Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På yogamatta
Registrerad
Jul 2011

Trolljägarna

Vad tycker ni om TV3:s nya program "Trolljägarna" där Robert Aschberg konfronterar näthatare öga mot öga? Jag känner att det är det bästa svenska programmet som jag har sett på länge, kan bara hoppas att de ger sig in i spel som Dota och LoL så småningom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007

Hata hatarna som hatar, en fiffig idé från Cicero perfektionerad av pöbelns ljusdimma. Bra TV, om man tycker om att se hund äta hund.

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Jag gillar det också. Dock stämmer inte riktigt namnet, troll är inte samma sak som "näthatare" eller vad man nu ska kalla dessa personer, men det har förstås mindre betydelse.

Skrivet av Alakai:

Hata hatarna som hatar, en fiffig idé från Cicero perfektionerad av pöbelns ljusdimma. Bra TV, om man tycker om att se hund äta hund.

Jag tycker nog att de var mycket trevliga och behärskade, nästan mer än vad jag hade önskat. Förtal, hot, uppvigling osv. är inte ok bara för att det är online.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av snajk:

Jag gillar det också. Dock stämmer inte riktigt namnet, troll är inte samma sak som "näthatare" eller vad man nu ska kalla dessa personer, men det har förstås mindre betydelse.

Exakt vad jag tänkte, troll kan självklart göra skada men det är långt från samma sak som näthatare. Men "trolljägare" låter väl mer intressant än "näthatarjägare" ?

Alltid lättare om du citera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av JohanFalk:

Exakt vad jag tänkte, troll kan självklart göra skada men det är långt från samma sak som näthatare. Men "trolljägare" låter väl mer intressant än "näthatarjägare" ?

Jo, självklart. Men de hade ju kunnat få till ett hyfsat namn pm de tänkt till lite, kanske näthatarpatrullen eller nåt. Ja ja, namnet är inte så viktigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På yogamatta
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av snajk:

Jo, självklart. Men de hade ju kunnat få till ett hyfsat namn pm de tänkt till lite, kanske näthatarpatrullen eller nåt. Ja ja, namnet är inte så viktigt.

"Hathatarna"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Bra ide´men det känns lite som en droppe i havet. De som blir utpekade som näthatare lär ju passa sig innan de gör om det men samtidigt föds en massa nya troll. Många av dom kommer även in på mitt jobb. Inte bra. Sen kan man ju undra hur det står till med uppfostran egentligen när folk tycker att det är ok att skriva att folk ska dö och att de är horor, slynor och liknande hur som helst. Själv skriver jag mycket på nätet men skulle ALDRIG skriva några såna saker till nån.
Kanske behövs det ett nytt ämne i skolan, Etik och moral i skolan, på nätet och i livet för att lära alla nya potentiala näthatarna vilka förhållningsregler som faktiskt gäller.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av killawife:

Bra ide´men det känns lite som en droppe i havet. De som blir utpekade som näthatare lär ju passa sig innan de gör om det men samtidigt föds en massa nya troll. Många av dom kommer även in på mitt jobb. Inte bra. Sen kan man ju undra hur det står till med uppfostran egentligen när folk tycker att det är ok att skriva att folk ska dö och att de är horor, slynor och liknande hur som helst. Själv skriver jag mycket på nätet men skulle ALDRIG skriva några såna saker till nån.
Kanske behövs det ett nytt ämne i skolan, Etik och moral i skolan, på nätet och i livet för att lära alla nya potentiala näthatarna vilka förhållningsregler som faktiskt gäller.

Jo absolut. Förhoppningen är väl att folk kanske ska tänka till en extra gång innan de kommer med sådana dumheter om de riskerar att bli utpekade i TV, även om chansen förstås är liten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Alakai:

Hata dem som hatar hatarna!

Iden med trolljägarna är bra bara det att det kvalitetsmässigt kändes dåligt. Jämför emot stalkars där man fick en vettig bakgrund m.m. Jag har svårt att se att detta avsnitt blir bättre såvida de inte gör djupare reportage.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvängen
Registrerad
Mar 2008

är det bara jag som tycker att det är lite för filmiskt? Typ Aschberg står å väntar på herr troll, massa klippta vinklar å olika vinklar på samtalet med herr troll att hela grwjjen ser lute fejk ut.

Vissa goa killar kommer i alla fall med i programmet. Hult Hatar var ju ett guldkorn! XD

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåne
Registrerad
Apr 2002

Nog fan det löjligaste program jag någonsin skådat.

Define R5 Titanium | EVGA SuperNOVA 750 G2 | ASRock Z77 Extreme4 | Intel i5 3750k @ 4Ghz | Cooler Master 212 Evo | 16GB Corsair XMS3 PC12800 | Gigabyte GTX1070 | Intel SSD 530 120Gb | Asus VG248QE | Win 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Botkyrka, Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av killawife:

Bra ide´men det känns lite som en droppe i havet. De som blir utpekade som näthatare lär ju passa sig innan de gör om det men samtidigt föds en massa nya troll

Att faktiskt bryta ner och göra det hela mer "på riktigt" har hjälpt en hel del för att tag i det mer riktigt obehagliga näthatet faktiskt.
Att gå ifrån att skriva "person X är totalt dum i huvudet" till att gå till hot, prata om vilken adress personen bor på osv är en extremt stor grej som förvånansvärt många faktiskt tagit.
Det verkar ha blivit allt färre som faktiskt tar det steget iom uppmärksamheten som bland annat Trolljägarna gett till fenomenet och handlingarna.
Detta även innan programmet började sändas, många saker är inspelade för flera månader sedan osv.

Sen är programmet problematiskt på många sätt och jag tycker det fokuserar så mycket på individer mer än kultur, samhälle och dom grupperingar som leder fram till det här. Bland annat.

Sen tycke jag det är fascinerande hur många som fått sina konton och datorer kapade eller har kompisar som har tillgång till deras konton osv. Väldigt fascinerande. Det borde polisen verkligen undersöka närmre, om det är så vanligt med kapning av datorer borde vi verkligen göra något åt det!