Ändra User Account Control

Permalänk
Medlem

Ändra User Account Control

Hej! det är så att jag har en del program på datorn som måste köras som administratör. Går det på något sätt att ändra User Account Control så att den kommer ihåg vilka program som är "safe" utan att behöva godkänna varenda jäkla gång man ska starta det?

Och är det riskabelt att stänga av User Account Control helt eller vad bör göras?

Tackar på förhand för svar

// Trendy

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Väldigt klyddigt program? finns det inget enklare sätt? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Väldigt klyddigt program? finns det inget enklare sätt? :/

Är det Windows 8 du kör kan du stänga av UAC med följande registertweak:

Location: HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System

Key: EbableLUA

Value data: 0

Store och appar kommer dock sluta fungera om man gör på det här sättet, men tyvärr är det det enda sättet att helt stänga av UAC i Windows 8.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Väldigt klyddigt program? finns det inget enklare sätt? :/

Vilka program gäller det?

Program frågar efter "elevering" när det försöker ändra i filer (eller register) som bara administratörer får ändra i.
Detta innefattar i princip alla filer utanför din lokala användarprofil.

Om programmet bara vill ändra sina egna filer (c:\program\Bråkprogrammet) så kan man kringå UAC-frågan igenom att ge vanliga användare rätt att ändra i just den katalogen.

Men försöker programmet härja i Windows-katalogen så blir det ju svårare.

Det är inte rekommenderat att stänga av UAC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det Windows 8 du kör kan du stänga av UAC med följande registertweak:

Location: HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System

Key: EbableLUA

Value data: 0

Store och appar kommer dock sluta fungera om man gör på det här sättet, men tyvärr är det det enda sättet att helt stänga av UAC i Windows 8.

Är ju bara att gå in i kontroillpanelen och stänga av den om jag vill stänga av den helt?

Skrivet av henkiii:

Vilka program gäller det?

Program frågar efter "elevering" när det försöker ändra i filer (eller register) som bara administratörer får ändra i.
Detta innefattar i princip alla filer utanför din lokala användarprofil.

Om programmet bara vill ändra sina egna filer (c:\program\Bråkprogrammet) så kan man kringå UAC-frågan igenom att ge vanliga användare rätt att ändra i just den katalogen.

Men försöker programmet härja i Windows-katalogen så blir det ju svårare.

Det är inte rekommenderat att stänga av UAC.

Framförallt spel som kräver att man kör som admin.

Kör windows 8.1

Permalänk
Medlem

Ett sätt är att skapa en task i Task Scheduler som startar programmet med maximala rättigheter, och sedan sparka igång denna task manuellt t.ex. via ett batchscript som man t.ex. pinnar i startmenyn.

Eller så vänjer man sig vid prompten och använder tangentbordet för att snabbt svara ja på frågan.

Som henkiii säger, stäng inte av UAC. Tvärtom, dra upp den på max, det är det enda "säkra" läget. Defaultläget (i Win7), snäppet under max, är inte gott nog eftersom det tillåter malware att missbruka Microsofts whitelists för att trycka in kod att exekvera som admin. Det finns exploits för detta. Microsoft har försökt sopa detta under mattan i flera år.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Framförallt spel som kräver att man kör som admin.

Va? Vilket spel kräver det? Det är inte normalt, och luktar skumt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Är ju bara att gå in i kontroillpanelen och stänga av den om jag vill stänga av den helt?

I Windows 7 och tidigare var det så. Men inte i Windows 8.

"The most significant change to UAC in Windows 8 is that setting UAC to "Never Notify" in User Account Control Settings (see detailed steps on how to do this below) doesn't actually turn off UAC completely, as it did in Windows 7. "

http://www.petri.co.il/disabling-user-account-control-uac-in-...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.