Tips: Osynligt hoppa mellan två ljudenheter med en global hotkey

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2001

Tips: Osynligt hoppa mellan två ljudenheter med en global hotkey

Jag ledsnade idag på att manuellt ändra standard uppspelningsenhet/ljudutgång på datorn. Många av mina vänner gör även detta för att hoppa mellan hörlurar och högtalare eller datorhögtalare och förstärkare. Jag tänkte att säkert många fler gör på detta vis och sätter därför ihop en kort guide här för att förenkla vardagen så att du via en global hotkey kan hoppa mellan två ljudenheter. I exemplet gör vi detta via Ctrl + S.

Ladda ner program

Installera SSD - SetSoundDevice

1. Packa upp programmet i en mapp, starta det och se till att du har kryssat i Perform Sound Device Switch Hidden.

2. Bläddra i menyn och se vilka uppspelningsenheter du har och välj vilka två du vill kunna byta emellan. Kom ihåg eller skriv ner vilken rad dom visas på.

3. Stäng programmet.

Installera AutoHotkey

1. Installera programmet, det är inget du behöver starta utan scriptet du ska skapa är det vi ska använda.

Skapa scriptet

1. Gå till mappen där du lade filen ssd.exe, vi lägger scriptet i samma mapp.

2. Högerklicka i mappen och välj Nytt -> AutoHotkey Script.

3. Högerklicka på den nya filen och välj Edit Script.

4. Kopiera in följande kod längst ner men modifiera in rätt radnummer som du tog reda på när du öppnade SSD förut. Du ändrar siffra där det står "hidden2" och "hidden3". Vill du t ex. byta mellan enhet 5 och 7 ändrar du då till "hidden5" och "hidden7".

currentdevice = 1 ^!s:: if currentdevice = 1 { run "ssd.exe" hidden2 currentdevice = 0 } else if currentdevice = 0 { run "ssd.exe" hidden3 currentdevice = 1 }

5. Spara filen och stäng.

Starta scriptet
Dubbelklicka på scriptet du just skapat, en liten grön ikon med ett H kommer finnas vid klockan. Du kan nu prova denna globala hotkey mha. Ctrl + S. Lägg scriptet i autostart om du behagar.

Annat?
AutoHotkey är kraftfullt och du kan såklart ändra knappkombination du vill ha för denna funktion. Du kan lägga till stöd för att hoppa mellan fler än två enheter eller varför inte använda separata knappar för att växla till den uppspelningsenhet du vill använda. Detta lämnar jag däremot åt Google och dig att lösa då jag med denna post endast ämnade förenkla världen för fler som sitter och växlar mellan två uppspelningsenheter som jag och mina vänner gjort

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
3x42" IPS Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Nov 2002

Tanken är god, men programmet Soundswitch gör detta enklare och med endast ett program.

http://soundswitch.codeplex.com/

Har bindat mitt genom att trycka ALTGR+1 så skiftar jag mellan mitt usb-headset och mina datorhögtalare (3,5mm)
Du kan självklart ändra vilken knapptryckning du vill ha för att byta mellan enheter.

cpu: 6700k - ram: 16gb ddr4 - mb: evga z170 ftw - gpu: gigabyte 1070 g1 - hdd: 6tb mek. + 600gb ssd - benQ xl2411z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jul 2011

Bara en tanke, jag har läst här på forumet att Valve's anti cheat har reagerat på macron och macroprogram.
Kan vara sant, kan vara falskt. Det är dessvärre en risk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av dalledalle:

Tanken är god, men programmet Soundswitch gör detta enklare och med endast ett program.

http://soundswitch.codeplex.com/

Har bindat mitt genom att trycka ALTGR+1 så skiftar jag mellan mitt usb-headset och mina datorhögtalare (3,5mm)
Du kan självklart ändra vilken knapptryckning du vill ha för att byta mellan enheter.

Haha, är det inte typiskt så säg! Tänk om man hade hittat detta i sitt googlande förut!

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
3x42" IPS Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H