Sony passerar sju miljoner sålda Playstation 4

Permalänk
Melding Plague

Sony passerar sju miljoner sålda Playstation 4

I ett pressmeddelande framgår att försäljningen av Playstation 4 passerat sju miljoner exemplar och att Sony fortfarande inte hinner producera tillräckligt med enheter för att möta efterfrågan.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Nice

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Precis vad sony behöver!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker det är lite lite?
Känns knappt som det täcker reklamkostnaderna än mindre utveckling och produktionskostnaderna.

Men antar att det rullar på med försäljningen för dem till skillnad från microsoft vilka jag tror kommer gå i stå med xbox.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Frilansskribent

Blir att investera en PS4 under 2014, Enbart för att jag är sugen på "The Last of Us"

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Frilansskribent
Skrivet av sgtspiff:

Är det bara jag som tycker det är lite lite?
Känns knappt som det täcker reklamkostnaderna än mindre utveckling och produktionskostnaderna.

Men antar att det rullar på med försäljningen för dem till skillnad från microsoft vilka jag tror kommer gå i stå med xbox.

Nu vet jag inte siffrorna på sålda Xbox men man kan ju hoppas att dom får ett uppsving i försäljningen när den lanseras i Sverige/Andra länder

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

jag hoppas att Xbox inte tappar allt för mycket, det känns bra att det finns jämlik konkurans mellan Xbox och PS, detta hjälper skjuta fram viljan att sälja mer och göra saker bättre. Önskade dock att man slutade med Exclusiva titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Är det bara jag som tycker det är lite lite?
Känns knappt som det täcker reklamkostnaderna än mindre utveckling och produktionskostnaderna.

Men antar att det rullar på med försäljningen för dem till skillnad från microsoft vilka jag tror kommer gå i stå med xbox.

Konsolerna går de väl med förlust på? Sen så tjänar de in det på spelen om jag inte missminner mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Meanwhile on the green side: Xbox One is now available in over 7 countries!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Frilansskribent
Skrivet av MakeCoke:

Konsolerna går de väl med förlust på? Sen så tjänar de in det på spelen om jag inte missminner mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Denna generation har dom snålat på hårdvaran just för att dom ska tjäna pengar på varje konsol dom säljer, Gäller både Xbox One och PS4 vad jag vet

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Ren propagandareklam från Sony!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Ren propagandareklam från Sony!

Så du menar att det inte alls har sålt så mycket?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Är det bara jag som tycker det är lite lite?
Känns knappt som det täcker reklamkostnaderna än mindre utveckling och produktionskostnaderna.

Men antar att det rullar på med försäljningen för dem till skillnad från microsoft vilka jag tror kommer gå i stå med xbox.

PS4:an är den snabbaste säljande konsolen någonsin tror jag. Det är en mycket bra siffra ur konsolsynpunkt.

PS4:an sålde mer första 24h än vad konsoller innan den sålda på en månad. PS3:an tror jag sålde kring 100 000 enheter första dygnet. 7 millioner enheter på 5 månader är bra och jag tror fortfarande man säljer alla enheter som produceras.

Däremot ser saker lite tråkiga ut för Wii U som på c:a 1 1/2 år sålt någonstans kring 6 miljoner enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Denna generation har dom snålat på hårdvaran just för att dom ska tjäna pengar på varje konsol dom säljer, Gäller både Xbox One och PS4 vad jag vet

Jag tror dessvärre detta är fallet.

Permalänk
Inaktiv

Vilka spel är det som säljer alla dessa konsoller? Själv har jag inte sett något lanserat spel som tilltalat mig till PS4. Mer förståeligt om den var bakåtkompatibel men den är ju inte ens det. PS3 får till och med den intressantare titlar fortfarande.

Permalänk
Frilansskribent
Skrivet av Erik.dv:

PS4:an är den snabbaste säljande konsolen någonsin tror jag. Det är en mycket bra siffra ur konsolsynpunkt.

PS4:an sålde mer första 24h än vad konsoller innan den sålda på en månad. PS3:an tror jag sålde kring 100 000 enheter första dygnet. 7 millioner enheter på 5 månader är bra och jag tror fortfarande man säljer alla enheter som produceras.

Däremot ser saker lite tråkiga ut för Wii U som på c:a 1 1/2 år sålt någonstans kring 6 miljoner enheter.

Kan nog stämma, Beror nog mkt på priset för PS3 vid launch, Dom var verkligen svindyra

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Denna generation har dom snålat på hårdvaran just för att dom ska tjäna pengar på varje konsol dom säljer, Gäller både Xbox One och PS4 vad jag vet

Har för mig att den kostade 381$ att producera och säljs för 400$. Det är bara produktion och sen andra kostnader på det. Så nej, dom går nog back för varje enhet.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dastene:

jag hoppas att Xbox inte tappar allt för mycket, det känns bra att det finns jämlik konkurans mellan Xbox och PS, detta hjälper skjuta fram viljan att sälja mer och göra saker bättre. Önskade dock att man slutade med Exclusiva titlar.

Då hade det ju inte varit någon mening med olika plattformar, hade räckt med en....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vilka spel är det som säljer alla dessa konsoller? Själv har jag inte sett något lanserat spel som tilltalat mig till PS4. Mer förståeligt om den var bakåtkompatibel men den är ju inte ens det. PS3 får till och med den intressantare titlar fortfarande.

Jag har ps+ så en av anledningarna är ju att man får minst ett spel varje månad via det till konsolen, sen var väll Killzone Shadow Fall rätt skoj. The Last of Us (1080p60fps), Nytt Uncharted, FFXV osv känns ju rätt lockande att det ska komma också så lika bra att ha konsolen köpt tills dess

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Frilansskribent
Skrivet av REPTiL3:

Jag har ps+ så en av anledningarna är ju att man får minst ett spel varje månad via det till konsolen, sen var väll Killzone Shadow Fall rätt skoj. The Last of Us (1080p60fps), Nytt Uncharted, FFXV osv känns ju rätt lockande att det ska komma också så lika bra att ha konsolen köpt tills dess

Glöm inte "The Order 1866", Verkar riktigt roligt

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Avstängd

Det blir intressant att se om vi även får ett pressmeddelande från Sony när de har sålt 7,1 miljoner, 7,2 miljoner osv.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Är det bara jag som tycker det är lite lite?
Känns knappt som det täcker reklamkostnaderna än mindre utveckling och produktionskostnaderna.

Men antar att det rullar på med försäljningen för dem till skillnad från microsoft vilka jag tror kommer gå i stå med xbox.

Den säljer väldigt mycket i USA och Europa. Ingen konsoll har sålt så mycket på så kort tid. I Japan går det inget vidare. Där dominerar bärbart totalt.

Permalänk
Medlem

Roligt att det går bra för Sony, de har ju haft det lite knakigt på senare år. Får hoppas att xbone får upp farten när de lyckas lansera på bredare front.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexander7938:

Har för mig att den kostade 381$ att producera och säljs för 400$. Det är bara produktion och sen andra kostnader på det. Så nej, dom går nog back för varje enhet.

Någon källa på detta?

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt att det går bra, fortsätt att sälja bra ni behöver det Sony.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Kul!
Inget direkt behov av en men framåt sommaren lär det nog bli en PS4.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Nice nice.
Alltid gillat PS mer än dom andra.

Go playstation!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Någon källa på detta?

http://venturebeat.com/2013/11/29/the-deanbeat-the-xbox-one-cost-471-to-make-the-ps4-costs-381-and-why-this-matters-in-the-long-run/

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Har för mig att den kostade 381$ att producera och säljs för 400$. Det är bara produktion och sen andra kostnader på det. Så nej, dom går nog back för varje enhet.

Jo men källan är total bs och metodiken de använder för att räkna ut priset är helt värdelös. Personligen skulle jag bli förvånad om kostnaden låg över 300$ då det vore helt omöjligt för Sony att behålla lönsamhet i sitt gaming segment (vilket man har) om PS4 inte genererade något täckningsbidrag.

Permalänk
Medlem

Som sagt Microsoft har ju inte vissat sina försäljningssiffror än men jag skulle gissa på att de inte sålt 7miljoner ex, kanske någonstans runt 5,5 miljoner enheter.

Bundlar man ihop ett tillbehör som inte tilltalar alla med konsolen som är gjord främst för den amerikanska marknaden så kanske man inte ska gnugga ihjäl sig i skallen varför en billigare och kraftfullare konsol slår dom globalt sett.