Permalänk

Java bok på svenska?

Hej! Jag behöver en Java bok på svenska för nybörjare. Den måste vara ganska enkel att förstå och ska helst vara tillgänglig i PDF format.
Känner ni till någon sån bok?

EDIT:

Tog ett tag men nu är jag klar med "Objektorienterad Programmering och Java", och förstår allt som boken innehåller. Vart ska jag nu gå vidare inom programmering? I början av boken står det "I de tidigare upplagorna av boken hade jag ambitionen att vara "heltäckande", så att boken skulle fungera som den enda bok om Java som man behövde. Så är det inte längre...". Så vilka mer böcker är det jag behöver? Kan ni rekommendera några?

OT: Bryr mig inte längre om boken är på Svenska eller Engelska.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TjenareSenare:

Hej! Jag behöver en Java bok på svenska för nybörjare. Den måste vara ganska enkel att förstå och ska helst vara tillgänglig i PDF format.
Känner ni till någon sån bok?

http://www.adlibris.com/se/bok/objektorienterad-programmering... denna boken har man i grundkurserna på LTH. Den är mycket bra skriven, Per Holm är en bra pedagog.

Permalänk
Medlem

Undvik böcker skrivna av Jan Skansholm. Jag läste en nybörjarbok om C# av honom i skolan för många år sedan. Värsta skiten jag någon har läst. Hans Java böcker kanske är bättre dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TjenareSenare:

Hej! Jag behöver en Java bok på svenska för nybörjare. Den måste vara ganska enkel att förstå och ska helst vara tillgänglig i PDF format.
Känner ni till någon sån bok?

Hur kommer det sig att du vill ha en programmerings bok på just svenska?
Generellt så är programmerings språk på engelska - metoder, kommentarer och klasser.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av anon81912:

http://www.adlibris.com/se/bok/objektorienterad-programmering... denna boken har man i grundkurserna på LTH. Den är mycket bra skriven, Per Holm är en bra pedagog.

Tack, verkar vara en riktigt bra bok.

Skrivet av Krass:

Undvik böcker skrivna av Jan Skansholm. Jag läste en nybörjarbok om C# av honom i skolan för många år sedan. Värsta skiten jag någon har läst. Hans Java böcker kanske är bättre dock.

Tack för tipset!

Skrivet av KeVVa:

Hur kommer det sig att du vill ha en programmerings bok på just svenska?
Generellt så är programmerings språk på engelska - metoder, kommentarer och klasser.

Är det inte lättast att lära sig på det språket man kan bäst?

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar faktiskt Jan Skansholms bok "Java Direkt" och enligt min erfarenhet så är det den boken som brukar rekommenderas av java utvecklare när man frågor runt. Vanlig som kurslitteratur på universitet och klart en av de bästa böckerna jag har haft under mina universitetsstudier.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Skrivet av Lillem4n:

Jag rekommenderar faktiskt Jan Skansholms bok "Java Direkt" och enligt min erfarenhet så är det den boken som brukar rekommenderas av java utvecklare när man frågor runt. Vanlig som kurslitteratur på universitet och klart en av de bästa böckerna jag har haft under mina universitetsstudier.

Tack, kan man "provläsa" den någonstans?
Typ som det här:
https://www.studentlitteratur.se/html/boksmakprov/smakprov.ht...

Permalänk

Off Topic: Per Holm ser dig!
(De som pluggat på LTH, eller haft honom vet vad det innebär)

Men den boken är guld värd!

Permalänk
Skrivet av Psy_Lover:

Off Topic: Per Holm ser dig!
(De som pluggat på LTH, eller haft honom vet vad det innebär)

Men den boken är guld värd!

Jag ska kolla ifall den finns på något bibliotek i närheten.

OT:
Per Holm ser dig!
Kan du förklara vad det innebär?

Permalänk
Skrivet av TjenareSenare:

Jag ska kolla ifall den finns på något bibliotek i närheten.

OT:
Per Holm ser dig!
Kan du förklara vad det innebär?

Per Holm är en person som har ögon i nacken och ser precis vad alla gör, även om han står med ryggen vänd mot studenterna och skriver på tavlan!

Ett exempel är från en föreläsning; Han står med ryggen mot alla och skriver på tavlan, under tiden är där en som somnar i mitten av salen, notera att Per står med ryggen mot alla.

Efter 30 sekunder säger han: "Du på sjätte raden i mitten, det är tid att vakna!!"

Allt detta utan att ha vänt sig om från tavlan ^^

Så överallt på D-sektionen, Datateknik, är det ristat i borden "Per Holm ser dig!", står även skrivet på vissa väggar också ^^
Eller ja, för många år sedan när jag pluggade där, så var det så!

Permalänk
Skrivet av TjenareSenare:

Jag ska kolla ifall den finns på något bibliotek i närheten.

OT:
Per Holm ser dig!
Kan du förklara vad det innebär?

Håller med om att det är en bra bok, nu vidare till att försöka förklara det där med Per Holm ser dig. När man har haft honom som föreläsare och får problem med något så kan man komma dit och inse att han direkt utan att tänka efter precis säger "Det är du som..." Han har full koll på vem alla elever är och vad de gjort. Jag kuggade en tenta, så fort jag kom in genom dörren för att fråga hur det gått så kom frågan från honom "Vad hände?"

Kan erkänna att den programmeringsboken fortfarande står lätt tillgänglig i bokhyllan om man mot förmodan skulle behöva slå upp något... Den har smeknamnet Ankboken efter omslaget med en badanka på...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av Psy_Lover:

Per Holm är en person som har ögon i nacken och ser precis vad alla gör, även om han står med ryggen vänd mot studenterna och skriver på tavlan!

Ett exempel är från en föreläsning; Han står med ryggen mot alla och skriver på tavlan, under tiden är där en som somnar i mitten av salen, notera att Per står med ryggen mot alla.

Efter 30 sekunder säger han: "Du på sjätte raden i mitten, det är tid att vakna!!"

Allt detta utan att ha vänt sig om från tavlan ^^

Så överallt på D-sektionen, Datateknik, är det ristat i borden "Per Holm ser dig!", står även skrivet på vissa väggar också ^^
Eller ja, för många år sedan när jag pluggade där, så var det så!

Skrivet av gaminggirl:

Håller med om att det är en bra bok, nu vidare till att försöka förklara det där med Per Holm ser dig. När man har haft honom som föreläsare och får problem med något så kan man komma dit och inse att han direkt utan att tänka efter precis säger "Det är du som..." Han har full koll på vem alla elever är och vad de gjort. Jag kuggade en tenta, så fort jag kom in genom dörren för att fråga hur det gått så kom frågan från honom "Vad hände?"

Tack för de snabba svaren.

Permalänk
Medlem

+1 för Per Holm, hade honom i kursen i databasteknik, och jag har skrivit plsql på jobb hela dagen idag

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av e1m1:

+1 för Per Holm, hade honom i kursen i databasteknik, och jag har skrivit plsql på jobb hela dagen idag

Eftersom att det är den boken de flesta verkar rekommendera, så blir det nog den jag köper.

Permalänk
Medlem

Allt när det gäller programmering är på engelska.
Koden du skriver är på engelska, variabelnamn är på engelska,

Finns absolut ingen anledning att göra en bok på svenska om detta enligt mig.

Permalänk
Skrivet av =JoNaZ=:

Allt när det gäller programmering är på engelska.
Koden du skriver är på engelska, variabelnamn är på engelska,

Finns absolut ingen anledning att göra en bok på svenska om detta enligt mig.

Jag har redan bestämt mig för att skaffa en svensk bok, det blir enklare att förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TjenareSenare:

Tack, kan man "provläsa" den någonstans?
Typ som det här:
https://www.studentlitteratur.se/html/boksmakprov/smakprov.ht...

Vet inte om den finns på nätet någonstans, annars kan du ju gå till ett bibliotek som säljer de böcker du är intresserad av och jämföra dem där.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TjenareSenare:

Jag har redan bestämt mig för att skaffa en svensk bok, det blir enklare att förstå.

Möjligtvis, men när du ska leta upp information på internet så är det bra att även kunna de engelska termerna. Om du är medel-måttlig i engelska så ser jag ingen anledning till att skaffa en svensk bok över en engelsk. Lärde mig själv Java med hjälp av en engelsk bok.

Men om du känner att engelskan kan begränsa inlärningen så kör på svenska, beror på dina kunskaper inom engelska

Visa signatur

C>++

Permalänk
Skrivet av AnnoyingIB:

Möjligtvis, men när du ska leta upp information på internet så är det bra att även kunna de engelska termerna. Om du är medel-måttlig i engelska så ser jag ingen anledning till att skaffa en svensk bok över en engelsk. Lärde mig själv Java med hjälp av en engelsk bok.

Men om du känner att engelskan kan begränsa inlärningen så kör på svenska, beror på dina kunskaper inom engelska

Kan du rekommendera någon engelsk bok?

Permalänk
Medlem

Finns tyvärr ganska få bra svenska programmeringsböcker...
Dock finns det en del helt ok Svenska youtube kanaler... Dom är relativt duktiga oich är bra att köra lite "code along" till. denna snubben är helt ok:
Mr.1Buying.

Om du vill ha ett tips på Engelska böcker så skulle jag rekommendera dig följande dom är otroligt pedagogiska och låter en lösa vardags problem istället för matematiska problem som tex Jan Skansholm.
Java: https://www.adlibris.com/se/bok/head-first-java-9780596009205

Lycka till och härda ut tills du kommer vöer kullen är barnsligt roligt att koda då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

http://www.adlibris.com/se/bok/objektorienterad-programmering... denna boken har man i grundkurserna på LTH. Den är mycket bra skriven, Per Holm är en bra pedagog.

Hehe, Per Holm var min föreläsare och övningsledare när jag gick på LTH

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Som tidigare student på LTH och har haft Per Holm i flera kurser kan jag också rekommendera hans bok.
Och ja, Per Holm ser dig.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av anderjo4:

Finns tyvärr ganska få bra svenska programmeringsböcker...
Dock finns det en del helt ok Svenska youtube kanaler... Dom är relativt duktiga oich är bra att köra lite "code along" till. denna snubben är helt ok:
Mr.1Buying.

Om du vill ha ett tips på Engelska böcker så skulle jag rekommendera dig följande dom är otroligt pedagogiska och låter en lösa vardags problem istället för matematiska problem som tex Jan Skansholm.
Java: https://www.adlibris.com/se/bok/head-first-java-9780596009205

Lycka till och härda ut tills du kommer vöer kullen är barnsligt roligt att koda då!

Jag har kollat lite på Mr.1Buyings videos, men pågrund av internet problem kan jag inte fortsätta. Det är därför jag vill ha en bok.
Tack så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TjenareSenare:

Kan du rekommendera någon engelsk bok?

Själv hade jag Java For Dummies (All-In-One). Men när jag tänker efter så var det inte direkt den bästa boken att lära sig från. Head First Java ska vara en väldigt populär bok för nybörjare, kollade själv i den via Amazon och den verkade väldigt bra. Den enda nackdelen är att den har några år på nacken, men det ska inte vara ett större problem då det är mest specifika saker och funktioner som har uppdaterats sen dess. Inte själva Java-språket.

Visa signatur

C>++

Permalänk
Skrivet av AnnoyingIB:

Själv hade jag Java For Dummies (All-In-One). Men när jag tänker efter så var det inte direkt den bästa boken att lära sig från. Head First Java ska vara en väldigt populär bok för nybörjare, kollade själv i den via Amazon och den verkade väldigt bra. Den enda nackdelen är att den har några år på nacken, men det ska inte vara ett större problem då det är mest specifika saker och funktioner som har uppdaterats sen dess. Inte själva Java-språket.

Laddade nyligen ner boken i PDF format. Verkar riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Jag använde Programmeringsprinciper i Java av Fadil Galjic när jag läste en sommarkurs i Javaprogrammering. Den var väl helt OK tycker jag, har inte så mycket att jämföra med dock.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Jag använde Programmeringsprinciper i Java av Fadil Galjic när jag läste en sommarkurs i Javaprogrammering. Den var väl helt OK tycker jag, har inte så mycket att jämföra med dock.

Jag har också gått en programmeringskurs i Java med Fadil, och det kan nog vara en av de sämsta kurserna nånsin.
Hela kursen gick för honom ut på att sälja sina böcker så bra som möjligt, därför hade han skrivit uppgifterna i böckerna, och sade till oss att "nu ska vi göra uppgift 7 i boken".
Dessutom så fick man inte godkänt även om programmet man gjort funkade utmärkt, fast man inte hade gjort exakt så som han ville att man ska göra.

Rekommenderar inte!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Jag har också gått en programmeringskurs i Java med Fadil, och det kan nog vara en av de sämsta kurserna nånsin.
Hela kursen gick för honom ut på att sälja sina böcker så bra som möjligt, därför hade han skrivit uppgifterna i böckerna, och sade till oss att "nu ska vi göra uppgift 7 i boken".
Dessutom så fick man inte godkänt även om programmet man gjort funkade utmärkt, fast man inte hade gjort exakt så som han ville att man ska göra.

Rekommenderar inte!

Alright, det var inte Fadil som höll i kursen för mig dock.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Head first java är en bra bok att börja med. Efter det kan jag rekommendera både head first object oriented analysis and design och head first design patterns.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk

Har nu köpt boken: Objektorienterad programmering och Java.
Hoppas att den är så bra som ni säger.