Installera windows på annan hd/ta bort den gamla

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Installera windows på annan hd/ta bort den gamla

Tjenare!
Tänkte köpa en ssd (äntligen) och skulle vilja ha windows där.
Hur ska jag ta bort windows från min andra hårddisk, måste jag formatera om den eller är det "bara" att ta bort windows mappen?

Tacksam för svar.

//Iqoros

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2012

Det föredras väl att formatera den andra disken så du vet att inga gamla systemfiler ligger där och skräpar i onödan (som kanske till och med ställer till problem?).

Men det går också att bara ta bort den gamla Windows mappen, förutsatt att du tar ownership av den mappen eftersom att den brukar vara låst till den tidigare användaren.

PSU: Corsair HX750 | MOBO: Asus P8Z77-V LX | CPU: i7 3700K @ 4.4 GHz | GPU: MSI Radeon R9 290X Twin Frozr Gaming OC 4GB GDDR5 | RAM: Corsair Vengeance 2x4GB @ 1600 MHz | SSD(s): Samsung EVO 840 256 GB & Intel 520 120 GB | HDD(s): Samsung HD204UI 2TB & Seagate Desktop 500GB | AUDIO: ASUS Xonar DX
AKA: FakeNinja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Nov 2006

Bästa råd är nog att koppla loss din vanliga disk. Installera Windows på SSDn och sen koppla in den igen för att formatera den i Windows.

SPELBURK: DEFiNE R3 | i7 7700k + NH-U12P | MSi Z2770 PR0 | GiGABYTE 1080 Ti OC | CORSAiR HX 650W | CORSAiR 3200MHZ 16GB | SSD: iNTEL 120GB / CORSAiR LE 960GB | ACER PREDATOR X34A ULTRA-WiDE | LOGiTECH PRO GAMING+FUNC SURFACE 1030L | DEViCES: MACBOOK PRO 13" RETiNA MiD-2014 | SAMSUNG S8 | iPAD MiNi 2.... toaunderhållning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Ah okej, tänkte om jag skulle ha tur och inte formatera.
Men tack för svaren! Blir väl att koppla ur hårddisken fixa allt och sen formatera den.

//Iqoros

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av iqoros:

Ah okej, tänkte om jag skulle ha tur och inte formatera.
Men tack för svaren! Blir väl att koppla ur hårddisken fixa allt och sen formatera den.

//Iqoros

Du kan ju clona disken... men en fräsch installation är alltid najs när man får ny hårdvara

SPELBURK: DEFiNE R3 | i7 7700k + NH-U12P | MSi Z2770 PR0 | GiGABYTE 1080 Ti OC | CORSAiR HX 650W | CORSAiR 3200MHZ 16GB | SSD: iNTEL 120GB / CORSAiR LE 960GB | ACER PREDATOR X34A ULTRA-WiDE | LOGiTECH PRO GAMING+FUNC SURFACE 1030L | DEViCES: MACBOOK PRO 13" RETiNA MiD-2014 | SAMSUNG S8 | iPAD MiNi 2.... toaunderhållning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2012

Gör som candyraver skrev, koppla ur den gamla disken eller stäng av den sataporten i BIOS, annars brukar bootmgr hamna på fel disk

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det går att radera den gamla winmappen om du installerat och bootat från en annan disk, du behöver inte formatera den gamla disken, den gamla winmappen behöver inte heller tas bort om du inte jagar varje GByte utrymme, win i sig självt tar inte över 15GByte utan det är annat som tar plats.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.