Clean install 8.1 via USB

Permalänk
Medlem

Clean install 8.1 via USB

Har skaffat en ny laptop med förinstallerat windows 8.1 men tyvärr är det sorgligt mycket bloat så jag vill göra en ren installation av 8.1 till mSSD. Har sökt och läst nästan överallt, men ingenstans hittar jag ett samlat svar på vad jag behöver göra.

För det första behöver jag ta reda på vilken produktnyckel min windows 8.1 har. Under systeminställningarna hittar jag ett med 20 tecken. Har dock läst att det skall vara 25 tecken, och produktnyckeln går ju inte att hitta på någon klisterlapp på datorn. Hur tar jag reda på detta?

I vintras gjorde jag en clean install av win7 på en annan dator, och det var inte farligt krångligt men 8.1 är annorlunda. Var kan jag hitta alla installationsfiler (iso) som jag behöver parkera på mitt USB-minne?

Tänkte först säkerhetskopiera min nyss uppstartade dator, men systemet säger sig behöva 32 GB och mitt USBminne är bara 16 GB. Misstänker att jag då inte blir av med allt bloat heller.

Kan någon vänlig själ länka till guider, produktnyckelsniffarprogram för win8.1 +ANNAT eller bara dirigera mig i rätt riktning här.
Datorn i fråga är en Acer V5-573G som köptes på Webhallen för 5,990:- för medlemmar.

Tack på förhand!

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Kan någon vänlig själ länka till guider, produktnyckelsniffarprogram

I denna youtubefilm http://www.youtube.com/watch?v=He9wg7pqHPI så rekommenderas RW Everything - ett program som tar reda på din 25 tecken långa produktnyckel till Windows 8.1.

Nu skall jag bara hitta installationsfiler.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

antagligen behöver du inte nyckeln heller, bara en ren/original iso av skivan, använd sen rufus eller windows 7 dvd download tool för att lägga ison på ett usb. boota och installera.

Om det är som på min laptop ligger din nyckel i bios/uefi och installationen kommer automatiskt använda den och vara aktiverat när du bootar OS första gången sen. funkade för när jag installerade windows 8 på min laptop. (den kom med windows 7 installerat och Windows 8 "recovery" skivor.)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

http://www.pcadvisor.co.uk/how-to/windows/3443121/how-reinsta...

Har inte provat det själv men verkar oerhört smidigt.

Refresh alternativet tar alltså bort alla program men behåller dina filer och Windows. Ominstallation tar bort allt och installerar ett fräscht Windows 8.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Har skaffat en ny laptop med förinstallerat windows 8.1 men tyvärr är det sorgligt mycket bloat så jag vill göra en ren installation av 8.1 till mSSD. Har sökt och läst nästan överallt, men ingenstans hittar jag ett samlat svar på vad jag behöver göra.

För det första behöver jag ta reda på vilken produktnyckel min windows 8.1 har. Under systeminställningarna hittar jag ett med 20 tecken. Har dock läst att det skall vara 25 tecken, och produktnyckeln går ju inte att hitta på någon klisterlapp på datorn. Hur tar jag reda på detta?

I vintras gjorde jag en clean install av win7 på en annan dator, och det var inte farligt krångligt men 8.1 är annorlunda. Var kan jag hitta alla installationsfiler (iso) som jag behöver parkera på mitt USB-minne?

Tänkte först säkerhetskopiera min nyss uppstartade dator, men systemet säger sig behöva 32 GB och mitt USBminne är bara 16 GB. Misstänker att jag då inte blir av med allt bloat heller.

Kan någon vänlig själ länka till guider, produktnyckelsniffarprogram för win8.1 +ANNAT eller bara dirigera mig i rätt riktning här.
Datorn i fråga är en Acer V5-573G som köptes på Webhallen för 5,990:- för medlemmar.

Tack på förhand!

Jag gjorde detta på en bekants Acer (tror det var samma modell), kommer inte ihåg till 100% hur jag gjorde men strulit var det iaf för windows nyckeln på laptopen tillät inte att använda windows vanliga program för ominstallation. Tror det slutade med att jag fick tanka en iso fil från tpb (microsoft erbjuder tyvärr inga som de gör med windows7) och nyckeln är inbakad i bios så den frågade aldrig efter någon vid installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

antagligen behöver du inte nyckeln heller, bara en ren/original iso av skivan, använd sen rufus eller windows 7 dvd download tool för att lägga ison på ett usb. boota och installera.

Om det är som på min laptop ligger din nyckel i bios/uefi och installationen kommer automatiskt använda den och vara aktiverat när du bootar OS första gången sen. funkade för när jag installerade windows 8 på min laptop. (den kom med windows 7 installerat och Windows 8 "recovery" skivor.)

Skrivet av sKRUVARN:

Jag gjorde detta på en bekants Acer (tror det var samma modell), kommer inte ihåg till 100% hur jag gjorde men strulit var det iaf för windows nyckeln på laptopen tillät inte att använda windows vanliga program för ominstallation. Tror det slutade med att jag fick tanka en iso fil från tpb (microsoft erbjuder tyvärr inga som de gör med windows7) och nyckeln är inbakad i bios så den frågade aldrig efter någon vid installationen.

Problemet är att om jag försöker skapa ett usb-installationsmedia via http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/create-reset-ref... så måste man ange sin 8.1 produktnyckel, och tyvärr funkar det inte med den jag har vaskat fram via RW Everyting...

Kanske man kan använda sig av en generisk produktnyckel och sen göra uninstall via CMD för att slutligen aktivera 8.1 med min riktiga produktnyckel.

Skrivet av Anti1oop:

http://www.pcadvisor.co.uk/how-to/windows/3443121/how-reinsta...

Har inte provat det själv men verkar oerhört smidigt.

Refresh alternativet tar alltså bort alla program men behåller dina filer och Windows. Ominstallation tar bort allt och installerar ett fräscht Windows 8.

Jag misstänker att man i fallet ominstallation inte får en ren version, utan en bloatad Acer-version. Dvs tillbaka på ruta 1.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Problemet är att om jag försöker skapa ett usb-installationsmedia via http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/create-reset-ref... så måste man ange sin 8.1 produktnyckel, och tyvärr funkar det inte med den jag har vaskat fram via RW Everyting...

Kanske man kan använda sig av en generisk produktnyckel och sen göra uninstall via CMD för att slutligen aktivera 8.1 med min riktiga produktnyckel.

Jag misstänker att man i fallet ominstallation inte får en ren version, utan en bloatad Acer-version. Dvs tillbaka på ruta 1.

Här är alla generiska nycklar för 8.1, men det brukar fungera dåligt att ladda ned med dem från din länk.

EmbeddedIndustryEEval=PPBKC-NQYJM-JJ8X6-26W42-VFQ4R
EnterpriseNEval=MNDGV-M6PKV-DV4DR-CYY8X-2YRXH
CoreARM=NK2V7-9DWXG-KMTWQ-K9H9M-6VHPJ
EmbeddedIndustryA=TP7MN-9H7FK-P4PJM-K6KJT-Y97RY
EmbeddedE=MNKW8-HYCCD-G88JY-283WV-W9FX9
CoreSingleLanguage=Y9NXP-XT8MV-PT9TG-97CT3-9D6TC
EmbeddedAutomotive=J2ND2-BCW98-8669Y-HPBF3-RDY99
Professional=XHQ8N-C3MCJ-RQXB6-WCHYG-C9WKB
EmbeddedIndustryEval=XDJ76-KNBM8-BB9BK-B4CHH-XD6VR
ServerStorageStandard=H2K4M-QNKQ2-64699-FYQHD-2WDYT
ServerStorageWorkgroup=8N7PM-D3C64-RQVYF-MX8T7-G6MB2
ServerStandardEval=CG9N3-WKB9P-FMQG6-J3D8C-TMRR2
ServerSolutionCore=326N4-6GMBX-PD2QT-M7HX4-TVHM8
Starter=D6RD9-D4N8T-RT9QX-YW6YT-FCWWJ
ServerStandardEvalCore=CG9N3-WKB9P-FMQG6-J3D8C-TMRR2
EmbeddedEEval=VKKC6-NQQQH-JW3QX-XRVKX-KJJK9
ServerStorageStandardEvalCore=27FBJ-8NMFM-PK3H8-4D7B4-HQVMV
ServerSolution=326N4-6GMBX-PD2QT-M7HX4-TVHM8
Embedded=6Q7P9-NFD2F-7JGQR-3X277-9BQMR
ServerDatacenterEval=VVWKN-DRYGT-GBG6F-YQ79J-29WGC
EmbeddedIndustry=GN7VX-YKPC2-XY98J-9RYKX-KP9HV
ServerStorageWorkgroupEvalCore=NDBQF-2F4M6-WG6VH-HPGK6-V6B78
Core=334NH-RXG76-64THK-C7CKG-D3VPT
Enterprise=FHQNR-XYXYC-8PMHT-TV4PH-DRQ3H
ServerStorageStandardCore=H2K4M-QNKQ2-64699-FYQHD-2WDYT
EnterpriseEval=7VY4Y-6N6R2-DGYC7-TTPQT-GMRXJ
ServerHyperCore=Q8R8C-T2W6H-7MGPB-4CQ9R-KR36H
ServerWinFoundation=7JGXN-BW8X3-DTJCK-WG7XB-YWP26
ServerCloudStorage=BFBN8-X8K7C-347CH-JG6KC-W2M6X
ServerCloudStorageCore=BFBN8-X8K7C-347CH-JG6KC-W2M6X
ServerStandard=NB4WH-BBBYV-3MPPC-9RCMV-46XCB
EmbeddedEval=VV6W8-NF7BJ-FKHGQ-P424D-FHC7K
CoreN=6NPQ8-PK64X-W4WMM-MF84V-RGB89
ServerDatacenterCore=BH9T4-4N7CW-67J3M-64J36-WW98Y
ServerWeb=3WN48-GVPXF-VHWK4-29Y8D-KKTD2
ServerStorageWorkgroupCore=8N7PM-D3C64-RQVYF-MX8T7-G6MB2
ServerWinFoundationCore=7JGXN-BW8X3-DTJCK-WG7XB-YWP26
ServerWebCore=3WN48-GVPXF-VHWK4-29Y8D-KKTD2
EmbeddedIndustryE=NDXXJ-YX29Q-JDY6B-C93G8-TQ6WH
ServerDatacenterEvalCore=VVWKN-DRYGT-GBG6F-YQ79J-29WGC
ProfessionalN=JRBBN-4Q997-H4RM2-H3B7W-Q68KC
StarterN=3NFXW-2T27M-2BDW6-4GHRV-68XRX
CoreCountrySpecific=TNH8J-KG84C-TRMG4-FFD7J-VH4WX
ServerStorageStandardEval=27FBJ-8NMFM-PK3H8-4D7B4-HQVMV
ProfessionalWMC=GBFNG-2X3TC-8R27F-RMKYB-JK7QT
ServerDatacenter=BH9T4-4N7CW-67J3M-64J36-WW98Y
ServerStorageWorkgroupEval=NDBQF-2F4M6-WG6VH-HPGK6-V6B78
ServerStandardCore=NB4WH-BBBYV-3MPPC-9RCMV-46XCB
EnterpriseN=NDRDJ-3YBP2-8WTKD-CK7VB-HT8KW
gvlkCoreARM=XYTND-K6QKT-K2MRH-66RTM-43JKP
gvlkServerStandard=D2N9P-3P6X9-2R39C-7RTCD-MDVJX
gvlkServerCloudStorageCore=3NPTF-33KPT-GGBPR-YX76B-39KDD
gvlkServerCloudStorage=3NPTF-33KPT-GGBPR-YX76B-39KDD
gvlkEmbeddedIndustryA=VHXM3-NR6FT-RY6RT-CK882-KW2CJ
gvlkCoreN=7B9N3-D94CG-YTVHR-QBPX3-RJP64
gvlkCoreSingleLanguage=BB6NG-PQ82V-VRDPW-8XVD2-V8P66
gvlkServerDatacenterCore=W3GGN-FT8W3-Y4M27-J84CP-Q3VJ9
gvlkProfessional=GCRJD-8NW9H-F2CDX-CCM8D-9D6T9
gvlkServerSolutionCore=KNC87-3J2TX-XB4WP-VCPJV-M4FWM
gvlkServerSolution=KNC87-3J2TX-XB4WP-VCPJV-M4FWM
gvlkEmbeddedIndustryE=FNFKF-PWTVT-9RC8H-32HB2-JB34X
gvlkProfessionalN=HMCNV-VVBFX-7HMBH-CTY9B-B4FXY
gvlkEmbeddedIndustry=NMMPB-38DD4-R2823-62W8D-VXKJB
gvlkCoreCountrySpecific=NCTT7-2RGK8-WMHRF-RY7YQ-JTXG3
gvlkProfessionalWMC=789NJ-TQK6T-6XTH8-J39CJ-J8D3P
gvlkServerDatacenter=W3GGN-FT8W3-Y4M27-J84CP-Q3VJ9
gvlkServerStandardCore=D2N9P-3P6X9-2R39C-7RTCD-MDVJX
gvlkEnterprise=MHF9N-XY6XB-WVXMC-BTDCT-MKKG7
gvlkCore=M9Q9P-WNJJT-6PXPY-DWX8H-6XWKK
gvlkEnterpriseN=TT4HM-HN7YT-62K67-RGRQJ-JFFXW

Dold text
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Det förefaller som om 'skapa installationsmedia-programmet' från microsoft anar ugglor i mossen, för de tre senaste försöken kommer jag inte längre än "Det går inte att ansluta just nu. Kontrollera internetanslutningen och försök igen..."

Spårvagnar! (trams)

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Problemet är att om jag försöker skapa ett usb-installationsmedia via http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/create-reset-ref... så måste man ange sin 8.1 produktnyckel, och tyvärr funkar det inte med den jag har vaskat fram via RW Everyting...

Som jag sa, det funkar inte att skapa det med den nyckeln man får med datorn, du måste tanka en iso på andra sätt och installera med den. Det ligger en produktnyckel lagrad i datorn som automatiskt kommer användas vid installation.

Permalänk
Medlem

Tack för all input. Så här blev det under småtimmarna i natt:
Orkade inte vänta på att butikerna skulle öppna idag söndag för att jag skulle köpa ett usb-minne med minst 32 GB.
Avinstallerade mesta möjliga mängd bloat, uppdaterade drivrutiner. Tvingades surt konstatera att jag inte har tid med att härja mera med 8.1-problematiken.
Rotade lite hemma och insåg att jag har TRE stycken ännu inte använda Samsung SSD i olika format - en vanlig 250 GB, en 500 GB med desktopkloningskit och en 250 GB mSATA SSD.
Öppnade stora kloningspaketet, tog ur USBkloningskabeln och monterade vanliga 250 GB SSD'n. Grävde fram en USB-dvdbrännare och satte in Samsungskivan för kloningsprogrammet. Klonade HDD'n i V5-573G till SSD.
Lossade alla kablar, stängde av och skruvade ur alla skruvarna ur bottenplattan.
Det var uberlätt att lossa HDD'n och sätta i vanlig SSD där.
Monterade mSATA SSD'n på avsedd plats, snodde en skruv från bottenplattan och satte fast mSATA SSD'n.
Skruvade fast bottenplattan och drog igång.
Jävlar vad mycket snabbare allt går. Och tystare. Och strömsnålare.
Nu har jag 500 GB istället för planerade 250 GB. Well well.

Rickards inlägg i den här tråden är till stor hjälp:
#14232146

Visa signatur

Gammal gubbe