Permalänk
Medlem

Black Sails

Då var det dags att förlora oskulden med custom-vattenkylning. Bygget blev klart 25/3 2014

Exakt alla kylnings komponenter är inköpta hos http://coolingstuff.se/ av Arthur.
Även om inte allt finns på hans hemsida kan han ta hem i stort sett allt, så saknar man något är det bara att fråga honom.

Jag tycker man ska stödja småföretagare här i Sverige tänk på det när ni köper era dator komponenter.
Vem får egentligen pengarna? Support your lokal store!

Vill ni se hur jag gjorde så titta in i byggloggarna. Där finns också väldigt mycket fler högupplösta bilder!

Senaste byggloggen.
http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1285813-54...

Första byggloggen.
http://www.sweclockers.com/forum/143...dark-bygglogg/

Beskrivning
Mitt första riktiga bygge! 90% av bygget går i svart tema!

Första bygget då jag fått välja och montera delar själv.
Visst har intresset funnits där tidigare!

Första datorn jag skruvade i var en OEM HP dator som farsan fått via företaget. AMD Athlon64 Dual Core vare i den och ett 7800GTX som sedan byttes ut mot ett 9600GT. Lackade chassit svart,sågade upp sidopanelen,monterade plexiglas och fixade nå fräna blå LED fläktar! Värst på kvarteret var man sen!

Med åldern så blev plånboken lite tjockare när man fick tag i nå kneg!
Köpte en i7 950 rigg med GTX460 SLI för ett antal år sedan. Jag betalade butiken för monteringen då jag var för okunnig och inte ville ha sönder min surt förvärvade dator! 14k kostade den vid köpetillfället.

Sen dess har man väl blivit mer och mer intresserad! Det tog nog mest fart nu sista 2 åren sen man började hänga på sweclockers. Har dock varit registrerad sedan 2010. Men inte speciellt aktiv i början.

Efter att ha dreglat över alla system som visats upp dag ut och dag in här på sweclockers så köpte jag mig en rejäl julklapp nu i vinter.

Hårdvara
Chassi - Corsair Carbide AIR 540.
Moderkort - Asus Rampage IV BLACK EDITION.
Grafikkort 780TI SLI. 1250Mhz-7800Mhz
Processor - Ivybridge-E 4930k. 4.6Ghz
Lagring - 2st Samsung SSD PRO 256GB i RAID 0.
Minne - Dominator 16GB PC 2133 CL9.
Nätagg - Corsair AX 1200i Platinum.

Kylning

CPU - Cuplex Kryos Delrin 2011
Chassifläktar - 7x Be quiet! SilentWings 2, 140mm PWM
2 x GPU - EK-FC780 GTX Ti - Nickel
2 x Backplate EK-FC780 GTX Ti Black
Radiator Alphacool NexXxoS ST30x280
Radiator Alphacool NexXxoS ST30x280
Radiator Alphacool NexXxoS XT45x280
Pump/RES EK-D5 X-RES 100 CSQ Acetal
Anslutningar Adapter 45 & 90 roterbar + EK HD.
Akryl 10/12mm
Coolant Feser One Pure Clean 3L

Tillbehör
Corsair AX1200i sleeved cables, Svart
Corsair AX1200i 24-pin cable, Svart

Fläktfilter för botten - Silverstone FF142B 320x155mm magnetiskt
Fläktfilter för PSU - SilverStone SST-FF122B 120mm magnetiskt
Arctic Cooling MX-2 kylpasta 30g

Black Sails

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt.5p

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ll0yd:

Riktigt snyggt.5p

Skickades från m.sweclockers.com

Tack!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Det är helt sjukt att corsair inte tänkte på att man kunde ha radiator i botten av chassit... Bra mod!

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SummitSub:

Det är helt sjukt att corsair inte tänkte på att man kunde ha radiator i botten av chassit... Bra mod!

Första gången jag såg den här chassit såg jag en massa möjligheter. Hoppas att corsair bygger en version 2 av 540 för den har verkligen potential tycker jag

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

Snyggt, gillar det svarta temat skarpt. Grymt snygt med akryl också.
Bra att du promotar Arthur också, det är ju en jäkla trevlig prick
5P

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem

Bristen på färg gjorde den lite stel...
Den känns liksom solid svart. Ingen färg som bryter liksom. Annars var de snyggt i sig så.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Andiders:

Bristen på färg gjorde den lite stel...
Den känns liksom solid svart. Ingen färg som bryter liksom. Annars var de snyggt i sig så.

Bristen på färg var enligt mig de som gör datorn riktigt fin.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Bristen på färg var enligt mig de som gör datorn riktigt fin.

Jag är lackerare. För mig ska de vara tvåtonigt, annars tycker jag de blir riktigt tråkigt. Även om han bara skulle slänga in lite mörkgrått så hade de gjort otroligt mycket. Som det är nu... Måste erkänna att jag tycker de ser trist ut. Även om det är snyggt byggt, så gör avsaknaden av en färg som bryter att det blir väldigt tråkigt.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Instämmer riktigt läckert, färg osv är så subjektivt så det skiter jag i MEN ORDNING OCH REDA!!! Snyggt draget ser rent och trevligt ut.

Läckert bygge, som vanligt inspirerar det en själv att vilja göra något liknande men ack vad lat man är! Tur att ni moddare finns så man kan se vad som kan bli utav lite tid, svordomar, en skål pengar och kärlek.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt bygge. Men jag tycker det hade sett bättre ut med färg på acrylen eller i vätskan

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Jag är lackerare. För mig ska de vara tvåtonigt, annars tycker jag de blir riktigt tråkigt. Även om han bara skulle slänga in lite mörkgrått så hade de gjort otroligt mycket. Som det är nu... Måste erkänna att jag tycker de ser trist ut. Även om det är snyggt byggt, så gör avsaknaden av en färg som bryter att det blir väldigt tråkigt.

Skrivet av ARL650:

Instämmer riktigt läckert, färg osv är så subjektivt så det skiter jag i MEN ORDNING OCH REDA!!! Snyggt draget ser rent och trevligt ut.

Läckert bygge, som vanligt inspirerar det en själv att vilja göra något liknande men ack vad lat man är! Tur att ni moddare finns så man kan se vad som kan bli utav lite tid, svordomar, en skål pengar och kärlek.

Skrivet av xxxPaladinxxx:

Snyggt, gillar det svarta temat skarpt. Grymt snygt med akryl också.
Bra att du promotar Arthur också, det är ju en jäkla trevlig prick
5P

Skrivet av KKay:

Riktigt snyggt bygge. Men jag tycker det hade sett bättre ut med färg på acrylen eller i vätskan

För att svara på det många nämner. Bristen på färg.

Ja kan säga såhär, kameran ljuger lite grann. Finns massvis med gråa toner som bryter mot den svarta kanske inte så grovt som många är vana och se som i vita och svarta byggen, eller i det som alla kör på, Rött & Svart.

Den klara akrylen ger också ifrån sig en sorts grå/krom färg och syns väldigt tydligt tsm med minnenas headspreaders och cpu blocket.
Sedan tycker jag all det svarta ger liv till vissa detaljer som komponenter på moderkortet och EK's emblem i backplatesen osv.

Jag har funderat fram och tillbaka om jag ska hälla i någon färg. Blå känns P12, Röd ja det är för Mainstream.
Mayhams mjölk vita skulle matta ut all akryl och böjarna skulle tappa sin glans och se sämre ut helt enkelt.

Om jag skiter i färg så kommer det i alla fall installeras vita LEDs som kan ljusa upp vissa ställen.

Det enda jag tror skulle kunna bli bra är någon sorst "dye med UV" för då behåller jag fortfarande den transparens som finns i akrylen och vätskan.
Såhär kan det se ut med akryl och Blå UV dye i ett akryl system. http://youtu.be/radmkXgOhCk?t=21m48s
Åsikter?

Tack annars för det glada kritiken! Uppskattas verkligen!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Black Sails

För ni som inte tänkt på det. Corsairs Logotype.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Det enda jag tror skulle kunna bli bra är någon sorst "dye med UV" för då behåller jag fortfarande den transparens som finns i akrylen och vätskan.
Såhär kan det se ut med akryl och Blå UV dye i ett akryl system. http://youtu.be/radmkXgOhCk?t=21m48s
Åsikter?

Detta hade jag inte sett tidigare, såg riktigt bra ut

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Detta hade jag inte sett tidigare, såg riktigt bra ut

Pausa på 28:20 för kamera bilderna. Filmkameran snappar inte upp effekten lika bra som en riktig foto kamera.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

För att svara på det många nämner. Bristen på färg.

Ja kan säga såhär, kameran ljuger lite grann. Finns massvis med gråa toner som bryter mot den svarta kanske inte så grovt som många är vana och se som i vita och svarta byggen, eller i det som alla kör på, Rött & Svart.

Den klara akrylen ger också ifrån sig en sorts grå/krom färg och syns väldigt tydligt tsm med minnenas headspreaders och cpu blocket.
Sedan tycker jag all det svarta ger liv till vissa detaljer som komponenter på moderkortet och EK's emblem i backplatesen osv.

Jag har funderat fram och tillbaka om jag ska hälla i någon färg. Blå känns P12, Röd ja det är för Mainstream.
Mayhams mjölk vita skulle matta ut all akryl och böjarna skulle tappa sin glans och se sämre ut helt enkelt.

Om jag skiter i färg så kommer det i alla fall installeras vita LEDs som kan ljusa upp vissa ställen.

Det enda jag tror skulle kunna bli bra är någon sorst "dye med UV" för då behåller jag fortfarande den transparens som finns i akrylen och vätskan.
Såhär kan det se ut med akryl och Blå UV dye i ett akryl system. http://youtu.be/radmkXgOhCk?t=21m48s
Åsikter?

Tack annars för det glada kritiken! Uppskattas verkligen!

Blå P12? Den var bra
Kanske du skulle satsa på grön? Lite radioactive look.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

jag tycker att den ser underbar ut så som den är just nu^^

men kanske gå med vit om du tröttar? annars eller gå med sleeper, så kan måla om kompenenterna och göra massa feta ritningar med invisible bläck som bara syns under uv, typ nåt färgglad ritning, lsd ritning eller såna

chockande coolt ;D inget man förväntar sig av ett sånt bygge ^^ ska själv göra det på bilen, interior alltså ^^

Skrivet av Tobbbe__:

För att svara på det många nämner. Bristen på färg.

Ja kan säga såhär, kameran ljuger lite grann. Finns massvis med gråa toner som bryter mot den svarta kanske inte så grovt som många är vana och se som i vita och svarta byggen, eller i det som alla kör på, Rött & Svart.

Den klara akrylen ger också ifrån sig en sorts grå/krom färg och syns väldigt tydligt tsm med minnenas headspreaders och cpu blocket.
Sedan tycker jag all det svarta ger liv till vissa detaljer som komponenter på moderkortet och EK's emblem i backplatesen osv.

Jag har funderat fram och tillbaka om jag ska hälla i någon färg. Blå känns P12, Röd ja det är för Mainstream.
Mayhams mjölk vita skulle matta ut all akryl och böjarna skulle tappa sin glans och se sämre ut helt enkelt.

Om jag skiter i färg så kommer det i alla fall installeras vita LEDs som kan ljusa upp vissa ställen.

Det enda jag tror skulle kunna bli bra är någon sorst "dye med UV" för då behåller jag fortfarande den transparens som finns i akrylen och vätskan.
Såhär kan det se ut med akryl och Blå UV dye i ett akryl system. http://youtu.be/radmkXgOhCk?t=21m48s
Åsikter?

Tack annars för det glada kritiken! Uppskattas verkligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

jag tycker att den ser underbar ut så som den är just nu^^

men kanske gå med vit om du tröttar? annars eller gå med sleeper, så kan måla om kompenenterna och göra massa feta ritningar med invisible bläck som bara syns under uv, typ nåt färgglad ritning, lsd ritning eller såna

http://lavishtma.ca/wp-content/uploads/2011/03/653acy-520x269...

http://media-cache-ec0.pinimg.com/236x/87/4a/42/874a42bf880d5...

chockande coolt ;D inget man förväntar sig av ett sånt bygge ^^ ska själv göra det på bilen, interior alltså ^^

Det var ett annorlunda men djävligt grymt förslag! Gumman min får isåfall måla haha

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Riktigt stilrent!

Permalänk
Medlem
Skrivet av drastika:

Riktigt stilrent!

Tack!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Såg inte det någonstans, men vad ligger tempsen på?

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cigge88:

Snyggt!

Såg inte det någonstans, men vad ligger tempsen på?

Tackar!

Kan kolla det när jag kommer hem

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Temperaturer

Skrivet av Cigge88:

Snyggt!

Såg inte det någonstans, men vad ligger tempsen på?

15min Heaven 4.0 Extreme, med alla fläktarna på 500rpm.

  • Stock Skyn3t bios

  • GPU 1 Core 1046mhz,Memory 7000mhz, 1,050v, 47c

  • GPU 2 Core 1046mhz,Memory 7000mhz, 1,050v, 47c

  • Skyn3t bios overcklocked

  • GPU 1 Core 1255mhz,Memory 7800mhz, 1,212v, 51c

  • GPU 2 Core 1255mhz,Memory 7800mhz, 1,212v, 51c

  • CPU 4.6Ghz, 1.46v, Extreme LLC, Maxcore temp 66c

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Proffsmoddare

Ser prydligt och välplanerat ut tycker jag. Det enda som sticker lite i ögonen är pumpkabeln;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterX:

Ser prydligt och välplanerat ut tycker jag. Det enda som sticker lite i ögonen är pumpkabeln;)

Bilden på baksidan är några timmar äldre än dem sista, även PCIE kablarna saknas på den bilden.
Den har numera kortats av och sleevats med svart sleeve. Det finns en bild i slutet där man kan se den lite grann

Var så ivrig att jag fotade en massa innan allt var 100% klart ^^

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Tobbbe__:

Bilden på baksidan är några timmar äldre än dem sista, även PCIE kablarna saknas på den bilden.
Den har numera kortats av och sleevats med svart sleeve. Det finns en bild i slutet där man kan se den lite grann

Var så ivrig att jag fotade en massa innan allt var 100% klart ^^

Hehe, ok nice:)

Permalänk
Medlem

Ser riktigt genomtänkt ut. 5 points!

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superst4r:

Ser riktigt genomtänkt ut. 5 points!

Tack!!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
ASUS Nordic

Mycket imponerande bygge. Extrem prestanda utan att vara total overkill 5p.

La upp en liten post och länk här också: https://www.facebook.com/rognordic

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Mycket imponerande bygge. Extrem prestanda utan att vara total overkill 5p.

La upp en liten post och länk här också: https://www.facebook.com/rognordic

Tack så hemskt mycket! Det uppskattas verkligen!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks