Problem med start av Skyrim

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012

Problem med start av Skyrim

Tjenare Swec. Har haft problem med att starta Skyrim under en lång tid, när jag trycker på "Play" stängs launchern men ingenting händer. Jag testade att validera spelfiler för att se om det kunde lösas automatiskt, tyvärr fungerade det inte och jag fick en error som sa "1 filer gick inte att validera och kommer skaffas på nytt". Ingen fil hämtades och spelet går fortfarande inte att starta.

Om någon kunnig kunde hjälpa mig med att möjligtvis trixa med filer skulle det vara mycket uppskattat!
Jag kan tillägga att jag inte har kvar några mods alls, har redan testat med att ta bort dem.
Tack!

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Fillelito:

Tjenare Swec. Har haft problem med att starta Skyrim under en lång tid, när jag trycker på "Play" stängs launchern men ingenting händer. Jag testade att validera spelfiler för att se om det kunde lösas automatiskt, tyvärr fungerade det inte och jag fick en error som sa "1 filer gick inte att validera och kommer skaffas på nytt". Ingen fil hämtades och spelet går fortfarande inte att starta.

Om någon kunnig kunde hjälpa mig med att möjligtvis trixa med filer skulle det vara mycket uppskattat!
Jag kan tillägga att jag inte har kvar några mods alls, har redan testat med att ta bort dem.
Tack!

Prova att ta bort alla filer i "Data"-mappen utom de nedan listade. Det har löst mina problem förut.

LOOSE FILES
Skyrim.esm
Update.bsa
Update.esm
Skyrim - Textures.bsa
Skyrim - Sounds.bsa
Skyrim - Shaders.bsa
Skyrim - Misc.bsa
Skyrim - Meshes.bsa
Skyrim - Interface.bsa
Skyrim - Animations.bsa
Skyrim - VoicesExtra.bsa
Skyrim - Voices.bsa
Skyrim - Textures.bsa
Skyrim - Textures.bsa
HighResTexturePack01.bsa
HighResTexturePack01.esp
HighResTexturePack02.bsa
HighResTexturePack02.esp
VIDEO (folder)
BGS_Logo.bik
INTERFACE (folder)
Translate_ENGLISH.txt
STRINGS (folder)
Update_English.STRINGS
Update_English.ILSTRINGS
Update_English.DLSTRINGS
Skyrim_English.STRINGS
Skyrim_English.ILSTRINGS
Skyrim_English.DLSTRINGS

Har du unsubscribat från alla mods på Steam Workshop?
När du rensat filer så ska du verifiera spel cache-integriteten igen.

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av AndreasPC:

Prova att ta bort alla filer i "Data"-mappen utom de nedan listade. Det har löst mina problem förut.

LOOSE FILES
Skyrim.esm
Update.bsa
Update.esm
Skyrim - Textures.bsa
Skyrim - Sounds.bsa
Skyrim - Shaders.bsa
Skyrim - Misc.bsa
Skyrim - Meshes.bsa
Skyrim - Interface.bsa
Skyrim - Animations.bsa
Skyrim - VoicesExtra.bsa
Skyrim - Voices.bsa
Skyrim - Textures.bsa
Skyrim - Textures.bsa
HighResTexturePack01.bsa
HighResTexturePack01.esp
HighResTexturePack02.bsa
HighResTexturePack02.esp
VIDEO (folder)
BGS_Logo.bik
INTERFACE (folder)
Translate_ENGLISH.txt
STRINGS (folder)
Update_English.STRINGS
Update_English.ILSTRINGS
Update_English.DLSTRINGS
Skyrim_English.STRINGS
Skyrim_English.ILSTRINGS
Skyrim_English.DLSTRINGS

Har du unsubscribat från alla mods på Steam Workshop?
När du rensat filer så ska du verifiera spel cache-integriteten igen.

Alla files du listat är de enda jag har.. Ja jag har unsubscribat från alla, de finns inte kvar i data files, där finns bara 3 highres packs.

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
My wife for hire

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2008

Testa att stänga av alla program du har i bakgrunden förutom de du behöver för att spela spelet. Du kan testa att deaktivera cloud saves för spelet i steam, ändra en inställning i spelets settings fil och sen starta. Om inte det funkar, installera om spelet eller nåt.

CPU: Core i5 750 @ 3.5 Ghz med Cooler Master H212+ / MB: MSI P55 GD65 / RAM: 4x2 GB Corsair XMS3 @ 1600 Mhz / GPU: MSI GTX760 Hawk 2GB / HDD: Intel 520 (OS) + Intel 320 + 2x Samsung F3 + WD Black / PSU: Corsair HX650 / Ljudkort: Creative X-fi XtremeGamer / Chassi: Fractal Design Define R2. Dags att uppgradera snart...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Vlademil:

Testa att stänga av alla program du har i bakgrunden förutom de du behöver för att spela spelet. Du kan testa att deaktivera cloud saves för spelet i steam, ändra en inställning i spelets settings fil och sen starta. Om inte det funkar, installera om spelet eller nåt.

Har installerat om minst 5 gånger, både med skiva och nedladdning. Jag har för mig att jag till och med avinstallerade steam i början av problemet.

My wife for hire

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2002

har du moddat?
det kan ibland vara boven i det hela.
testa att ta bort modd filerna.
installerar du om så tänk på att modd filer ännu finns kvar i någon mapp på din windows HDD, dessa måste även tas bort.

keep your friends close but your enemies even closer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av mangemani:

har du moddat?
det kan ibland vara boven i det hela.
testa att ta bort modd filerna.
installerar du om så tänk på att modd filer ännu finns kvar i någon mapp på din windows HDD, dessa måste även tas bort.

Jag hade mods, tror de är borta nu, är dock inte 100% säker. Det finns inga mods i Data Files längre, vet du hur jag kan försäkra mig om att de är borta?

My wife for hire

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Det har inget med .ini-filen att göra? Jag har för mig att den ibland kan innehåll mod-data som inte försvinner vid ominstallation

| CPU : FX-8120 | GPU : XFX R9 nano | PSU : Corsair HX750i | MOBO : CH IV | RAM : 8GB 1600mhz Corsair | SSD Samsung 840 Pro 128 GB | Asus MG279Q | Custom loop |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av ANDI:

Det har inget med .ini-filen att göra? Jag har för mig att den ibland kan innehåll mod-data som inte försvinner vid ominstallation

Kollar data files nu och ser att det finns en del .ini filer. "high.ini" "VeryHigh.ini" osv.. Det finns även "Skyrimprefs.ini" och "Skyrim_default.ini"
Är det dessa filer du menar?

My wife for hire

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Fillelito:

Kollar data files nu och ser att det finns en del .ini filer. "high.ini" "VeryHigh.ini" osv.. Det finns även "Skyrimprefs.ini" och "Skyrim_default.ini"
Är det dessa filer du menar?

Den finns i user/document/Mygames/Skyrim och jag tror att det är den som heter bara skyrim

Jag har inte tid att kolla exakt just nu, men jag vet att jag tvingats ta bort den en gång för att få allt att fungera

| CPU : FX-8120 | GPU : XFX R9 nano | PSU : Corsair HX750i | MOBO : CH IV | RAM : 8GB 1600mhz Corsair | SSD Samsung 840 Pro 128 GB | Asus MG279Q | Custom loop |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av ANDI:

Den finns i user/document/Mygames/Skyrim och jag tror att det är den som heter bara skyrim

Jag har inte tid att kolla exakt just nu, men jag vet att jag tvingats ta bort den en gång för att få allt att fungera

Tack så mycket, jag ska leta!

My wife for hire

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av ANDI:

Filerna är preferenser för grafikinställningarna, när jag startar skyrim söker den efter komponenter och ställer in inställningarna. När det gjorts ersätts filerna jag nyss tog bort, det blir ingen skillnad tyvärr.

My wife for hire

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av Fillelito:

Jag hade mods, tror de är borta nu, är dock inte 100% säker. Det finns inga mods i Data Files längre, vet du hur jag kan försäkra mig om att de är borta?

hade liknande problem med mitt rome 2 som var moddat, installerade om spelet ett antal gånger, testade att validera spelfiler, flera gånger, men inget hjälpte, tryckte jag på play knappen så kom man till första loggan i spelet och sedan blev man tvungen att stänga ned.
men så fick jag tipset om att gå in i en mapp i mina dokument och ta bort moddade filer där, en mapp jag inte ens visste om fanns, trodde allt hamnade i steam mappen. det funkade helt smärtfritt efter det.
vet inte exakt vart din skyrim mapp är dock, min ligger iaf under my documents-->my games.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av mangemani:

hade liknande problem med mitt rome 2 som var moddat, installerade om spelet ett antal gånger, testade att validera spelfiler, flera gånger, men inget hjälpte, tryckte jag på play knappen så kom man till första loggan i spelet och sedan blev man tvungen att stänga ned.
men så fick jag tipset om att gå in i en mapp i mina dokument och ta bort moddade filer där, en mapp jag inte ens visste om fanns, trodde allt hamnade i steam mappen. det funkade helt smärtfritt efter det.
vet inte exakt vart din skyrim mapp är dock, min ligger iaf under my documents-->my games.

Där ligger enbart sparningar och sparade preferense för spelet. Om jag tar bort de sparade preferenserna ersätts de bara med nya när jag startar spelet. Mappen kanske finns på ett annat ställe för skyrim?

My wife for hire

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

du har ingen annan dator du kan testa på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Blofeld:

du har ingen annan dator du kan testa på?

Tyvärr inte :/

My wife for hire

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Har du googlat och testat de lösningar som andra föreslår, som verkar lösa problemet för andra?

tex
https://www.google.se/search?q=skyrim+not+starting&oq=skyrim+...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Blofeld:

Har du googlat och testat de lösningar som andra föreslår, som verkar lösa problemet för andra?

tex
https://www.google.se/search?q=skyrim+not+starting&oq=skyrim+...

Kan inte kolla dina länkar just nu men jag har googlat på problemet utan lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

My wife for hire

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av Fillelito:

Där ligger enbart sparningar och sparade preferense för spelet. Om jag tar bort de sparade preferenserna ersätts de bara med nya när jag startar spelet. Mappen kanske finns på ett annat ställe för skyrim?

jepp och jag fick så lov att ta bor preferenserna samt spar filerna för att mitt rome 2 skulle funka.
vet dock inte om det är det som är felet och om samma åtgärd är lösningen, men du kan ju alltid pröva att göra en backup på de filerna, ta bort dem och starta spelet, funkar det, då vet du var felet låg, funkar det inte så är det bara att he tillbaka filerna.

vet inte om skyrim har en 3:e mapp, men tror det ej.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Apr 2011

Har du prövat ändra ljudkvaliten från 192k Hz till 96k, vet att det strulade för mig när jag hade ställt in 192 men blev fixat efter att jag ändrade samplerate

CPU: A8-6600K MB: Asrock FM2A88X-ITX RAM: Kingston hyperX grey series 8 gb 1600Mhz NÄTAGG: BeQuite PurePower 350W SSD: Kingston HyperX 3K 120gb HDD: seagate 1Tb LJUDKORT: Asus Essence STX CHASSI: Lian Li PC-Q08B

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2003
Skrivet av Fillelito:

Tack!

Hmm, har du tagit bort mappen som Skyrim installeras i, kan vara så att det ligger skräpfiler kvar där, borde väl vara under och beroende på om du har installerat det på C:\Program and Files(x86)\Steam\Steamapps\common\ och därunder ta bort skyrim mappen helt. Sökvägen kan vara lite skrev men borde ligga där i normala fall.

Annars kan du testa att ladda ner Tes5Edit här. Följ denna video, http://www.youtube.com/watch?v=UOQO2S6HDBw#t=259, av anledningen av att han startar Tes5Edit så man får se hur programmet fungerar. Anledningen till detta program är att programmet "försöker" starta spelet, den laddar in filerna som Skyrim kräver och rapporterar om det blir något fel i laddningen av filer.

Det framkommer inte om du har DLCer till spelet, Dragonborn, Dawnguard eller den tredje som jag glömt namnet på, men om allt är installerat från början, inget tillagt så borde den bara ladda Skyrim.esm och då kanske rapportera om det blir något fel i läsningen.

Spelburk: Fortress FT02 | I7 4690K @ 4,5 GHz | Corsair AX850 | Samsung 830 256 GB | EVGA GTX 970 | 32GB RAM | Eizo EV2736-BK
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012

Tack för alla svar och tips! Det visade sig vara ett DirectX fel. Jag installerade om alla DirectX filer för att lösa ett annat datorproblem och det visade sig att skyrim nu fungerar.

My wife for hire