Permalänk
Medlem

Fläktar kör på 100% hela tiden!

Tjena!

Har haft detta "problem" väldigt länge, men vant mig vid det. Däremot känner jag att det kanske är tid att lösa det! Mina fläktar kör nämligen på som bara den när jag spelar och mina temperaturer ligger alltid runt 35-40 grader när jag spelar på höga inställningar. Det vill säga att min dator kyler ner extra mycket, än vad den egentligen behöver göra!

Har en i7 2700k prolle, Sabertooth Z77 moderkort, Noctua DH-14, samt 2 fläktar där fram och 1 fläkt där bak. Så ja, min dator klarar kylningen galant! Men det verkar som fläktarna inte bryr sig om temperaturen, utan kör alltid på som de brukar. Alla fläktar kör på runt 800-1000 rpm när jag t.ex spelar ett spel. Vad är då felet?

Har även varit inne i BIOS och tittat lite, samt ändrat. Men märker ingen skillnad! Dessutom verkar inte fläktprogram göra så stor verkan, så jag är väldigt kluven på vad felet kan vara....

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Kanyl:

För att fläktarna ska gå att styra i bios måste dom sitta inkopplade i kontakterna på själva moderkortet, kontrollera så att dom inte sitter i kablarna direkt från nätagget. 800-1000rpm är inte speciellt mycket, vad är maxfarten på fläktarna?

Visa signatur

| Lian Li PC-V700. | i7 2600k 4.5Ghz OC. | Corsair H100. | 3x XFX HD6970 2GB Referens Trifire. | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL8. | OCZ Revodrive 3 PCIe, Crucial C300 SSD, 2x 1TB WD Caviar Black. | ASUS P8P67 WS Revolution. | Corsair AX1200.