i5 2500 överhettas med Antec Kuhler H2O 620

Permalänk

i5 2500 överhettas med Antec Kuhler H2O 620

För några dagar sedan började min processor strula utan anledning, jag har efter det tagit isär kylningen och bytt kylpasta men det verkar inte göra någon skillnad. Tack vare att processorn låg på 78°C så laggade hela datorn och spel droppade i fps något extremt. Jag är rätt säker att det är processorns fel då den är så varm. Men den har inte haft det här problemet tidigare.

Någon idé vad som händer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvinTheBest:

För några dagar sedan började min processor strula utan anledning, jag har efter det tagit isär kylningen och bytt kylpasta men det verkar inte göra någon skillnad. Tack vare att processorn låg på 78°C så laggade hela datorn och spel droppade i fps något extremt. Jag är rätt säker att det är processorns fel då den är så varm. Men den har inte haft det här problemet tidigare. http://imgur.com/d4VP9TF

Någon idé vad som händer?

Pumpen kan ha lagt av på kylningen t.ex, kolla kablar så inte sladden till pumpen hoppat ur eller så.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

Gjort det, allt verkar sitta i som det ska.

Permalänk
Medlem

jag gissar på trasig vattenkylare, har du kvar intel originalkylning? montera den och testa isåfall

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvinTheBest:

Gjort det, allt verkar sitta i som det ska.

Sätt fingret på pumpen och även känn lite på slangarna när datorn är igång, man brukar kunna känna vibrationer från dom båda om pumpen går men har den stannat så känner du inget, alternativt att du provar att koppla pumpen på någon annan kabel och testar om du inte känner något.
Går cpun för varm är det ju så gott som något fel på kylaren om du bytt kylpasta plus att det kom så plötsligt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

Testar det. Bör jag ta bort kylpastan på processorn eftersom att Intel kylningen har ny på? Eller ska jag bara sätta dit den?

Permalänk
Medlem

78°C är inte skäl för lagg.

Var är pumpen inkopplad?

edit:

Skrivet av AlvinTheBest:

Testar det. Bör jag ta bort kylpastan på processorn eftersom att Intel kylningen har ny på? Eller ska jag bara sätta dit den?

Tvätta bort den gamla, eftersom du ju applicerar ny med den nya kylaren.

Permalänk

Vibrerar inte men låter en del. Luftbubblor skulle jag gissa.

Permalänk

Pumpen är inkopplad i cpu fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvinTheBest:

Pumpen är inkopplad i cpu fan

Är det någon form av temperaturstyrning på den porten kanske? Pumpen ska ju ha konstant 12V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvinTheBest:

Pumpen är inkopplad i cpu fan

Pumpen ska alltid vara kopplad på en molex.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

Finns inget annat att koppla in än den, så jag tror inte det.

Permalänk

Enligt instruktionerna så ska den bara kopplas in i moderkortet. För övrigt ligger processorn på 68°C i BIOSen med Intel kylaren.

Edit: ökar lite hela tiden, 70°C nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvinTheBest:

Pumpen är inkopplad i cpu fan

Koppla om så den går på PWR_FAN istället. Pumpen ska alltid ha 12V.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Hade det innan, gjorde ingen skillnad. Antar att det är kylningen som är trasig då? För Intels kylare verkar fungera, ligger runt 65-70°C

Permalänk
Medlem

Testa att koppla ur pumpen helt en kort stund, se om du ligger på samma temperatur. Om den inte blir varmare kan du räkna med att pumpen är paj. Var försiktig dock, ingen bra idé att köra utan pump för länge.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk

Den ligger på 76°C just nu efter att endast ha haft steam igång nerladdande (helt ny rensad dator). Är det en normal temperatur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvinTheBest:

Den ligger på 76°C just nu efter att endast ha haft steam igång nerladdade (helt ny rensad dator). Är det en normal temperatur?

Nej, det är inte en normal temp. Jag hade samma kylare med samma processor i min gamla dator. Pumpen tvärdog efter en vecka och processorn drog iväg över 100C innan den dog av sig själv, dock hade jag skaplig överklockning då.

Du känner om pumpen går om du håller ett finger mot en slang. Känner du inget bör du reklamera den. Du får ju bättre temperaturer med originalkylaren så något är fel.
Skulle du ha luft i systemet finns inte mycket att göra, mer än att gå till inköpsstället och förklara situationen.

Allt detta förutsatt att vattenkylaren sitter som den ska.

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvinTheBest:

Den ligger på 76°C just nu efter att endast ha haft steam igång nerladdande (helt ny rensad dator). Är det en normal temperatur?

Kolla varvantal på pumpen i t.ex. Hwmonitor.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Okej, verkar som att jag får reklamera. Men tror inte det kommer gå något vidare då jag köpte den September 2012.

Permalänk
Skrivet av AlvinTheBest:

Den ligger på 76°C just nu efter att endast ha haft steam igång nerladdande (helt ny rensad dator). Är det en normal temperatur?

Nej det är det inte. Den borde inte heller ligga på 65-70 grader enbart i Bios. Min ligger tex på 48 grader med Bf4 och lite annat mög igång.

Permalänk

Vad bör Intels stock processor ligga på i bios ungefär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvinTheBest:

Vad bör Intels stock processor ligga på i bios ungefär?

Hög idle-temp är inget problem i sig. Men jag skulle tro att en temp över 50°C i BIOS pekar på att något är lite knas.

Permalänk
Medlem

Vet att det var 2 månader sen denna tråd var aktuell, men min 620 gjorde samma sak, helt plötsligt började bf4 gå från 60-70 fps till 25fps och tempen gick upp till 97 grader..
Lyssnde på pumpen och den rasslade rätt mycket.
Köpte en 650 ist och nu är den here på 35 grader igen, cirka 50 grader i load.

Den pumpen i 620:n verkar pajja bara sådär tydligen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvinTheBest:

För några dagar sedan började min processor strula utan anledning, jag har efter det tagit isär kylningen och bytt kylpasta men det verkar inte göra någon skillnad. Tack vare att processorn låg på 78°C så laggade hela datorn och spel droppade i fps något extremt. Jag är rätt säker att det är processorns fel då den är så varm. Men den har inte haft det här problemet tidigare. http://imgur.com/d4VP9TF

Någon idé vad som händer?

Det är inte temperaturen som orsaker lagget iaf. Min prolle kan gå upp över 80C när man spelar watch dogs på varma dagar. Det är först när du når Tjmax som processorn klockar ner sig, det är 95/105*C.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Jag kan inte komma på någon annan anledning till att det skulle lagga, för när jag satte på stockkylningen så försvann det.