AI Suite II fungerar inte som den ska

Permalänk
Medlem

AI Suite II fungerar inte som den ska

Har på senare tid upptäckt ett problem med mjukvaran Asus AI Suite II.
Det handlar om att Fan Xpert+ inte fungerar; vill jag aktivera det så kraschar programmet.
Det som exakt händer är att jag får en dialogruta som säger:
"Class not registered, ProgID:
"AsusFanControlService.FanControlManager" (se bild 1)
Trycker jag "OK" på rutan så kommer jag in i programmet fast det är helt tomt, sedan trycker jag på "test"(det man trycker för att testa fläktens nivåer) och då inträffar bild 2.

På bild 2 när jag sedan trycker jag "ok" blir det abnormal program termination

Har testat göra en clean uninstall och installerat igen men problem kvarstod.

Om detta är okänt och bara har drabbat mig, vilket annat fläktprogram är rekommenderat?

Kör följande:
Windows 8.1
Moderkort: p8Z77-V LE
i5 3570k
där CPU kylaren är Cooler Master Hyper 212 Evo.

Vet inte hur tydlig jag har varit men hoppas ni har fått en bild av det hela.
Och tidigare kan jag säga att det har fungerat, vet inte när det slutade fungera eller varför det plötsligt inte gör det.

Permalänk
Skrivet av milan979:

Har på senare tid upptäckt ett problem med mjukvaran Asus AI Suite II.
Det handlar om att Fan Xpert+ inte fungerar; vill jag aktivera det så kraschar programmet.
Det som exakt händer är att jag får en dialogruta som säger:
"Class not registered, ProgID:
"AsusFanControlService.FanControlManager" (se bild 1)
Trycker jag "OK" på rutan så kommer jag in i programmet fast det är helt tomt, sedan trycker jag på "test"(det man trycker för att testa fläktens nivåer) och då inträffar bild 2.

https://www.dropbox.com/s/dbxwl2aoojj7p3i/1.png

https://www.dropbox.com/s/e15p13vsa4rlrwa/2.png

På bild 2 när jag sedan trycker jag "ok" blir det abnormal program termination

Har testat göra en clean uninstall och installerat igen men problem kvarstod.

Om detta är okänt och bara har drabbat mig, vilket annat fläktprogram är rekommenderat?

Kör följande:
Windows 8.1
Moderkort: p8Z77-V LE
i5 3570k
där CPU kylaren är Cooler Master Hyper 212 Evo.

Vet inte hur tydlig jag har varit men hoppas ni har fått en bild av det hela.
Och tidigare kan jag säga att det har fungerat, vet inte när det slutade fungera eller varför det plötsligt inte gör det.

Prova ladda ner en äldre version av programmet från asus hemsida och se om det fungerar

Visa signatur

| Lian Li PC-V700. | i7 2600k 4.5Ghz OC. | Corsair H100. | 3x XFX HD6970 2GB Referens Trifire. | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL8. | OCZ Revodrive 3 PCIe, Crucial C300 SSD, 2x 1TB WD Caviar Black. | ASUS P8P67 WS Revolution. | Corsair AX1200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killroy91:

Prova ladda ner en äldre version av programmet från asus hemsida och se om det fungerar

Går inte, står att den inte stödjer modellen.
Men du känner inte till något annat liknande program?

Permalänk
Inaktiv

Hej,
Ska undersöka saken, återkommer...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av milan979:

Går inte, står att den inte stödjer modellen.
Men du känner inte till något annat liknande program?

Räcker inte dom olika varianter av fläktkontroll som finns i bios?
Har aldrig använt ett Windows program för sånt här på många år när det oftast fungerar minst lika bra att styra fläktarna som man vill via moderkortets bios.

Är dock möjligt att fläktarna måste vara av PWM typ för att det ska fungera, både via bios och program.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Meh... Har aldrig riktigt gillat Ai Suite, om jag sätter min CPU fläkt på ''Silent'' så kommer det upp en massa popup fönster om att fläktarna ligger på 0 rpm, men de ligger egentligen på 300rpm.

Kommer en massa volt fel också.

Permalänk
Avstängd

Köpte ett P8Z77-M PRO för att det i reklamen stod om Fan Expert men där mörkar Asus. Finns inte till Windows 8.1
Asus har nog gett upp för att nästan alla funktioner i AI SUITE har de tagit bort. Och jag som alltid gillat Fan Expert.

Får börja igen, efter alla år, att sätta motstånd på mina fläktar. Finns ingen anledning längre att välja Asus över andra nästa gång jag köper moderkort.

Permalänk
Medlem

Avinstallerade AI Suite II efter uppgradering till Win 8.1 och allmänt strul (datorn i sign). Använder istället biosinställningar för mina båda CPU-fläktar (PWM) och steglös manuell fläktkontroll för alla sex chassifläktarna.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Min AI Suite/Fan Expert fungerar på Windows 8.1 Pro x64...
Anledningen att jag inte kör via bios är för att jag inte kunde sätta värdena jag ville ha, vilket fungerade utmärkt i Fan Expert.

Permalänk
Avstängd

Går det ladda ner och installera AI Suite/Fan Expert från annan Z77 moderkortssida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Min AI Suite/Fan Expert fungerar på Windows 8.1 Pro x64...
Anledningen att jag inte kör via bios är för att jag inte kunde sätta värdena jag ville ha, vilket fungerade utmärkt i Fan Expert.

Precis, använder också det för att det är enklare att sätta önskade värden, och vad som gäller vid olika temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Går det ladda ner och installera AI Suite/Fan Expert från annan Z77 moderkortssida?

Tror de finns på alla men dock inte för windows 8.1
https://www.asus.com/Motherboards/P8Z77V_LE/HelpDesk_Download... det verkar iallafall gälla för min del.
Tror programmet helt enkelt inte är kompatibelt med 8.1, därför problemen uppstår. Fast det konstiga är att vissa har fått det att fungera...
Man borde ju testa Asus AI suite III som är den nya och är ute, fast min modell stödjer inte den.

Permalänk
Avstängd

Fortfarande ingen Fan Expert till Windows 8.1/10 till mitt P8Z77-M PRO och har konstaterat att Asus ska man sky som pesten om man tänker uppgradera sitt OP. Gigabyte traskar på med uppdateringar men inte Asus.

Företaget tänker för kortsiktigt för att fortsätta ha mig som kund. Har inte ens fixas FW till WiFi instickskortet PCE AC66 så att kortet inte ger Blåskärm med Hasswell processorer.