Oculus VR säljer 85 000 exemplar redan innan konsumentlanseringen

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bananas2thebeat:

De kommer inte att stänga ute spel, de kommer att rikta in hårdvaruutvecklingen av Oculus så den i första hand passar för 3D video och 3D hangouts -- spelen kommer nu i andra hand.

Fast som sagt är den grundläggande tekniken samma. All utveckling i Oculus nu är i princip för att det ska kännas naturligt. Det är exakt samma teknik oberoende av vad du ska visa på skärmen. Tittar vi på utvecklingen av Oculus så är ligger all fokus på att få ett användbart VR headset genom att ge den låga latenser, tillräckligt hög upplösning och tillräckligt snabb tracking. Det är saker som är ett måste oavsett om du ska visa ett spel eller en basketmatch. De måste alltså aktivt stänga ute spel för att den grundläggande tekniken är samma för både spel och 3D hangouts. Det är skillnad på Oculus och en vanlig skärm. I en vanlig skärm så finns det speciella spelskärmar med högre uppdateringsfrekvens och låg input lag för det är egenskaper som enbart spelare är intresserade av. I Oculus är just sådana egenskaper ett måste för att det ska fungera överhuvud taget. Så som det ser ut nu måste de aktivt sätta in begränsningar i tekniken för att aktivt stänga ute spel vilket som redan sagt är väldigt väldigt korkat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av swetrekki:

MB ASUS P9X79 Case CM Storm Stryker CPU Intel Core i7 4930K 4,9GHz GPUs 2x Zotac GTX780 RAM 32GB HyperX 4x8GB PSU Newton R3 1000W SSD Samsung 840 500GB + x2 SanDisk Extreme II 240GB Monitor: 3x AOC 24" Accessories Corsair M40 Corsair - MM200 Corsair K50 - ASUS Orion PRO
Windows 7 Professional - Anti-Google army

Din dator verkar innehålla en del produkter från just amerikanska kapitalistiska bolag, fast du kanske har fått den så du slapp köpa den.
är det inte bättre att vänta och se hur det verkligen blir när dom väl lanserat Oculus rift?

Nej jag har faktiskt köpt min dator, men du har rätt i det att det finns mycket från amerikanska kapitalistiska bolag, men vill man ha en dator alls så är det svårt att undkomma det, men ingen av dessa företag jag köper ifrån påtvingar dig att skaffa Facebook, eller köper upp företag bara för att förlöjliga dem totalt?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Din text saknar en komponent. Tidsaspekten.
Tror du att första generationens konsumentversion av occulus sätter spel i andra hand så vill jag påstå att ditt utspel är ogrundad paranoja ---
Menar du däremot att Facebook på sikt i senare generationer kommer åsidosätta spelarna för andra större konsumentgrupper blir det ett mer rimligt, om än mindre troligt (enligt mig) resonemang.

Rift är i stort sett en färdig produkt, det finns inte mycket Facebook kan göra med den innan första konsumentversionen. Det är fortsatt utveckling de kan stöka tillj, t.ex. genom att fokusera utvecklingen på olika sätt att "dela" socialt content med andra användare istället för att fokusera på att t.ex. bättre hantera snabba rörelser.

Skrivet av Zotamedu:

Fast som sagt är den grundläggande tekniken samma. --- Så som det ser ut nu måste de aktivt sätta in begränsningar i tekniken för att aktivt stänga ute spel vilket som redan sagt är väldigt väldigt korkat.

Den grundläggande tekniken är samma, men vad som är viktigt att satsa på för framtida utveckling är INTE samma för ett 3D headset avsett att visa film och chatta i en virtuell bar, som för ett 3D headset avsett att köra actionspel.

Fokus på Riftens utveckling har hela tiden varit spel, fram till att Facebook köpte Oculus. Nu är spel "too intense", och Oculus pratar istället om att sväva runt i virtuella museer eller chatta med folk från hela världen. Den som inte tror att det med tiden kommer att märkas att fokus flyttats bedrar sig.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bananas2thebeat:

Rift är i stort sett en färdig produkt, det finns inte mycket Facebook kan göra med den innan första konsumentversionen. Det är fortsatt utveckling de kan stöka tillj, t.ex. genom att fokusera utvecklingen på olika sätt att "dela" socialt content med andra användare istället för att fokusera på att t.ex. bättre hantera snabba rörelser.

Den grundläggande tekniken är samma, men vad som är viktigt att satsa på för framtida utveckling är INTE samma för ett 3D headset avsett att visa film och chatta i en virtuell bar, som för ett 3D headset avsett att köra actionspel.

Fokus på Riftens utveckling har hela tiden varit spel, fram till att Facebook köpte Oculus. Nu är spel "too intense", och Oculus pratar istället om att sväva runt i virtuella museer eller chatta med folk från hela världen. Den som inte tror att det med tiden kommer att märkas att fokus flyttats bedrar sig.

Var ligger skillnaden i hårdvaran? Vad är det som gör så stor skillnad mellan spel och andra virtuella miljöer?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Var ligger skillnaden i hårdvaran? Vad är det som gör så stor skillnad mellan spel och andra virtuella miljöer?

Skillnaden är samma som skillnaden mellan en laptop avsedd att titta på film och surfa, och en gaming-dator. Gaming ställer mycket högre krav på hårdvaran än "3D second life" skulle göra.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Skillnaden är samma som skillnaden mellan en laptop avsedd att titta på film och surfa, och en gaming-dator. Gaming ställer mycket högre krav på hårdvaran än "3D second life" skulle göra.

Det är inte en bra jämförelse.

För att få bra, "immersive" VR som oculus satsar på behövs vissa saker. Hyfsat högupplöst display, låg latens, bra linser o.s.v. allt detta är precis samma både för upplevelser som virtuella museer och för spel.

Har du kört spel och upplevelser i en rift? Jag har kört både många timmar.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bananas2thebeat:

Skillnaden är samma som skillnaden mellan en laptop avsedd att titta på film och surfa, och en gaming-dator. Gaming ställer mycket högre krav på hårdvaran än "3D second life" skulle göra.

Fast nej det är fel. Spel ställer högre krav på processor och grafikkort. De har noll och inget att göra med headsetet. Det är en skärm. Då ska vi se vad för egenskaper en spelare kräver av en skärm.
1, Låg input lag
2, Hög uppdateringsfrekvens
3, Hög upplösning
4, låga latenser i input för head tracking (unikt för VR)

Alla de fyra egenskaperna är också ett måste i Oculus rift ha oavsett om du ska spela eller titta på film för att annars blir man åksjuk. Så ett fungerade VR headset är samma sak som ett headset som är bra för spel. Om man börjar tumma på upplösning, hastighet eller bildfrekvens så kommer folk må illa av det oavsett vad som visas på skärmarna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24