Kan ej boota Win 7 installation

Permalänk
Medlem

Kan ej boota Win 7 installation

Hejsan

kan vara så att denna ligger fel så ber i förvag om ursäkt för det.

i alla fall: Har en kompis som precis tänkte formatera sin dator, och installera en fräsch version av windows 7.
Problemet är det att när han kopplar in usbn och startar om datorn, så vid POST screen så väljer han boot priority och kommer till den rutan, men där slutar tangentbordet svara (vi har testat med 3 tangentbord varav 2 jag vet ska fungera utanför Windows med). Då testade vi att gå in i BIOS (där tangentbordet nu funkar helt plötsligt, och där väljer att den ska köra från USB, sparar och startar om, så får han valet att trycka på en knapp för att starta från USB, men windows reagerar inte på tangentbordet, och vi kommer till en windows reparation (wtf?) soim inte gör ett skit utan efter 10 minuter så säger den att den inte hittar några fel och stänger av sig.

Jag vet inte vad det här är....varför svarar tangentborden i POST och i BIOS men inte i boot priority screen eller när man får valet att trycka ner tangent för att starta windows installation?!

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Jag löste det genom att koppla tangentbordet på USB porten längst upp till vänster på moderkortet (hoppas du förstår vad jag menar). Vissa moderkort prioriterar olika USB portar i viss ordning. Porten längst uppe till vänster är prio ett på flesta moderkort.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan