Använda "fel" PCIe port för grafikkort? RIVBE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2009

Använda "fel" PCIe port för grafikkort? RIVBE

Hej på er!

Jag har ett Asus Rampage Extreme Black Edition och vill använda en stor luftkylare vilket inte är möjligt när man har ett grafikkort i den 1:a pcie platsen då kylaren slår i grafikkortet. Därför undrar jag om det kommer fungera, och i så fall om man får några negativa effekter (förutom mindre pcie bandbredd) om man använder pcie plats 2 + 4 istället för 1 + 3 (för en sli konfiguration)?

Och om den enda effekten är mindre pcie bandbredd (8x istället för 16x) kommer mina gtx 780 ti begränsas av detta?

Jag kommer satsa på "riktig" vattenkylning i framtiden, men har fram till nu använt en AIO som inte fungerar bra, därför vill jag använda luftkylning tills vidare.

//Daniel

| Asus Z270G l 7700k | EVGA GTX 1080 l 32GB Corsair DDR4 2667Mhz l Samsung 960 Pro 512Gb l Samsung 850 Pro 1Tb | Caselabs Bullet mATX |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av kungowe:

Hej på er!

Jag har ett Asus Rampage Extreme Black Edition och vill använda en stor luftkylare vilket inte är möjligt när man har ett grafikkort i den 1:a pcie platsen då kylaren slår i grafikkortet. Därför undrar jag om det kommer fungera, och i så fall om man får några negativa effekter (förutom mindre pcie bandbredd) om man använder pcie plats 2 + 4 istället för 1 + 3 (för en sli konfiguration)?

Och om den enda effekten är mindre pcie bandbredd (8x istället för 16x) kommer mina gtx 780 ti begränsas av detta?

Jag kommer satsa på "riktig" vattenkylning i framtiden, men har fram till nu använt en AIO som inte fungerar bra, därför vill jag använda luftkylning tills vidare.

//Daniel

Det stämmer ju iaf att det bara är plats 1 samt plats 3 som har stöd för PCIe 3.0 x16.

Det handlar nog inte om någon jätteskillnad, PCIe 3.0 x8 (liksom PCIe 2.0 x16) räcker långt, men det känns ju lite synd rent principiellt att inte använda x16-platserna. (Särskilt med X79 där ju halva poängen är att ha mer PCIe-lanes)

Se t.ex. http://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Ivy_Bridge_PCI-Expre... för lite exempel på vilken skillnad det gör.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Kolla om SLI fungerar på dessa portar först. Vissa modeller kräver att man installerar de på rätta portar för att SLI ska fungera.
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1282300-problem-...

1090T | NH-U9S | GA-MA770T-UD3P | GTX 960 | 8 GB DDR3 | MX300 275 GB
Asus Book T100HA-FU029T | x5-Z8500 | 4 GB DDR3 | 64 GB
iPod 16GB 7th generation