSeries RIVAL Headphones: Razer Tiamat 7.1 ASUS Strix DSP| Keyboard:Qpad Mekaniskt Cherry Red

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av Sibirius:

För att det låter konstigt att säga "Proe"?

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
> FD Define R2 | Win10Pro | i5-2500K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | AXR9 280X 3GBD5-T2DHE/OC | Samsung 830 | Intel X25-M G2 | AX750 | AOC G2460PQU | Dell 1908FP |> Raspberry Pi 2 | Osmc |> OnePlusOne |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Sibirius:
Skrivet av trickysaer:
Skrivet av LemonIllusion:
Skrivet av Gojsenmojs:

/facepalm
Vad är det för fel på dagens ungdomar? Jag är ganska ung själv och har ändå inte hört majoriteten av de "orden". Är Svenskan död?

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Förmodligen folk som inte klarar av att stava till CPU?

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

Det e najs med en vurre till frulle innan man ska koppla in prollen i moderkakan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av ozo64:

Det e najs med en vurre till frulle innan man ska koppla in prollen i moderkakan.

Nej modermodemet är det ju för sjutton. Det som är hjärtat i hårddisken vet du.

CPU: Intel Core i7 4790k
GPU: ASUS STRIX GTX 980 OC
SSD: 1TB SAMSUNG 850 EVO + 256GB INTEL 320
Telefon: LG G4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Varför säger folk data till dator? Dåliga vanor?

Haha ja. Men de känns som att de är mer vanligt uppåt landet. Och kanske skåne.
"Min data är paj", formatera om den då.

Gaming-PC > Intel 4770K > Asus Maximus VI Hero > EVGA 1080 FTW > Samsung EVO 500gb
HTPC: > AMD Phenom II 965 > AMD HD6950 > Kingstone V300 240gb
Playstation 4 Network > TaunyTiger - Främst NHL 17

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av SweSparky:

Har hört den från alla håll och kanter så jag tror inte man kan rita in något geografiskt område för missbrukandet av "data"
Det har ju i alla fall en positivt effekt och det är ju att alla säger rätt när de talar om "dataspel" eftersom spel just är data!

Min åldrande men rakryggade vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [EVGA Geforce GTX 1060 6GB SC OC] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [16GB Corsair Vengeance Pro 2133MHz] ≈ [Asus Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [Asus Xonar DGX] |
Läxstrimlaren: Lenovo G50-80 i5 5200U Min förlängning av mig själv: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Teh Daniel:

/facepalm
Vad är det för fel på dagens ungdomar? Jag är ganska ung själv och har ändå inte hört majoriteten av de "orden". Är Svenskan död?

Jag är ganska "gammal" nej men, jag är 23 och hör de orden ofta, Frulle heter det helt enkelt. Vurre mindre sällan, det heter kåv (smålänsk vettu)

Graffe, prolle, mamma-plankan, jo men det är ju vanliga ord

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Teh Daniel:

/facepalm

Det är nog snarare dig det är fel på, frulle och vurre t ex kom väl på 70-talet, men du kanske är född på 40-talet?

..:: trickeh2k ::.. http://youtube.com/trickysaer Windows 10 Pro - i7 4790k @ 4,5Ghz - ASUS Maximus VII Hero - 8GB AVEXIR Blitz 1.1 Blue LED CL10 2400Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 780 Classified - ASUS VG248QE - Samsung SyncMaster P2450H - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - A-Data SX900 128GB, Samsung EVO 840 120GB, SanDisk Ultra II 480GB, 2TB WD Caviar Black - QPAD QH-90 - Blue Yeti - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Forumledare
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av Teh Daniel:

/facepalm

Slang är nog lika gammalt som samhället i sig, så du behöver nog inte vara orolig för svenskan. Många av de ord du ser som "korrekta" var säkerligen "slang" och "ungdomens förfall" en gång i tiden, men vi överlevde för det .

Icke-vedertagna slanguttryck dör generellt automatiskt när människor börjar träffa andra människor från andra bakgrunder, då språkets huvudfunktion ju är att kommunicera. Förstår andra inte vad man säger så slutar man använda vissa uttryck, och likriktar sig. Under gymnasiet så är de flesta fortfarande i en "liten värld" geografiskt sett, och då kan slangord lätt ta fäste, och lätt försvinna. Ett forum som SweClockers är också en "liten värld", så det kan säkert uppstå uttryck här också, utan att de någonsin blir vedertagna generellt.

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnbo
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Teh Daniel:

/facepalm

Vad gäller vurre handlar det nog då snarare om att du är för ung. Den slangen har funnits väldigt länge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Gojsenmojs:

För att man ska glänsa på Sweclockers!

-Vad haru för prolle i burken då?

-Pentium 2 clockad till 333 Mhz tillsammans med nya graffet Titan Z du vet

-Jävlar sicken e-penis!

Och säger man det på östgötska så glänser man ännu mer, det har Emil tydligt bevisat!
http://youtu.be/RekhD7jmymA?t=11m27s

Ursprungligen inskrivet av Quiki "japp jag kan tro att mitt kort ligger lite varmt och nej jag kommer inte att berätta hur varmt det är sen hur ramt rummet är m.m, ingen hard feelings men vissa frågar mycket, dessutom så vill jag veta vad folket har och vill gärna inte gå efter sweclockers tester."

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Xcym:

Jag är ganska "gammal" nej men, jag är 23 och hör de orden ofta, Frulle heter det helt enkelt. Vurre mindre sällan, det heter kåv (smålänsk vettu)

Graffe, prolle, mamma-plankan, jo men det är ju vanliga ord

Måste vara dialekt då. Bor i Haninge utanför Stockholm själv och har som sagt aldrig hört orden.

Skrivet av trickysaer:

Det är nog snarare dig det är fel på, frulle och vurre t ex kom väl på 70-talet, men du kanske är född på 40-talet?

Du behöver inte börja med personangrepp för att du inte håller med mig. Man kan tycka olika vet du.

Skrivet av phz:

Slang är nog lika gammalt som samhället i sig, så du behöver nog inte vara orolig för svenskan. Många av de ord du ser som "korrekta" var säkerligen "slang" och "ungdomens förfall" en gång i tiden, men vi överlevde för det .

Haha, jo det är sant. Man kan dock inte låta bli att irritera sig över många nya "ord".

Skrivet av whiskerer:

Vad gäller vurre handlar det nog då snarare om att du är för ung. Den slangen har funnits väldigt länge.

Det ordet har jag aldrig hört talas om faktiskt. Utdött slang, eller är det dialektalt?

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av ander01se:

Förmodligen folk som inte klarar av att stava till CPU?

Eller säga Central Processing Unit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av SweSparky:

Som att folk säger formatera om? När ordet om är helt överflödigt och låter som man ska formatera 2 ggr.

När vi ändå är språkpoliser.

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnbo
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Teh Daniel:

Måste vara dialekt då. Bor i Haninge utanför Stockholm själv och har som sagt aldrig hört orden.

Tror inte det, jag har själv vuxit upp söder om stockholm och stött på uttrycket då och då. Men som sagt så tror jag snarare att det handlar om att det var före din tid och inte efter. Sällan jag har hört det bland folk yngre än mig själv i varje fall.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Sweede:

Som att folk säger formatera om? När ordet om är helt överflödigt och låter som man ska formatera 2 ggr.

Detta är faktiskt en grej jag tycker är rätt att säga, då hårddisken måste ha varit formaterad en gång för att du överhuvudtaget skall ha kunnat använda den. Därmed låter "formatera om" mycket logiskt när man skall formatera om en dator helt enkelt. Handlar det däremot om en nyinförskaffad, oformaterad hårddisk så är det en annan femma.

Skrivet av whiskerer:

Tror inte det, jag har själv vuxit upp söder om stockholm och stött på uttrycket då och då. Men som sagt så tror jag snarare att det handlar om att det var före din tid och inte efter. Sällan jag har hört det bland folk yngre än mig själv i varje fall.

Får man fråga vilken åldersgrupp det handlar om som säger detta? Är själv 28 och har aldrig hört detta ord från någon i min åldersgrupp. Handlar det om något människor i 40-50-årsåldern säger så har du nog helt rätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Teh Daniel:

Du behöver inte börja med personangrepp för att du inte håller med mig. Man kan tycka olika vet du.

Jag är född och uppvuxen i Stockholm och har hört det hela mitt liv, född 1982. Om du tycker det är personangrepp så är du nog lite känslig. Du kanske inte ska börja med att säga "vad är det för fel på alla ungdomar?". Är det multipersonangrepp då eller? Chilla med prollen istället så klämmer du en vurre till frulle imorrn så blire gött

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Sweede:

Än värre är det att så många blandar ihop partitionera, formatera och installera.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av trickysaer:

Jag är född och uppvuxen i Stockholm och har hört det hela mitt liv, född 1982. Om du tycker det är personangrepp så är du nog lite känslig. Du kanske inte ska börja med att säga "vad är det för fel på alla ungdomar?". Är det multipersonangrepp då eller? Chilla med prollen istället så klämmer du en vurre till frulle imorrn så blire gött

Är född 85 och har aldrig hört det, och ja, att uttrycka sig på det sättet du gjorde var väldigt otrevligt och omoget. Din liknelse med det jag sa var väldigt dålig, då man mycket väl ser det lustiga i mitt inlägg och jag tror inte någon tog det personligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Teh Daniel:

Detta är faktiskt en grej jag tycker är rätt att säga, då hårddisken måste ha varit formaterad en gång för att du överhuvudtaget skall ha kunnat använda den. Därmed låter "formatera om" mycket logiskt när man skall formatera om en dator helt enkelt. Handlar det däremot om en nyinförskaffad, oformaterad hårddisk så är det en annan femma.

Mycket logiskt är väl att ta i.

Formaterar du en disk så formaterar du den helt enkelt, du formaterar inte om den.

Vore spännande och veta om du lägger till om framför varje grej du gör i vardagen som du redan har gjort innan.
Du äter om frukost för du har ätit frukost innan, du tvättar om dina kläder för du har tvättat dom innan osv.

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB