Oculus VR säljer 85 000 exemplar redan innan konsumentlanseringen

Permalänk
Melding Plague

Oculus VR säljer 85 000 exemplar redan innan konsumentlanseringen

Många vill experimentera med virtuell verklighet och glasögonen Oculus Rift. Sedan den första prototypen har hela 85 000 exemplar sålts till utvecklare och entusiaster.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hej,
där se man ,Folk köpa alt......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Vadå, trodde Occulus dog när FB köpte upp dom... O_o

Permalänk
Medlem

Standardiseras VR-stöd? Eller kommer olika spel och program behöva lägga till stöd för varje enskild VR-teknik?
Tänker ifall man kommer kunna använda VR-glasögon från andra tillverkare till samma spel och program som med Oculus. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Standardiseras VR-stöd? Eller kommer olika spel och program behöva lägga till stöd för varje enskild VR-teknik?
Tänker ifall man kommer kunna använda VR-glasögon från andra tillverkare till samma spel och program som med Oculus. :/

detta är det jag är mest orolig för nu när det börjar komma andra aktörer med... Vore hemskt om de inte är någon som utvecklar någon form av vr kommunikations standard... kommer ju aldrig hålla.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vadå, trodde Occulus dog när FB köpte upp dom... O_o

Varför? Trodde du att Facebook köpte upp dem bara för att lägga ner verksamheten?

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Standardiseras VR-stöd? Eller kommer olika spel och program behöva lägga till stöd för varje enskild VR-teknik?
Tänker ifall man kommer kunna använda VR-glasögon från andra tillverkare till samma spel och program som med Oculus. :/

Ju fler som köper/förbokar desto fler speltillverkare kommer att stödja. Visst hade det varit bättre med standardisering men jag tror inte det kommer bli av, till en början iaf.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vadå, trodde Occulus dog när FB köpte upp dom... O_o

Tvärt om så pumpas nog en ordentlig pengar-injektion in i bolaget. Occulus kommer bli mass-tillverkade och inte bara rikta in sig på gamers = lägre pris.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Kostar 3312kr totalt för oss i Sverige. Vad tror ni, är det värt att beställa hem?

Permalänk

Lol! Vet inte vad jag ska tycka... Fina siffror dock!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem

Hmm siktar dom på en lansering i år?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nccish:

Ju fler som köper/förbokar desto fler speltillverkare kommer att stödja. Visst hade det varit bättre med standardisering men jag tror inte det kommer bli av, till en början iaf.

Så du menar att vi borde bojkotta Oculus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vadå, trodde Occulus dog när FB köpte upp dom... O_o

Folk verkade ha tappat hoppet totalt för Oculus och verkar inte alls vilja köpa den mer. Jag ser inte hur Facebook skulle "förstöra" produkten. Det finns ju Whatsapp och Instagram som ägs av Facebook men drivs självständigt.

Visa signatur

Liten och knottrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pankie:

Folk verkade ha tappat hoppet totalt för Oculus och verkar inte alls vilja köpa den mer. Jag ser inte hur Facebook skulle "förstöra" produkten. Det finns ju Whatsapp och Instagram som ägs av Facebook men drivs självständigt.

En gratistjänst på nätet kan man stå ut med att den ska vara reklamfinansierad och ska kunna kartlägga en lite.
Men en sak man köper vill man ha köpt och att det ska vara färdigt där, jag är inte sugen på att det ska integreras massa "features" som ska göra att de kan rikta reklam bättre. Deras affärsidé är att kartlägga folk. Och jag är trött på att allt jag gör ska basuneras ut på internet.

EDIT:
Facebookupdate: "Aleshi spelade Virtual Booty Explorer med sina Oculus VR-Glasögon, prova idag du med!"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

En gratistjänst på nätet kan man stå ut med att den ska vara reklamfinansierad och ska kunna kartlägga en lite.
Men en sak man köper vill man ha köpt och att det ska vara färdigt där, jag är inte sugen på att det ska integreras massa "features" som ska göra att de kan rikta reklam bättre. Deras affärsidé är att kartlägga folk. Och jag är trött på att allt jag gör ska basuneras ut på internet.

Nja. Blir occulus rift gratis så är väl risken överhängande, men det är väl mindre troligt.
Mer korrekt är väl att påstå att facebooks nuvarande produkter är gratis och därmed reklamfinansierade.
Om nu occulus kommer generera vinst av hårdvaruförsäljningen så är det inte alls en självklarhet att de kommer trycka in reklam överallt i produkten.
Ja, möjligheten för worst case cenario existerar men det är på tok för tidigt att dra de slutsatserna och vända ryggen åt redan nu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

En gratistjänst på nätet kan man stå ut med att den ska vara reklamfinansierad och ska kunna kartlägga en lite.
Men en sak man köper vill man ha köpt och att det ska vara färdigt där, jag är inte sugen på att det ska integreras massa "features" som ska göra att de kan rikta reklam bättre. Deras affärsidé är att kartlägga folk. Och jag är trött på att allt jag gör ska basuneras ut på internet.

EDIT:
Facebookupdate: "Aleshi spelade Virtual Booty Explorer med sina Oculus VR-Glasögon, prova idag du med!"

Jag tror inte det kommer integreras reklam på hårdvarunivå, det skulle vara för omständigt. Du blir väl inte orolig att det poppar upp reklam när du köper en ny skärm? Det är ju upp till utvecklarna av spel som bestämmer om det ska vara reklam eller inte.

Edit: Google gör i princip data mining i samma utsträckning som Facebook om inte mer, men man ser inte folk gnälla lika mycket på dom.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nja. Blir occulus rift gratis så är väl risken överhängande, men det är väl mindre troligt.
Mer korrekt är väl att påstå att facebooks nuvarande produkter är gratis och därmed reklamfinansierade.
Om nu occulus kommer generera vinst av hårdvaruförsäljningen så är det inte alls en självklarhet att de kommer trycka in reklam överallt i produkten.
Ja, möjligheten för worst case cenario existerar men det är på tok för tidigt att dra de slutsatserna och vända ryggen åt redan nu.

De trycker inte in reklam, det är det inte värt när folk betalat för det. Men de kartlägger fortfarande för att rikta reklam på annat håll.
Problemet är alltså inte reklamen, utan att allt ska kartläggas och basuneras ut hela tiden.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

En gratistjänst på nätet kan man stå ut med att den ska vara reklamfinansierad och ska kunna kartlägga en lite.
Men en sak man köper vill man ha köpt och att det ska vara färdigt där, jag är inte sugen på att det ska integreras massa "features" som ska göra att de kan rikta reklam bättre. Deras affärsidé är att kartlägga folk. Och jag är trött på att allt jag gör ska basuneras ut på internet.

EDIT:
Facebookupdate: "Aleshi spelade Virtual Booty Explorer med sina Oculus VR-Glasögon, prova idag du med!"

Precis det jag oroar mig för, att Facebook ska förstöra en produkt som generellt sett var riktad mot gamers och ev. lite andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdrag:

Jag tror inte det kommer integreras reklam på hårdvarunivå, det skulle vara för omständigt. Du blir väl inte orolig att det poppar upp reklam när du köper en ny skärm? Det är ju upp till utvecklarna av spel som bestämmer om det ska vara reklam eller inte.

Benq har inte informationsinsamling som inkomstkälla. Och som sagt, det är inte reklamen som är bekymret. Jag tror inte heller de kommer ha reklam i Oculus, och definitivt inte på hårdvarunivå (hur?). Men de kommer samla information, precis idag så fick vi ju se att google scannar privata mail för just detta syfte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vadå, trodde Occulus dog när FB köpte upp dom... O_o

Varför skulle det göra det egentligen?
Men jag hoppas FB inte lägger mer krut på annat skit i början utan håller sig till gaming först som
de lovar.

Deltext från Mark Z ang O-VR

Immersive gaming will be the first, and Oculus already has big plans here that won't be changing and we hope to accelerate. The Rift is highly anticipated by the gaming community, and there's a lot of interest from developers in building for this platform. We're going to focus on helping Oculus build out their product and develop partnerships to support more games. Oculus will continue operating independently within Facebook to achieve this.

But this is just the start. After games, we're going to make Oculus a platform for many other experiences. Imagine enjoying a court side seat at a game, studying in a classroom of students and teachers all over the world or consulting with a doctor face-to-face -- just by putting on goggles in your home.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Benq har inte informationsinsamling som inkomstkälla. Och som sagt, det är inte reklamen som är bekymret. Jag tror inte heller de kommer ha reklam i Oculus, och definitivt inte på hårdvarunivå (hur?). Men de kommer samla information, precis idag så fick vi ju se att google scannar privata mail för just detta syfte.

Hur skulle dom kunna samla information genom en Oculus Rift? Ser inte riktigt hur det skulle gå till.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

En gratistjänst på nätet kan man stå ut med att den ska vara reklamfinansierad och ska kunna kartlägga en lite.
Men en sak man köper vill man ha köpt och att det ska vara färdigt där, jag är inte sugen på att det ska integreras massa "features" som ska göra att de kan rikta reklam bättre. Deras affärsidé är att kartlägga folk. Och jag är trött på att allt jag gör ska basuneras ut på internet.

Jag tror inte det kommer vara krav av att ha ett Facebook-konto för att driva produkten. Är det så med Instagram och Whatsapp också? Om det inte är så, då kan man ju utsluta Facebook helt.

Visa signatur

Liten och knottrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdrag:

Hur skulle dom kunna samla information genom en Oculus Rift? Ser inte riktigt hur det skulle gå till.

Hur samlar de information genom mail, facebook, instagram eller allt annat som har med mjukvara att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pankie:

Jag tror inte det kommer vara krav av att ha ett Facebook-konto för att driva produkten. Är det så med Instagram och Whatsapp också? Om det inte är så, då kan man ju utsluta Facebook helt.

Allting knyts till konton numera. Windows 8 knyter till ett microsoft-konto, halva internet knyter ihop allt till ett google-konto som scannar privata filer utan att man kan göra något åt det, och kan man ens skapa spotifykonto utan facebook idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hur samlar de information genom mail, facebook, instagram eller allt annat som har med mjukvara att göra?

Mjukvara är ju en helt annan femma. Klart dom kan samla in information om du använder deras mjukvara. Facebook kommer inte göra alla VR spel, det kommer finnas massa indie-utvecklare och AAA, och det är upp till dom om dom vill implementera data mining. Är man orolig om sånt så är det bara att inte använda Facebook's VR app.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hur samlar de information genom mail, facebook, instagram eller allt annat som har med mjukvara att göra?

Du anser alltså att man direkt kan jämföra ett socialt nätverk med mjukvaran för ett VR-headset? De samlar information från Facebook och Instagram genom att det är sociala nätverk, vilket innebär att du skriver information om dig själv.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Allting knyts till konton numera. Windows 8 knyter till ett microsoft-konto, halva internet knyter ihop allt till ett google-konto som scannar privata filer utan att man kan göra något åt det, och kan man ens skapa spotifykonto utan facebook idag?

Handlar det bara om konton? I och med kravet på Windowskonto för w8, så Kör med GNU/LINUX dist om det är så opassande. Jag är inte heller något stort fan av Microsoft, men mest av andra anledningar.

Räcker att du går in här på Sweclockers och så finns det "Like-button" här nere på artikeln. Bara av att den funktionen finns här så övervakar/ser Facebook om att du har besökt sidan.

Richard Stallman pratade något om en webbläsare som tar bort såna eländiga funktioner för den som är lite petig med övervakningen. Föreslår att du binder aluminiumfolie runt din telefon också.

Ta mig inte fel, jag håller med dig till 100% om att det känns vidrigt. Men jag tror fortfarande inte att Facebook kommer att "förstöra" Oculus Rift.

Visa signatur

Liten och knottrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdrag:

Edit: Google gör i princip data mining i samma utsträckning som Facebook om inte mer, men man ser inte folk gnälla lika mycket på dom.

Jag kritiserar Google minst lika hårt, fast tråden handlar inte om dem. Men å andra sidan så behöver jag inte vara på tå 100% av tiden där, är jag inte alert med allt så delar Facebook vilka pinsamma eller politiskt inkorrekta band jag lyssnar på, råkar jag lyfta fingret när jag scrollar på instagram så kan det registreras som en dubbelklick och det blir en like på bilden, helt plötsligt ser folk i sitt händelseflöde uppe till höger att jag gillar bigbootymommas bild på instagram.

Skrivet av kdrag:

Mjukvara är ju en helt annan femma. Klart dom kan samla in information om du använder deras mjukvara. Facebook kommer inte göra alla VR spel, det kommer finnas massa indie-utvecklare och AAA, och det är upp till dom om dom vill implementera data mining. Är man orolig om sånt så är det bara att inte använda Facebook's VR app.

Skrivet av Marinlik:

Du anser alltså att man direkt kan jämföra ett socialt nätverk med mjukvaran för ett VR-headset? De samlar information från Facebook och Instagram genom att det är sociala nätverk, vilket innebär att du skriver information om dig själv.

Använda hårdvara utan tillhörande mjukvara är inte alltid helt lätt.
Och de pratar ju sig varma om alla möjligheter med VR. Som någon skrev högre upp i tråden:

"After games, we're going to make Oculus a platform for many other experiences. Imagine enjoying a court side seat at a game, studying in a classroom of students and teachers all over the world or consulting with a doctor face-to-face -- just by putting on goggles in your home."

Som sagt, en gratistjänst visst. Men köper man ett VR-mössa för tusentals kronor så vill man inte att den 2 uppdateringar senare kräver en spionerande och informationsdelande mjukvara för att kunna ansluta till senaste spelupplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pankie:

Ta mig inte fel, jag håller med dig till 100% om att det känns vidrigt. Men jag tror fortfarande inte att Facebook kommer att "förstöra" Oculus Rift.

Du kunde anklaga mig för att vara paranoid om det inte vore för att vi redan är där. Man måste vara på tå för att ens sysslor inte ska delas redan idag.

Permalänk
Avstängd

visst är det intressant med VR men jag utgår ifrån att de som köper test-exemplaret gör det medvetandes om att det snart kommer en betydligt bättre konsumentversion, om man har 10000kr över att spendera per månad så har man helt enkelt råd att köpa en ny version efter ett år. Jag personligen kommer prioritera min speldator tills dess att 2160p120 versionen kommer, behöver inte nödvändigtvis vara facebooks VR glasögon.