Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweede:

Mycket logiskt är väl att ta i.

Formaterar du en disk så formaterar du den helt enkelt, du formaterar inte om den.

Vore spännande och veta om du lägger till om framför varje grej du gör i vardagen som du redan har gjort innan.
Du äter om frukost för du har ätit frukost innan, du tvättar om dina kläder för du har tvättat dom innan osv.

Äter om frukost låter som att man skulle äta samma fruktost man precis förtärt en gång till, men tvätta om kläder ser jag inget fel med. Man har ju tvättat samma kläder tidigare.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

Äter om frukost låter som att man skulle äta samma fruktost man precis förtärt en gång till

Point taken!

Skrivet av Teh Daniel:

men tvätta om kläder ser jag inget fel med. Man har ju tvättat samma kläder tidigare.

Haha okej, vi får nog agree to disagree.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

/facepalm
Vad är det för fel på dagens ungdomar? Jag är ganska ung själv och har ändå inte hört majoriteten av de "orden". Är Svenskan död?

Tydligen, eftersom till och med du använder ord som facepalm, och vet inte skillnad på de och dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

Äter om frukost låter som att man skulle äta samma fruktost man precis förtärt en gång till, men tvätta om kläder ser jag inget fel med. Man har ju tvättat samma kläder tidigare.

Skrivet av Sweede:

Point taken!

Haha okej, vi får nog agree to disagree.

Precis som med tvätten så har du ju redan formaterat hårddisken för att ens kunna installera ett operativsystem? Vad är det att inte hålla med om?

Oavsett så känns det som en liten konstig sak att blanda in i denna tråd, att man senare aldrig har hört talas om vurre är väl som att aldrig hört talas om något annat slangord, vad spelar det för roll? Svenskan skiftar hela tiden och det är ju egentligen inget fel med det men det kan bli jobbigt ifall en Stockholmare inte kan göra sig förstådd med en Göteborgare..

I dom flesta fallen ifall att man inte har hört ett slang som är använt ofta i sin egna stad av alla olika personer och "klasser" så är man kanske inte lika social som andra.

Flarra = Flaska

Skrivet av pSYKED:

Tydligen, eftersom till och med du använder ord som facepalm, och vet inte skillnad på de och dessa.

Jag håller med på den punkten, jag själv använder dock det som får mig förstådd men å andra sidan så försöker jag inte "hoppa på" andra med rättningar.

Ibland tror jag på trollen.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pSYKED:

Tydligen, eftersom till och med du använder ord som facepalm, och vet inte skillnad på de och dessa.

Du har delvis en poäng, men "/facepalm" använde jag för att illustrera en känsla. Visserligen skulle jag kunna använt en fras som "Jag lägger handen över pannan och suckar i förtvivelse", men sedan är ju detta internet.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Som att folk säger formatera om? När ordet om är helt överflödigt och låter som man ska formatera 2 ggr.

När vi ändå är språkpoliser.

Haha ja, de ligger lite sanning i de. Jag utgick ifrån att personen som hade hade "pajad data", har formaterat datorn vid ett tidigare tillfälle. Och därav formatera om datorn, eller datan.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

Är född 85 och har aldrig hört det, och ja, att uttrycka sig på det sättet du gjorde var väldigt otrevligt och omoget. Din liknelse med det jag sa var väldigt dålig, då man mycket väl ser det lustiga i mitt inlägg och jag tror inte någon tog det personligt.

Ärligt? Skärp dig för fan.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

Eller säga Central Processing Unit.

För långt! Hur ofta hör du någon säga "Hur mycket random access memory har du i din låda?" ;p

"Fan, jag kan inte hitta compact disc read only memory till det här gamla spelet." O_o

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

ska nog börja kalla datan för darren, och när jag formaterar om den - eftersom den är paj - då heter det forra om om darren igen.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av morxy49:

ska nog börja kalla datan för darren, och när jag formaterar om den - eftersom den är paj - då heter det forra om om darren igen.

Ehrmm?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja.. Det heter dator.. Jag vet.
Det var lite det som var poängen.

Värst vad folk på forumet har svårt för sarkasm. Har behövt förklara mig två gånger idag.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Han menade så klart dattan

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Avstängd

Det låter fränt

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av morxy49:

Ja.. Det heter dator.. Jag vet.
Det var lite det som var poängen.

Värst vad folk på forumet har svårt för sarkasm. Har behövt förklara mig två gånger idag.

Det var därför jag lade till smileyn.
Det är svårt att visa ironi/sarkasm med enbart text.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det var därför jag lade till smileyn.
Det är svårt att visa ironi/sarkasm med enbart text.

Jo, visst är det det.
Trodde dock det var underförstått att felstavningar och löjliga slangord var av ironi i den här tråden

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag säger all möjlig konstig skit när jag pratar med kompisar. Men jag skulle aldrig skriva på samma sätt.

Och varför folk väljer att skriva konstiga slang/engelska ord/försvenskningar som dessutom bara är omständigare än det svenska ordet förstår jag inte. Ex. "vill sälja mitt wow-account. på accountet finns..."

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem

Kommer osökt att tänka på "Virre" som är Whisky. Det uttrycket är gammalt som gatan så "prolle", "propp" för processor och "planka" för moderkort är helt ok tycker jag

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Av samma anledning som vissa säger frulle trots att det inte finns några L i frukost.

Vurre låter inspirerat av tyskans Wurst så det är inte ett så konstigt slang.

Instämmer, men kmr nån på nån hyfsad logik ang korvslanget "sluring"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pax Vobiscum:

Instämmer, men kmr nån på nån hyfsad logik ang korvslanget "sluring"?

aldrig hört talas om. är det på lokala bondgården ni kallar det för sluring?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Det låter bäst så, låter ju inte så bra med Procce, Prosse, Proppe, Prorre eller Prooo

Propp har man allt hört några gånger...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig använt mig av slangorden prolle eller propp. Det låter fel helt enkelt.
Propp är för övrigt även ett slang för propeller i båtsammanhang. Detta är såklart mer logisk då det mer är en förkortelse.

Ibland kan jag dock få för att säga mammaplatta (mamma/moder - platta/kort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

aldrig hört talas om. är det på lokala bondgården ni kallar det för sluring?

För mig betyder "Sluring" bensin!

Sluring = Mat som var som välling/soppa enligt Wiki.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Fattar inte varför i hela helvete man ens ska ha en förkortning/slang på ett så kort, snabbt och enkelt ord som processor. Varför inte CPU ifall man har så bråttom (även ifall det inte riktigt betyder samma sak).

Permalänk
Medlem

Jag är född på stenåldern och jag har andvänt planka/bräda prolle/propp graffe burk/låda sedan innan många av er var födda ser jag

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Prolle var mer en cool grej när man var ung, påminde mycken om polle och då jag ofta brukade uttrycka mig med "som en gammal häst" så passade detta alldeles utmärkt, häst som dessutom kallas havremoppe där jag kommer ifrån.

Efter det uppkom också ordet prelle (uttalas prälle) som i mina kretsar står för präst/priest/wizard/mage eller liknade som då antogs kunna prella (uttalas prälla), dvs utöva magi eller liknande.

Utöver detta så är ju den perfekta godissorten just ... Polly.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teh Daniel:

Detta är faktiskt en grej jag tycker är rätt att säga, då hårddisken måste ha varit formaterad en gång för att du överhuvudtaget skall ha kunnat använda den. Därmed låter "formatera om" mycket logiskt när man skall formatera om en dator helt enkelt. Handlar det däremot om en nyinförskaffad, oformaterad hårddisk så är det en annan femma.

I så fall säger man omformatera. Annars låter det bara dumt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Alla språk i denna värld har utvecklats under tusentals år och utvecklas fortfarande. Ni som gråter för att nya ord tillkommer och säger "Vart är svenska språket påväg?" Vad fan förväntar ni er? Att det svenska språket ska helt stanna upp och vara som det är nu för alltid? Ord kommer och ord går, vi förändras, språket förändras. Ni låter ju tammefan som 80åriga tanter på hem som säger "dagens ungdom, livet va så bra på 60-talet." Guess what, saker och ting förändras och det är inget jag eller ni kan styra över.

Yolo, swag, min prolle är en 3770k, nu ska jag dricka en fet jädrans bärtzz och kolla på teeeveeen.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Varför säger folk data till dator? Dåliga vanor?

Data istället för dator är okunskap. Prolle är ett fult slang. Stor skillnad!

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

/facepalm
Vad är det för fel på dagens ungdomar? Jag är ganska ung själv och har ändå inte hört majoriteten av de "orden". Är Svenskan död?

Om du inte har hört dessa ord kanske du ska umgås lite mer med folk och inte bara med datorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Data istället för dator är okunskap. Prolle är ett fult slang. Stor skillnad!

Vem slangar inte i Sverige då?
Ta engelskan prolly då, det är väll ännu värre?

Edit kanske läste lite för snabbt, finns det några "fina" slang?