Hur betalar man säkrast via nätet, om man inte kan ses f2f

Permalänk

Hur betalar man säkrast via nätet, om man inte kan ses f2f

Hej
Funderar lite över vilka risker man tar när man handlar med privatpersoner över nätet.
Det finns ju många olika sätt att betala på, även att bli lurad på.....
Alltså, Blocket e ju känt som ett tillhåll för rövare, men såklart även "vanliga", "ärliga" människor.
Har själv handlat på Blocket ett gäng ggr utan att bli lurad, senaste gångerna via det sk Blocketpaketet - som funkar bra, och känns tryggt.
Men, att sälja via Blocketpaketet innebär lite jobb med att "administrera" affären, och en del påstår att det är krångligt ( varningsklocka ? )

Betala i förskott - gör ni verkligen det? hur säkrar ni upp säljarens trovärdighet då?
Vilka betalsätt är isf bra vid förskottsbetalning? Bankgiro? Pgiro? Swish ( och allt vad fan det heter ) etc etc...?

Jag köper gärna prylar via nätet av okända, bara jag kan känna mig trygg med att varan motsvarar beskrivningen / skicket / priset, så hur undviker man bäst att stå där med läng näsa ( förutom att träffas öga mot öga förståss )? Det är ju inte ovanligt att den prylen man letar efter dyker upp på nätet - till "rätt" pris, fast i andra änden av landet

Kom gärna med råd / tips / förslag hur man bäst kan undvika skojare

Permalänk
Medlem

Köper inget överdrivet dyrt med förskottsbetalning så det är ofta inget problem, har ej blivit lurad av någon annons hittills heller utan fått det som var lovat. Det drygaste med köp och sälj på nätet känner jag istället är när saker ska skickas, att fixa med pack material och annat, brukar oftast endast göra affärer mellan 4 ögon just därför om jag själv ska sälja något.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

Paypal/payson är ju säkrare alternativ. Gå inte på niten som vissa gjort att folk skickar ett fint mial med loggor och ett bank.konto nummer bara... de använder sig inte de företagen av.

Permalänk
Medlem

Det finns en service som heter Payson som ger en ökad säkerhet vid betalningar.

De fungerar som en mellanhand. Köparen betalar n till Payson. Säljaren konfirmerar sen att Payson fått in pengarna, och skickar iväg varan. När köparen fått varan och ser att allt är ok, så godkänner han köper med Payson och släpper pengarna för säljaren.

Payson tar dock ut en liten avgift på köparen.

Och man får vara lite försiktig mot försäljare som föreslår Payson. Då jag läst om en del lurendrejeri där säljaren skickar ut ett falskt mail som liknar det är från Payson där man ska betala till ett bankkonto...

Men det är lätt att undvika sånt. Så länge man kollar var avsändaren stämmer överens.. och att det inte ska betalas ut till vanligt bankkonto.. Då jag tror det är vanligtvis ett Bank eller post-giro man betalar in till med Payson. Men det står nog om hur det fungerar om man läser på deras hemsida.

Har själv bara använt Payson för att sälja saker via Tradera. Men det var ett par år sen jag använde det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Det finns en service som heter Payson som ger en ökad säkerhet vid betalningar.

De fungerar som en mellanhand. Köparen betalar n till Payson. Säljaren konfirmerar sen att Payson fått in pengarna, och skickar iväg varan. När köparen fått varan och ser att allt är ok, så godkänner han köper med Payson och släpper pengarna för säljaren.

Payson tar dock ut en liten avgift på köparen.

Och man får vara lite försiktig mot försäljare som föreslår Payson. Då jag läst om en del lurendrejeri där säljaren skickar ut ett falskt mail som liknar det är från Payson där man ska betala till ett bankkonto...

Men det är lätt att undvika sånt. Så länge man kollar var avsändaren stämmer överens.. och att det inte ska betalas ut till vanligt bankkonto.. Då jag tror det är vanligtvis ett Bank eller post-giro man betalar in till med Payson. Men det står nog om hur det fungerar om man läser på deras hemsida.

Har själv bara använt Payson för att sälja saker via Tradera. Men det var ett par år sen jag använde det.

Payson - låter som Blocketpaketet
Samma / likadan princip.

Permalänk
Skrivet av tysonayt:

Köper inget överdrivet dyrt med förskottsbetalning så det är ofta inget problem, har ej blivit lurad av någon annons hittills heller utan fått det som var lovat. Det drygaste med köp och sälj på nätet känner jag istället är när saker ska skickas, att fixa med pack material och annat, brukar oftast endast göra affärer mellan 4 ögon just därför om jag själv ska sälja något.

Yepp, me too
Men marknaden begränsas rätt svårt om man endast gör affärer mellan 4 - till typ den stad/kommun man bor/arbetar i....

Permalänk
Medlem

Jag själv har blivit lurar en gång för länge sedan på tradera. Och sen dess har jag alltid bara betalat i förskott då det är små summor och personer har bra omdömen. Annars använder jag alltid blocketpaket. Om säljaren tycker det är för krångligt så är det ju självklart ett varningstecken!

Visa signatur

[Fractal Design Define R3] [ASUS P8Z77] [Intel i5-3570K@4.5GHz] [8 GB DDR3] [Crucial c300 SSD] [ATI 6970 CF]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EsoxLucius:

Payson - låter som Blocketpaketet
Samma / likadan princip.

Från vad jag läst om blocketpaketet så tycks det funka samma. Så tja. Är det dyra produkter så kan du lika väl fortsätta använda det i så fall.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EsoxLucius:

Hej
Funderar lite över vilka risker man tar när man handlar med privatpersoner över nätet.
Det finns ju många olika sätt att betala på, även att bli lurad på.....
Alltså, Blocket e ju känt som ett tillhåll för rövare, men såklart även "vanliga", "ärliga" människor.
Har själv handlat på Blocket ett gäng ggr utan att bli lurad, senaste gångerna via det sk Blocketpaketet - som funkar bra, och känns tryggt.
Men, att sälja via Blocketpaketet innebär lite jobb med att "administrera" affären, och en del påstår att det är krångligt ( varningsklocka ? )

Betala i förskott - gör ni verkligen det? hur säkrar ni upp säljarens trovärdighet då?
Vilka betalsätt är isf bra vid förskottsbetalning? Bankgiro? Pgiro? Swish ( och allt vad fan det heter ) etc etc...?

Jag köper gärna prylar via nätet av okända, bara jag kan känna mig trygg med att varan motsvarar beskrivningen / skicket / priset, så hur undviker man bäst att stå där med läng näsa ( förutom att träffas öga mot öga förståss )? Det är ju inte ovanligt att den prylen man letar efter dyker upp på nätet - till "rätt" pris, fast i andra änden av landet

Kom gärna med råd / tips / förslag hur man bäst kan undvika skojare

Swish är bra, för du får reda på mottagarens riktiga namn (man måste ju logga in med BankID).

Själv löser jag problemet genom att jag aldrig köper begagnade prylar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Det finns en service som heter Payson som ger en ökad säkerhet vid betalningar.

De fungerar som en mellanhand. Köparen betalar n till Payson. Säljaren konfirmerar sen att Payson fått in pengarna, och skickar iväg varan. När köparen fått varan och ser att allt är ok, så godkänner han köper med Payson och släpper pengarna för säljaren.

Jag har aldrig anvant payson eller blocketpaket sa jag vet inte riktigt hur det fungerar men jag tyckte inte det lat sa sakert.

Tank er foljande

Citat:

Köparen betalar n till Payson. Säljaren konfirmerar sen att Payson fått in pengarna, och skickar iväg varan. Koparen sager sedan att han aldrig fick varan och far tillbaka sina pengar och fick en gratis systemkamera.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk

Brukar alltid kräva betalning till mitt konto när jag säljer, vilket till 99.99% av fallen fungerar fint.
Däremot om jag köper något på Blocket vill jag gärna använda Blocketpaketet, det har fungerat fint alla gånger jag köpt, och även sålt.

På Tradera går jag efter omdömen, aldrig under min tid där har jag blivit blåst på någon vara jag köpt.
Var inte för girig bara, det brukar vara för bra för att vara sant

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Chiftin:

Jag har aldrig anvant payson eller blocketpaket sa jag vet inte riktigt hur det fungerar men jag tyckte inte det lat sa sakert.

Tank er foljande

Citat:

Köparen betalar n till Payson. Säljaren konfirmerar sen att Payson fått in pengarna, och skickar iväg varan. Koparen sager sedan att han aldrig fick varan och far tillbaka sina pengar och fick en gratis systemkamera.

I Blocketpaket-fallet finns kontrollpunkter och spårbarhet isf , via fraktfirman samt mottagande paket ombud. Om varan inte kommit fram går det mao att spåra. Har varan skickats och inte kommit fram lär ju fraktfirman få förklara sig, leta reda på kameran, eller pröjsa den. Borde vara liknande med Payson - hoppas jag?

Permalänk
Skrivet av fieskmask:

Brukar alltid kräva betalning till mitt konto när jag säljer, vilket till 99.99% av fallen fungerar fint.
Däremot om jag köper något på Blocket vill jag gärna använda Blocketpaketet, det har fungerat fint alla gånger jag köpt, och även sålt.

På Tradera går jag efter omdömen, aldrig under min tid där har jag blivit blåst på någon vara jag köpt.
Var inte för girig bara, det brukar vara för bra för att vara sant

TommyTS, Kan förstå ditt resonemang, men som säljare kräver du att köparen skall ta ganska stora risker - som köpare tar du inga / små risker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiftin:

Jag har aldrig anvant payson eller blocketpaket sa jag vet inte riktigt hur det fungerar men jag tyckte inte det lat sa sakert.

Tank er foljande

Ingen har sagt att Payson är ett perfekt system. Men det är en bra bit säkrare än att blint betala direkt till någons konto du inte fullt litar på. Speciellt när det handlar om dyra grejer.

Så klart finns alltid risken för en tvist på det hela. Men i såna fall så kan Payson hjälpa till och lösa det. I svårare fall så kan man vända sig till konsumentverket, juridiskt ombud eller tingsrätten och i vissa fall göra en Polisanmälan.

Ref: https://www.payson.se/faq/paysongaranti#t4n136

Personligen så är det säkrast att helt enkelt inte köpa begagnat skräp till att börja med Då du sällan får med någon butiksgaranti vid dessa köp. Ta t.ex om produkten är köpt via en internet butik. Så står i så fall garantin på original köparen. Och kan vanligtvis inte föras över till den nya ägaren. Om inte säljaren själv går med på att agera som medlare vid garanti ärenden.

Själv när jag säljer något begagnat som har garanti kvar på en internetbutik. Så agerar jag som mellan-hand vid garanti ärenden. Men inte alla säljare gör detta. Och inte alla förstår sig heller på att garantier från internet butiker är personliga.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Blocket paket,payson,internetgirot (samma skit allting) är enbart en tjänst som invaggar en i en FALSK trygghet och som man då betalar (dock ganska lite) för!
Det "kan" vara ett sätt att rensa bort "nybörjar/dom som inte vet om så mycket om dessa tjänster" bedragarna genom att dom då "kanske" väljer att avstå att sälja varan/säger att den redan är såld när man säger att man vill använda dessa tjänster.
MEN dom mer erfarna/kunniga bedragarna vet ju tyvärr om att dessa tjänster är en ren bluff och därmed invaggas man i en fals trygghet.

Paypal är inte så där jätte lysande dom heller dock bättre!

Läs mer i dessa trådar http://www.sweclockers.com/forum/93-hobby-fritid-och-livsstil...
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1282886-blo...

Skrivet av grizzly666:

Paypal så kan köparen enkelt gå in och begära tillbaka pengarna på genom att hävda att säljaren ej skickade rätt vara,etc.
Och då blir man av med dessa pengar och det finns även en risk att Paypal låser kontot helt och hållet och ska man då låsa upp det igen så får man skicka in kopia på idkort och en jävla massa mer och även då så är det långt ifrån säkert att dom gör nåt.

Min syster råkade ut för detta efter att hon sålt en del på tradera (ca 300 auktioner och dom flesta var under 100:-) hon har bråkat med Paypal i över 1,5 år nu och skickat in alla uppgifter dom kräver för upplåsning ungefär en gång i månaden men inget händer.
Och när låste dom kontot? Jo när det kom in en betalning som var på 1500:- och det tyckte Paypal (Det var svaret hon fick av Paypal) var misstänktsamt då hon bara haft under 100:- och några få som var mellan 100-300:-
Och naturligtvis så när hon kollade om pengarna fanns så var kontot fortfarande öppet och hon förde då över pengarna till bankkonto (vilket tar ett par dagar) och skickade iväg paketet, 3 dagar efter det så var kontot fryst och inga pengar på banken.

Det finns ju rapporter från tidigare anställda på paypal runt om på nätet där dessa säger att dom blivit upplärda att är ett konto låst så ska det ej låsas upp vad kunden än gör och detta gör ju att eventuella pengar som fanns på kontot nu är Paypals.
Visst går du vidare till rättegång osv så har du ju rätt till pengarna i dom flesta fall men det är ju i dom allra flesta fall betydligt dyrare att göra det än vad det fanns penghar på kontot.
www.paypalsucks.com ä'r en sida där det finns en del info om hur dom beter sig.

Jag använder fortfarande paypal själv när inget annat alternativ finns men jag ser till att inte ha ett ruttet öre på deras konto och OM jag mot förmodan skulle få in några pengar så för jag över dom till bankkonto DIREKT (och skickar INGET förrens pengarna är inne på mitt bankkonto) och betalar jag så är det med swedbanks E-kort med giltighetstid på 1mån där jag sätter max beloppet på 10-15:- mer än den totalla summan på den betalningen.

Med blocketpacketet,internetgirot,etc så är det nästan samma sak DVS att Blocket går i dom allra flesta fall på köparens linje.
Har råkat ut för det själv skickade en vara (värde ~500:-) med internetgirot köparen får hem paketet påstår till internetgirot att paketet var tomt och fick pengarna tillbaks.
Jag krävde då att paketet skulle skickas tillbaks till mig vilket det gjordes (som JAG fick betala för) och enligt posten så vägde paketet när JAG skickade det 1,2kg (dvs varan som vägde 0,9kg var i det) och när köparen skickade tillbaks det så vägde det 0,3kg (dvs varan fanns ej i det längre).
Skickade in dessa uppgifter till internetgirot och inget hände alls har mailat och skickat brev men får inga svar alls så det enda som är kvar är väl tingsrätt vilket jag inte orkar hålla på med och som kommer kosta en del.

Och JA blocketpaketet använder sig av internetgirot.

Så efter detta så är mina beg,annons sälj alltid mellan fyra ögon heller att dom sätter in på mitt bankkonto i förväg det enda jag godkänner.
Handla ja då kan jag använda internetgirot om det skulle behövas men det har ej gjort det ännu.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur de andra tjänsterna fungerar men blocketpaketet fungerar så här:
säljare och köpare kommer överens och säljare betalar priset för blocketpaketet (frakten är inräknad i priset).
båda två får mail med alla uppgifter och köparen måste bekräfta.

Säljaren skickar varan med paketlappen som han fick.
Köparen hämtar ut varan och betalar på ombudet.
Visar det sig vara felaktigt så använder köparen den medskicakde returlappen (eller om säljaren inte skickade med den så skriver han ut den själv via sin sida av blocketpaketet).
Detta måste ske inom 24 timmar.

Om han sedan skulle skicka tillbaka luft så går säljaren in på sin version av sidan och klickar på en knapp så stoppas hela betalningen.
Resultatet är då att blocket/shcenker har pengarna och antingen säljaren eller köparen har varan.
Där börjar då konflikten och det får lösas via domstol eller tills dom kommit överens om vem som ska ha pengarna, innan dess är pengarna låsta.

Så det som händer som säljaren luras är att det blir en väldigt långdragen process för att få pengarna.
Om köparen luras(vill ha både pengar och varor) Ja då blir det tråkigt för säljaren men blir omständigt för köparen att få tillbaka pengarna.
Dom flesta tycker väl inte att dessa scenarion är värda mödan hoppas jag.

Plus i blocketpaketet är ju att frakten(ink spårbart) är med i priset och att varorna är försäkrade under transporten

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Skrivet av EsoxLucius:

TommyTS, Kan förstå ditt resonemang, men som säljare kräver du att köparen skall ta ganska stora risker - som köpare tar du inga / små risker.

Precis, ett dilemma där.
Men rent generellt, folk med bra omdömen är att köpa av, annars står jag över

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk

Väcker liv i tråden då jag håller på att göra ett större privatköp.

@hoski: Riktigt namn är ju bra, men måste vara ganska hopplöst att spåra personen om det exvis är Anders Svensson som tar emot pengarna?

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

@Kjellkritisk: Har själv sålt endel småsaker här på Swec marknaden, förvånat har jag blivit då folk utan att jag har begärt det har förskottsbetalat med Swish.

Jag som säljare tycker det är kanon går snabbt och man slipper mellanhänder. Jag som köpare skulle nog aldrig litat på någon okänt här på forumet och har då aldrig betalat förskott med Swish.

För att dom har gjort så har jag alltid försökt göra lite extra, tar rejält med kort av produkten, innan och medan jag slår den in, sedan får dom också kort från posten där någon anställd där får hålla i paketen, medan jag fotar paketen, så postnord logotyper är synliga etc Dessutenom försöker jag posta det så snabbt som bara möjligt, samt att det alltid är med spårning av paket.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Några mer alternativ än Payson 2020? Vet att Paypal har ett alternativ men de går väl inte direkt in på kontot när det är klart så man får betala pengar/avgifter för att få det till banken(iaf för längesen)?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Inaktiv

@Snyft: Enklast är väll att man kollar upp personen? Har personen ett Tradera konto? Kolla omdömen osv.

Permalänk
Medlem

Åk inte på samma blåsning som jag gjorde

Jag åkte på en blåsning häromveckan, ingen jätte summa men ändå surt.
Utifrån det jag fick uppleva så skulle jag nästan säga att du aldrig kan vara helt säker oavsett hur mycket uppgifter mm du har om personen innan.

Personen som blåste mig skickade både bild på produkterna, bild på sig själv när han håller i ID kortet samt att han tog emot betalningen till sitt egna Swish konto (som matchade ID kortet).
Han var även super trevlig över telefon när han ringde och ville diskutera hur vi skulle göra med betalning och leverans.

Nu går det inte få tag på honom längre och polisanmälan jag gjort kommer säkert läggas ner innan dom ens tittar på den.
Banken skulle kolla om det fanns några pengar att rädda men det är nog kört.

Lärdomar:

- Är det för bra för att vara sant, var frågande, ha inte bråttom och tänk efter några gånger extra varför den fortfarande är till salu osv.
Annonsen som jag blev lurad på var 2000-3000kr billigare än alla andra och hade legat ute längre än en vecka vilket borde ge varningssignaler så det skriker om det.
Jag frågade heller inte varför just jag fick köpa den trots att säljaren sa att det fanns andra intressenter som hade kontaktat honom innan jag gjorde det.

- Undvik att betala i förskott så långt det går. Måste du så gör det via en säker tjänst som håller i pengarna under tiden.

- Kolla upp säljaren ordentligt; sök på personens namn, tel nr etc på Eniro, Hitta.se osv. som kanske kan avslöja om det är en bedragare eller ej.
Jag gjorde inte det och nu i efterhand när jag söker på hans telnr som jag Swishade till har flera personer kommenterat att han är en bedragare från flera år tillbaka.

- Kolla personens Facebook profil (om du handlar via Facebook) så det inte är ett fejk konto. Köper du från andra sidor finns det troligtvis tidigare betyg mm som folk gett.
Jag gjorde detta först efter att jag blev blåst och kontot var fejk med bara 2-3 vänner och hade skapats 2021.

- Håll dialogen med säljaren kring det som är viktigt om köpet över nätet (chat/mail) istället för att ringa så du har bevis ifall du ska anmäla till polisen eller banken
Säljaren var väldigt snabb med att fortsätta samtalet över telefon istället för Messenger så fort vi var överens om pris.
Nu i efterhand förstår jag varför för nu kan jag inte bevisa vad som sades under det samtalet.

- Även om bedragaren använder sina riktiga personuppgifter, utgå ändå från att det inte är "säkert"
Det finns personer som har skulder, anmälningar och allt möjligt upp till öronen och skiter fullständigt i om du vet var dom bor eller om du anmäler dom till polisen.

Jag kommer tänka både 1, 2 och 10 ggr innan jag gör ett köp över nätet igen. Har köpt massvis med saker tidigare från privatpersoner utan några problem men man blir godtrogen och blind tillslut, det finns många idioter där ute och rätt som det är blir man blåst.

Permalänk
Skrivet av ndr:

- Håll dialogen med säljaren kring det som är viktigt om köpet över nätet (chat/mail) istället för att ringa så du har bevis ifall du ska anmäla till polisen eller banken
Säljaren var väldigt snabb med att fortsätta samtalet över telefon istället för Messenger så fort vi var överens om pris.
Nu i efterhand förstår jag varför för nu kan jag inte bevisa vad som sades under det samtalet.

Om du använder en smartphone finns det program som spelar in alla samtal. Det kan vara bra att installera ett sådant om du behöver spara samtal i bevissyfte. Samtal som inte behövs kan förstås raderas senare.

Skrivet av ndr:

- Även om bedragaren använder sina riktiga personuppgifter, utgå ändå från att det inte är "säkert"
Det finns personer som har skulder, anmälningar och allt möjligt upp till öronen och skiter fullständigt i om du vet var dom bor eller om du anmäler dom till polisen.

Det är riktigt. Du kan stämma personen och försöka driva in pengar via kronofogden, men om vederbörande har stora skulder är det inte säkert att du får ut något av detta även om du skulle vinna i tingsrätten. Personen kan även agera målvakt åt någon annan som får pengarna i kontanter.

Om du vinner i tingsrätten och pengarna inte kan mätas ut kan du betala 2800 kr för att ansöka om att försätta personen i personlig konkurs. Det hjälper dig nog inte att få tillbaka pengarna du förlorat, men det borde stoppa personen från att hålla på med bedrägerier som kräver att man har ett svenskt bankkonto under tiden personen är försatt i konkurs.