Hjälp med aktiveringen av w8! :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Hjälp med aktiveringen av w8! :/

Hej alla glada!

Vet vad folk tycker om w8an men tycker smaken är som baken! Har w8 som jag köpte till (uppgraderade från w7) min laptop för ett bra tag sedan. Det är ju självklart aktiverat och sådära. Men nu skulle jag vela tabort w8an på laptopen och ha det i min stationära dator istället.

Nu när jag ska aktivera det så står de ju då att jag måste ange en annan nyckel för denna används ju redan eller köpa en ny.

Till min fråga: Kan jag avaktivera w8an i min laptop då det inte används i den längre? Kör dualboot med w7 samt w8 och min sambo tyckte bara att w8 var krångligt så tänkte flytta de till min dator.

Tacksam för seriösa svar! :/

Edit: Hjälper de att bara avinstallera det från laptopen kanske??

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Det seriösa svaret är att du är ej tillåten enligt Microsofts licenregler att köra en enda licens av W8 på två datorer. Microsoft har registrerat att din licens använda på två datorer. Det enda som hjälper (om vi håller oss till forumreglerna) är att avinstallera den från från den bärbara och sen göra som det står på den andra datorn - dvs telefonaktivera den.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Licensen är nog dessutom låst till det specifika moderkortet om det är nått som följt med en laptop så den går inte att aktivera på annat moderkort ändå även om man avinstallerar.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2005

Har hört att Microsoft kan vara bejälpliga i sådana här situationer. Avinstallera W8 på laptopen och ring sedan MS och förklara.

Intel i7 6700k (+ Noctua NH-U12P) | Asus Z170 Pro Gaming | 16GB Corsair Vengeance 3000Mhz | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6GB | Samsung 840 EVO 250GB | 2x Samsung F4 2TB | Sound Blaster Z | Corsair HX620W | 4x Noctua NF-P12 120mm | Zalman MFC-1 Plus Fan Controller | Fractal Design Define R4 | Acer Predator XB271HU 27" IPS G-sync 165Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av SplixxoR:

Hej alla glada!

Vet vad folk tycker om w8an men tycker smaken är som baken! Har w8 som jag köpte till (uppgraderade från w7) min laptop för ett bra tag sedan. Det är ju självklart aktiverat och sådära. Men nu skulle jag vela tabort w8an på laptopen och ha det i min stationära dator istället.

Nu när jag ska aktivera det så står de ju då att jag måste ange en annan nyckel för denna används ju redan eller köpa en ny.

Till min fråga: Kan jag avaktivera w8an i min laptop då det inte används i den längre? Kör dualboot med w7 samt w8 och min sambo tyckte bara att w8 var krångligt så tänkte flytta de till min dator.

Tacksam för seriösa svar! :/

Edit: Hjälper de att bara avinstallera det från laptopen kanske??

Vad är det för sorts licens av Windows 8 du köpte, en retail (full) licens, en uppgraderings- eller OEM-licens?
Är licensen för Window 8 eller 8.1?

En OEM-licens av Windows 8.1 är knuten till det moderkort där den installerades först.
En uppgraderingslicens är endast giltig när den ersätter en installation av en tidigare Windows-version, men kan flyttas mellan datorer som redan har en giltig Windows-licens.
En retail-licens får flyttas fritt mellan datorer så länge som den bara finns på en dator.

Det normala sättet att avinstallera en Windows-licens är att formatera partitionen och det går inget meddelande till Microsoft därför att man formaterar en partition där det finns en Windows-version.

När man flyttar en licens mellan datorer på ett giltigt sätt kan man behöva telefonaktivera eller kontakta Microsofts kundtjänst.