Hur återställer man lösenordet till inloggningen till datorn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Apr 2011

Hur återställer man lösenordet till inloggningen till datorn?

Hej!

Jag har glömt bort mitt lösenord till datorn och har ingen disk eller USB som kan återställa lösenordet.
Vad ska jag göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Du behöver boota datorn från Hirens Boot CD. Där finns verktyg för att återställa lösenordet.
Börja med att få tag i en sådan skiva eller ett sådant bootbart USB-minne.

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/bild/9823049/
Server: 2x HP ProLiant Microserver Gen8, 16GB/st, ESXi 6.0
NAS: Synology DS413 4st 3TB | QNAP TS-879 Pro 8st 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Apr 2011

Hur får jag tag i en sådan skiva?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av AdamGarand:

Hur får jag tag i en sådan skiva?

http://www.hirensbootcd.org/files/Hirens.BootCD.15.2.zip

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Apr 2011

Kan jag inte bara ominstallera Windows 7?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av AdamGarand:

Jo.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av AdamGarand:

Det var ju det här med lösen som du glömt bort.

Pc, så det räcker!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av AdamGarand:

Gör du det kommer du förlora data.

Laptop: ASUS UL30VT CPU: Intel SU7300@1,9 GHz (stock 1,3 fabriksklockad till 1,7) GPU 1: Nvidia GeForce G210m @ 750/850 (stock 606/790) GPU 2:Intel GMA X4500MHD (växlingsbar grafik) RAM: 4 GB SSD: Crucial M4 128 GB OS: Windows 8.1 PRO N med fungerande växlingsbar grafik
Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbaka

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av AdamGarand:

Självklart kan du göra det, men då försvinner ju all data, och det var väl det du ville komma åt?

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Apr 2011

Det jag har gjort nyss är att jag har köpt en SSD och installerat Windows 7 på den samt lite andra program, resten ligger på mina andra hårddiskar.

Så det spelar väl inte så stor roll om jag installerar om Windows?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ucklum
Registrerad
Apr 2005

Han förlorar absolut inte all data om han bara installerar om Windows, ha sa inte att han skulle formatera hårddisken utan bara installera om Windows.

Dina filer sparas i en mapp som heter Windows.old om du installerar om utan att formatera.

Men nu så bryr han sig inte om filerna då det ligger på andra diskar, så kör på formatera och installera om windows om du känner för det, eller som nämts hiren's bootcd.

Amiga 1200, CPU: 68K ACA1231 "030" 42MHz, RAM: 2MB chip 63MB Fast + 1MB rom map, GFX: AGA, HDD: 4GB PATA/SSD + 4GB CF 4-way EDIE'99, 11Mb/s 16bit Wifi (toppar 3,2Mb/s på grund av bussen), DVD-Brännare, Chassi: Wedge. Kylning: 5x 40mm fläktar (Hemmabyggd koppar kylare till 030:an). www.som99.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Apr 2011

Nu är det så att jag ominstallerade Windows 7 på min SSD. Allt gick bra tills datorn stängde av sig utav sig själv och då när jag skulle starta den igen genom att reboota den till att starta med SSD:en så funkar det inte.
Så jag startade datorn igen via CD-ROM som har Windows 7 skivan i och såg då senare att Det inte går att installera Windows på SSD:n pga att den är en gpt disk eller var det nu var.

Vad är det händer som egentligen??

Tack för alla tidigare svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av AdamGarand:

Nu är det så att jag ominstallerade Windows 7 på min SSD. Allt gick bra tills datorn stängde av sig utav sig själv och då när jag skulle starta den igen genom att reboota den till att starta med SSD:en så funkar det inte.
Så jag startade datorn igen via CD-ROM som har Windows 7 skivan i och såg då senare att Det inte går att installera Windows på SSD:n pga att den är en gpt disk eller var det nu var.

Vad är det händer som egentligen??

Tack för alla tidigare svar!

Kanske något från denna tråd kan hjälpa?
http://forums.hexus.net/windows/270849-installing-w7-ssd-gpt-...

/Chili

Hem/Main: i7 4790k @ 4.4ghz | MSI GTX 1080 Gaming X 8GB | EVGA Supernova v2 750w 80+ Gold | Corsair Vengeance 16GB DDR3 LP | Define R5 | Noctua NH-15 | Gigabyte Z97 Gaming 3 | 2 st Samsung Evo 850 500GB | WD Black Caviar 1TB | Acer Gsync 24" XB240HA | Hyperx Cloud II | G402
Telefon: Iphone 6S Plus Laptop: Asus K53SV Konsol: Playstation 4 Pro w/1TB SSHD, PS3, Wii U

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

För att installera på en disk med GPT måste du ha EFI/UEFI på moderkortet och 64-bit versionen av Windows har jag för mig.
någon kan rätta om jag har fel då jag sällan pysslar med ominstallationer