Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Formatera win 8

En jobbarkompis dator funkar inte så han bad mig formatera den, har aldrig gjort det förr.
Han har ingen recovery cd eller usb. Kommer inte in i operativsystemet heller.
Och går jag in i "avancerad start" och försöker göra fabriksåterställning så säger datorn att den vill ha en fil från usb/cd.
Hur kan jag formatera utan?
Tacksam för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kebabens huvudstad
Registrerad
Feb 2005

Ta ut disken och stoppa in i en annan dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av tcntad:

Ta ut disken och stoppa in i en annan dator.

Jag förstår inte. Hur tänkte du där?

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Bra gaming VOIP: Discord

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Okt 2002

Om din jobbarkompis menar installera om windows så går det ju göra genom menyn i windows, formatera och installera om är inte samma sak.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kebabens huvudstad
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Cooling23:

Jag förstår inte. Hur tänkte du där?

Förstår inte hur du tänker. Som denne ovan skrev är formatera och ominstallera inte(!) samma sak.
Du villa formatera, enkelt. gör som jag skrev. Vill du ominstallera/återställa så blir det jobbigare.

Men pröva tillverkarens egna återställningsfunktion om du inte gjort det redan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012

Som ovan sa. Att formatera och installera om Windows är inte samma sak.
Om du vill bara installera om Windows så går det att göra i menyn. Men om du vill formatera så behöver du en CD eller USB med OS.

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Bra gaming VOIP: Discord

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av tcntad:

Förstår inte hur du tänker. Som denne ovan skrev är formatera och ominstallera inte(!) samma sak.
Du villa formatera, enkelt. gör som jag skrev. Vill du ominstallera/återställa så blir det jobbigare.

Men pröva tillverkarens egna återställningsfunktion om du inte gjort det redan.

Arbetskompisen vill väl ändå ha en fungerande dator med OS tillbaka... kan man anta?

---------------

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/clean-install

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bjuråker
Registrerad
Feb 2004

den killen har nog en oem dator då finns det nog en dold partition för den typer av formateringar. förr hade tex hp F11 för att komma in dit.

du får det felet om det är oem dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Stolpe88:

En jobbarkompis dator funkar inte så han bad mig formatera den, har aldrig gjort det förr.
Han har ingen recovery cd eller usb. Kommer inte in i operativsystemet heller.
Och går jag in i "avancerad start" och försöker göra fabriksåterställning så säger datorn att den vill ha en fil från usb/cd.
Hur kan jag formatera utan?
Tacksam för svar!

1. Ta reda på vilken version av windows 8 han har.
2. Ladda ner en windows 8 iso fil som är samma version som han har. Det finns lagliga länkar.
3. Bränn en skiva eller skapa en bootbar usbsticka med windows usb tool.
4. Försök göra en fabriksåterställning igen.

i7 4770k @stock | Asus z87-pro | Gigabyte gtx 670 OC | 8GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850 | en dvdspelare
i7 950 @3.2GHz | Sabertooth x58 | HIS HD5770 | 6GB RAM | 500GB HDD | Antec Earthwatts 500W
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kebabens huvudstad
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av SoilBleed:

Arbetskompisen vill väl ändå ha en fungerande dator med OS tillbaka... kan man anta?

---------------

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/clean-install

Skriver man formatera så gör man
Jovisst kan man anta det, isf är det en återställningsdvd eller ren windowsskiva/usb som behövs.