Nvidia tillkännager arkitekturen Pascal – efterträdaren till Maxwell

Permalänk
Melding Plague

Nvidia tillkännager arkitekturen Pascal – efterträdaren till Maxwell

Staplade minnen och ett nytt snabbare gränssnitt är två av huvudingredienserna i den kommande arkitekturen Pascal, som efterträder Maxwell under 2016.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och där flög volta ut ur fönstret!!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tobbbe__:

Och där flög volta ut ur fönstret!!

Blir Titan 2 år till

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Helt sjukt vad dom trycker ut grafikkort nu för tiden. Sitter fortfarande på mitt 7970 och känner inget direkt behov av att byta upp mig.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Blir Titan 2 år till

Blir nog att behålla mina 2 över till (Pascal) också. Tillräckligt med kräm så det blir över ändå. Skulle inte tjäna något att byta Maxwell i höst om jag inte uppgraderade med 2 skärmar till eller köpte en ny högupplöst.

Btw datorn fungerar fint nu! har överklockat och tjoat på nu ikväll.
Tempsen på gpus är fin och backplatesen blir ordentligt heta

Men upplever inte att jag fått någon speciell temperatursänkning på cpun. Hade ju H110 förut du vet.
Kärnorna är fortfarande riktigt varma.

Kanske beror på att man inte har blocket direkt mot kislet som man har på grafikkorten.
Tror banne mig att tennet som IHS är lödd med isolerar något.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Grafikkort i 2.5" platserna och utgång i moderkortet #framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Helt sjukt vad dom trycker ut grafikkort nu för tiden. Sitter fortfarande på mitt 7970 och känner inget direkt behov av att byta upp mig.

Jag bytte från 2st 460 1GB. Ditt 7970 är väl mer än dubbelt så starkt som dom 2 tror jag sitt kvar tills Maxwell i alla fall!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Citat:

Nvidia and IBM see NVLink as a competitor to PCI Express 3.0. Most of today’s GPUs are connected to x86-based CPUs through the PCIe interface, which limits the GPU’s ability to access the CPU memory system. NVLink solves this problem by matching the bandwidth of typical CPU memory systems, letting GPUs access CPU memory at its full bandwidth.

Nvidia and IBM unveil NVLink interconnect between CPUs and GPUs coming in 2016 with 5x-12x faster data sharing

Låter bra, då får vi bara se vilka moderkort som stöder detta?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

PS5, Xbox One 2 och Wii U 2 med Pascal, det skulle verkligen betyda kraft.

Oh wow nu längtar jag bara för det till 2016 redan, Broadwell-E 14nm med Pascal samt krymning från 22, verkligen ett år att se fram mot.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Och där flög volta ut ur fönstret!!

Ja, vad hände med Volta? eller var den tänkt att använda en processnod som är försenad, så Pascall smygs in som en variant av Volta på existerande processnod? Måste ju finnas en anledning till att Volta försvunnit, man hade ju ändå lanserat att man hade den på gång?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Skylake och Pascal kommer bli en trevlig kombo

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Snusfri

Blir nog Maxwell nästa år då för mig, mitt 680 får kämpa tills dess

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

När kommer 880 Maxwell då? Ska man vänta på den eller ska man köpa ett 780 Ti istället och sen köra Pascal 2016?

För det verkar som att Pascal är det som verkligen kommer ge en rejält boost och vara "next gen".

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Jaså vad hände med Volta då?

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Mer intressant om det blir en standard eller ännu en instängd nVidia licens plågeri.

Dock undrar jag om desktop datorer verkligen gynnas så mycket av bandbredden. Vid spelande idag så används knappt några procent av min 2.0 PCIe bandbredd enligt nVidias verktyg.

Kanske GPGPU lösningar som kommer ta bättre nytta av detta.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

AMD har haft Unified Memory i snart 1 år.
Kom med något annat än 3 biljoner Vram, nVidia, annars får det bli AMD resten av mitt liv. ^^

(Påpekar att jag använt nVidia sedan 2008, så jag är rätt inbiten)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Orici:

Beräkningsservrar bara. Intel lär inte integrera det i sina processorer om det inte blir allmän standard vilket inte kommer ske. I övrigt gör det ingen större nytta då spelkort inte är ens i närheten av begränsade av tillgänglig bandbredd i PCIe 3.0. Det är knappt det är någon skillnad på 2.0 och 3.0 så en dubbling kommer inte göra någon skillnad. Det kan däremot vara aktuellt om du bygger stora kluster med väldigt många grafikkort samtidigt då de tillsammans kan kräva mycket bandbredd. Vilket är implementationen de tittar på. Så ett moderkort med ett par Power8 från IBM och massa små specialportar för att mata med beräkningskort med egen formfaktor från Nvidia. Verkar vara deras svar på Intels Xeon Phi vilket antagligen är anledning till att de samarbetat med IBM. Kan bli en intressant strid på HPC-fronten framöver. Intel ska ju komma med en andra generation Xeon Phi på 14 nm.

Det är ju dock möjligt att de tänker använda den för att koppla ihop grafikkort internet, alltså en ersättare till nuvarande SLI för med den bandbredden kan de göra en del intressant med skalningen och minneshanteringen där.

Den stora vinsten med att kunna flytta data snabbt mellan RAM och VRAM kommer vi däremot inte se i persondatorer eftersom det kräver att AMD och Intel integrerar tekniken i processorerna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Får vi real-time raytracing någon gång då?

Permalänk
Medlem

Äntligen blir det lite tryck i grafikkorten! Get it, tryck, pascal...

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Sebastian R:

PS5, Xbox One 2 och Wii U 2 med Pascal, det skulle verkligen betyda kraft.

Oh wow nu längtar jag bara för det till 2016 redan, Broadwell-E 14nm med Pascal samt krymning från 22, verkligen ett år att se fram mot.

Det där lät optimistiskt. Förväntar mig inte att nästa lass konsoler kommer förrän om ytterligare 10-12 år

Permalänk
99:e percentilen

Volta var ett coolare namn.

Skrivet av Kajlie:

Helt sjukt vad dom trycker ut grafikkort nu för tiden. Sitter fortfarande på mitt 7970 och känner inget direkt behov av att byta upp mig.

Alla är vi olika. Sitter också på ett (egentligen två, men ett ensamt kort ger ju bättre flyt än två tillsammans) 7970 och gråter efter en uppgradering. (Kör 2560x1440 @ 110 Hz.)

Frågan är om det är värt att köpa ett 780/780 Ti nu, så långt efter lansering, eller om man ska fortsätta vänta på Maxwell. Som i värsta fall bara blir exakt lika snabb som Kepler, men med lägre energiförbrukning. Och sen när man har lagt många tusen på den generationen kommer Pascal och är våldsamt mycket bättre. Svåra val.

EDIT: Köpte ett Zotac GTX 780 AMP för 3 500 kr och är nöjd hittills.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ser riktigt fint ut. Bortsett från att det antagligen inte blir några öppna standarder som vanligt med nVidia då.
nVidia känns ju onekligen mer progressiva än AMD just nu. De har imponerande nyheter varje generation. Man får lätt känslan att AMDs framtidsplaner mest består av att bygga vidare på gammalt, fler shaders på mindre tekniker.
Ingen vet ju ens vad som är nytt med Pirate Islands eller vad man kan förvänta sig. Känns som att de behöver kommunicera bättre, alternativt att de inte har så mycket att kommunicera.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Ser riktigt fint ut. Bortsett från att det antagligen inte blir några öppna standarder som vanligt med nVidia då.
nVidia känns ju onekligen mer progressiva än AMD just nu. De har imponerande nyheter varje generation. Man får lätt känslan att AMDs framtidsplaner mest består av att bygga vidare på gammalt, fler shaders på mindre tekniker.
Ingen vet ju ens vad som är nytt med Pirate Islands eller vad man kan förvänta sig. Känns som att de behöver kommunicera bättre, alternativt att de inte har så mycket att kommunicera.

Fast de har ju sagt två saker. 1, staplade minnen som inte var en nyhet och 2, en buss för HPC som vi ändå inte kommer se röken av. Känns ju ungefär lika relevant för den normala användaren som Xeon Phi.

Men ja, AMD behöver jobba mer med PR. De verkar ju ha hittat en hyfsat bra PR-firma för sitt kommande dubbelkort i alla fall. Hoppas bara de smittar av sig längre ner i administrationen för det verkar ju vara en extern firma.

Sen är det lite elakt att säga att AMD inte kommer med något nytt. GCN är en helt ny arkitektur medan Kepler bara var en modifierad Fermi. Att vi inte sett en ny generation än beror ju på att TSMC har blivit försenade. Hade iof varit trevligt om det kunde "läcka" lite uppgifter om nästa generation. Fast Nvidia har ju inte läckt så mycket om planerna för Maxwell heller.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast de har ju sagt två saker. 1, staplade minnen som inte var en nyhet och 2, en buss för HPC som vi ändå inte kommer se röken av. Känns ju ungefär lika relevant för den normala användaren som Xeon Phi.

Men ja, AMD behöver jobba mer med PR. De verkar ju ha hittat en hyfsat bra PR-firma för sitt kommande dubbelkort i alla fall. Hoppas bara de smittar av sig längre ner i administrationen för det verkar ju vara en extern firma.

Sen är det lite elakt att säga att AMD inte kommer med något nytt. GCN är en helt ny arkitektur medan Kepler bara var en modifierad Fermi. Att vi inte sett en ny generation än beror ju på att TSMC har blivit försenade. Hade iof varit trevligt om det kunde "läcka" lite uppgifter om nästa generation. Fast Nvidia har ju inte läckt så mycket om planerna för Maxwell heller.

Det är väl samma PR-firma som de hade för Nordamerika under 2011. Det är sannolikt de som är ansvariga för huvuddelen av flopparna. Nog för att det inte lär sitta samma personer på båda sidorna av företagen idag. Krävs lite mer för att visa att kommunikationen fungerar däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Får vi real-time raytracing någon gång då?

http://www.rigidgems.sakura.ne.jp/

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Instämmer med flera andra att Volta var en mycket bättre namn. Nåja.

Arkitekturen ser bra ut, å andra sidan är NV's VD bra på hype. Vi fick höra att K1 skulle vara extremt mycket snabbare än konkurrensen, efter olika benchmarks har läckt så vet vi att det är ungefär 50%. En respektabel siffra men knappast 2-3 gånger mer som Nvidia först påstod.

Så vi får se hur bra den faktiskt blir. Oavsett vad så känns det skönt att saker och ting rör på sig i GPU-världen till skillnad från CPU världen.

En sista sak, han släppte också info om nästa års Tegra, "Erista". Den kommer ha Maxwell GPU. I den här taken så kommer 2016 års Tegra att ha Pascal från början, vilket borde vara realistiskt. Istället för att Tegra släpar efter med något/några år efter desktop GPU'n.
Dock så enligt deras slide så kommer Erista att ha ca 50-60% mer GFLOPS gentemot K1/Keper. Vilket är mindre än K1's 100% ökning från Tegra 4. Lite synd att det saktar ner.

Men också en indikation vad vi kan vänta oss med GTX 800 serien. Jag skulle inte säga nej till 60% mer TFLOPS över en generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är väl samma PR-firma som de hade för Nordamerika under 2011. Det är sannolikt de som är ansvariga för huvuddelen av flopparna. Nog för att det inte lär sitta samma personer på båda sidorna av företagen idag. Krävs lite mer för att visa att kommunikationen fungerar däremot.

Märklig kommentar. Dessutom med noll källor. PR-firman idag är samma som under 2011? Huh? Och under 2012-2013, då?
Har du speciell kunskap om vilka PR-firmor AMD anlitar eller sitter du bara och låtsas att du vet?
Dessutom fungerar kommunikationen idag ganska bra till den stora massan. Problemen de har haft har varit att få iväg exemplar av deras GPU'er i tid till länder långt bort från USA, t.ex. Sverige. Ett problem för redaktörer och skribenter som ska skriva en recension för deras sajt, men knappast för konsumenter när det finns så många andra sajter om just den lokala sajter inte har en recension i tid. (Även om jag generellt föredrar SweC's artiklar, så är det inget fel på Anandtech).

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis håller ett Asus 780 DCII OC några år nu. Köpte precis ett för 30 min sedan på Kompletts rea och roligt nog listas det kortet i denna nyhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Beräkningsservrar bara. Intel lär inte integrera det i sina processorer om det inte blir allmän standard vilket inte kommer ske. I övrigt gör det ingen större nytta då spelkort inte är ens i närheten av begränsade av tillgänglig bandbredd i PCIe 3.0. Det är knappt det är någon skillnad på 2.0 och 3.0 så en dubbling kommer inte göra någon skillnad. Det kan däremot vara aktuellt om du bygger stora kluster med väldigt många grafikkort samtidigt då de tillsammans kan kräva mycket bandbredd. Vilket är implementationen de tittar på. Så ett moderkort med ett par Power8 från IBM och massa små specialportar för att mata med beräkningskort med egen formfaktor från Nvidia. Verkar vara deras svar på Intels Xeon Phi vilket antagligen är anledning till att de samarbetat med IBM. Kan bli en intressant strid på HPC-fronten framöver. Intel ska ju komma med en andra generation Xeon Phi på 14 nm.

Det är ju dock möjligt att de tänker använda den för att koppla ihop grafikkort internet, alltså en ersättare till nuvarande SLI för med den bandbredden kan de göra en del intressant med skalningen och minneshanteringen där.

Den stora vinsten med att kunna flytta data snabbt mellan RAM och VRAM kommer vi däremot inte se i persondatorer eftersom det kräver att AMD och Intel integrerar tekniken i processorerna.

Ja, det låter troligt.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast de har ju sagt två saker. 1, staplade minnen som inte var en nyhet och 2, en buss för HPC som vi ändå inte kommer se röken av. Känns ju ungefär lika relevant för den normala användaren som Xeon Phi.

Men ja, AMD behöver jobba mer med PR. De verkar ju ha hittat en hyfsat bra PR-firma för sitt kommande dubbelkort i alla fall. Hoppas bara de smittar av sig längre ner i administrationen för det verkar ju vara en extern firma.

Sen är det lite elakt att säga att AMD inte kommer med något nytt. GCN är en helt ny arkitektur medan Kepler bara var en modifierad Fermi. Att vi inte sett en ny generation än beror ju på att TSMC har blivit försenade. Hade iof varit trevligt om det kunde "läcka" lite uppgifter om nästa generation. Fast Nvidia har ju inte läckt så mycket om planerna för Maxwell heller.

'Kepler en modifierad fermi'.. Om det är sant så får du min dator inklusive min seb-dosa. Keplers kärnor har ingen koppling överhuvudtaget till fermi, fermis shader klock är 2x dess core klock, fermis kärnor är dubbelt så strömhungriga (Typ) o fermi har mycket långsammare minne (fast med lika stor minnesbus som kepler). Kepler har 192 kärnor per SMX, fermi har 64 kärnor per kluster.. saknas det något? kanske men jag har lagt fram tillräckliga bevis för att motbevisa dig. Kepler och fermi kärnorna är förmodligen den största förändringen som någonsin har skett inom arkitekturens historia, en piggelin är inte samma sak som en överkörd skunk (såvida den inte heter piggelin..hette).

Visa signatur

Corsair 600 T Silver / 4770k / Titan (SLI)