Permalänk

Finns det block till de grafikkorten? Måste du ha dubbla kort eller ska du ändå köpa nytt så bara börja med ett? isf Skulle jag köra på ett 780 eller ett 290 o vattenkyla. De korten "behöver" vattenkylning, ett 760 "behöver" inte vattenkylning, tycker jag.
Moderkortet du funderar på är overkill, iaf om du samtidigt planerar att köpa en 120GB SSD. Kolla på ett billigare mobo och satsa på en samsung 840 evo 250GB.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/188677-asus_m... [Förslag]
/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av Saandberg:

Finns det block till de grafikkorten? Måste du ha dubbla kort eller ska du ändå köpa nytt så bara börja med ett? isf Skulle jag köra på ett 780 eller ett 290 o vattenkyla. De korten "behöver" vattenkylning, ett 760 "behöver" inte vattenkylning, tycker jag.
Moderkortet du funderar på är overkill, iaf om du samtidigt planerar att köpa en 120GB SSD. Kolla på ett billigare mobo och satsa på en samsung 840 evo 250GB.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/188677-asus_m... [Förslag]
/S

eftersom jag spelar rätt mycket om vill ha en kraftfull dator med grymt bra vatten kylning så anser jag att det moderkortet passar mig pga det är moderkort för gamers

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

OCZ is the shit, bokstavligen. Jag hade lagt mindre pengar på själva kylningen och istället investerat i ett eller två vettiga grafikkort istället, det kommer du få ut mycket mer av. Även om du överklockar skiten ur dina 660 så hade jag rekommenderat att åtminstone skaffa ett 780 och addera ett till 780 senare om inte ekonomin tillåter två och vattenkylning på en gång.

ungefär som du säger att man uppgraderar datorn först innan man går över till vattenkylning. jag kommer köpa grejerna i 4 olika etage

Permalänk
Skrivet av Barricade:

eftersom jag spelar rätt mycket om vill ha en kraftfull dator med grymt bra vatten kylning så anser jag att det moderkortet passar mig pga det är moderkort för gamers

Då anser jag att du ska tänka om och köpa ett billigare moderkort och lägga pengarna mellan på bättre grafikkort. Om du ska spela alltså. Det du vill kolla efter är att kunna köra flera grafikkort och är bra på att överklocka. Det kan du göra på ett moderkort för 1300kr. Att ha vattenblock på ett moderkort för en Haswell processor är helt onödigt då vrm inte behöver någon större kylning då processorn är så strömsnål. Du kommer inte få mer FPS om du har ett moderkort för gamers, du kommer få mer FPS med bättre grafikkort.

Så en 4770k, ett Gigabyte Z87X-UD3H, dubbla 290 med vattenkylning. Där har du en stabil rig som kommer prestera ljusår mycket bättre än en med ett MAXIMUS VI FORMULA och dubbla 760.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Varför ska du ha vattenkylning ? Enligt vad jag läst kommer du inte ha världens största användning av det, jag tror du kommer klara dig utmärkt på luft och istället spenderat pengarna från vattenkylning på komponenter.

Jag tror bara att du borde först köpa komponenterna och pröva med vanlig luftkylning, tror det kommer vara nog.

Skrivet av Barricade:

eftersom jag spelar rätt mycket om vill ha en kraftfull dator med grymt bra vatten kylning så anser jag att det moderkortet passar mig pga det är moderkort för gamers

Bara för att moderkortet är inriktat på "gamers" betyder det inte att det är bättre för det, enda skillnaden det kommer göra är en mindre skillnad på överklockningspotentialen. Men du verkar inte vara så pass inriktade på just överklockning...

Sen, varför en 900D ? Du behöver knappast så pass mycket plats eller kylning för de komponenter du planera att använda. Hellre att du köper en 750D eller liknande och spenderar det du sparar in på annat.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av Saandberg:

Då anser jag att du ska tänka om och köpa ett billigare moderkort och lägga pengarna mellan på bättre grafikkort. Om du ska spela alltså. Det du vill kolla efter är att kunna köra flera grafikkort och är bra på att överklocka. Det kan du göra på ett moderkort för 1300kr. Att ha vattenblock på ett moderkort för en Haswell processor är helt onödigt då vrm inte behöver någon större kylning då processorn är så strömsnål. Du kommer inte få mer FPS om du har ett moderkort för gamers, du kommer få mer FPS med bättre grafikkort.

Så en 4770k, ett Gigabyte Z87X-UD3H, dubbla 290 med vattenkylning. Där har du en stabil rig som kommer prestera ljusår mycket bättre än en med ett MAXIMUS VI FORMULA och dubbla 760.

/S

men det är att jag är asus fan, mitt hjärta tillhör asus så det är svårt för mig att byta

Permalänk
Skrivet av Barricade:

men det är att jag är asus fan, mitt hjärta tillhör asus så det är svårt för mig att byta

Gå då på ett Hero eller valfritt kort under det som klarar att driva två kort. Hero är ju bra då det är för gamers...

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Varför ska du ha vattenkylning ? Enligt vad jag läst kommer du inte ha världens största användning av det, jag tror du kommer klara dig utmärkt på luft och istället spenderat pengarna från vattenkylning på komponenter.

Jag tror bara att du borde först köpa komponenterna och pröva med vanlig luftkylning, tror det kommer vara nog.

Bara för att moderkortet är inriktat på "gamers" betyder det inte att det är bättre för det, enda skillnaden det kommer göra är en mindre skillnad på överklockningspotentialen. Men du verkar inte vara så pass inriktade på just överklockning...

Sen, varför en 900D ? Du behöver knappast så pass mycket plats eller kylning för de komponenter du planera att använda. Hellre att du köper en 750D eller liknande och spenderar det du sparar in på annat.

jag har tröttnat på luftkylning samt att jag är asus kille, jag är väldigt inriktad på överklockning

Permalänk
Skrivet av Saandberg:

Gå då på ett Hero eller valfritt kort under det som klarar att driva två kort. Hero är ju bra då det är för gamers...

/S

båda korten klarar av att driva 2 kort

Permalänk
Skrivet av Barricade:

båda korten klarar av att driva 2 kort

Medveten om det, annars hade jag aldrig rekommenderat det. ASUS Z87-A klarar också två kort och går för 1300kr. Det ser ut som fan men det kommer fungera. Alla tre moderkorten kommer förmodligen överklocka lika bra då det som oftast sätter stopp för överklockning med Haswell är värme, inte moderkortet.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av Saandberg:

Medveten om det, annars hade jag aldrig rekommenderat det. ASUS Z87-A klarar också två kort och går för 1300kr. Det ser ut som fan men det kommer fungera. Alla tre moderkorten kommer förmodligen överklocka lika bra då det som oftast sätter stopp för överklockning med Haswell är värme, inte moderkortet.

/S

jag är ny när det gäller intel så det är det är bara slå på stort direkt

Permalänk

Haswell blir het som FN därför vattenkyler man. Jag har både delidat min och kör med naked mount på min = utan IHS för och få ner värmen. Om jag hade haft kvar min i7 2600k så tror jag inte att jag hade börjat med vattenkylning. Den blev aldrig så varm.

Men nu så ligger jag på 51 grader i load med 1.29v o klock på 4.4ghz så jag är nöjd.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barricade:

corsair har kvalite i allt dom gör

Ja nån form av kvalitet har de väl i alla deras produkter. I vissa är den bra, och i andra inte så bra. Har t.ex ett nätagg från dem där fläkten tickar i omgångar. Plus att jag har en uppsättning minnen som inte vill gå i den hastighet och timings som de skulle klara.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Skrivet av lord_dubbdäck:

Ja nån form av kvalitet har de väl i alla deras produkter. I vissa är den bra, och i andra inte så bra. Har t.ex ett nätagg från dem där fläkten tickar i omgångar. Plus att jag har en uppsättning minnen som inte vill gå i den hastighet och timings som de skulle klara.

det beror på vad man köper, jag avänder corsair nätagg fungerar felfritt och låter knappt

Permalänk
Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Ja du tvelander jonnyguru gav ditt agg Evga supernova 8.4 i bedömningen . Och mitt agg OCZ zx fick 9.5. Vilket borde kastas åt helvete ditt eller mitt agg.

Ditt agg fick i Performance 8.5

Mitt agg fick i Performance 9.5

Ps Corsair ax1200i fick bedömningen 9.6 och i preformance 10

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Obetydliga småskillnader.
Han säger ju dock om ocz Whining noise at higher loads definitely not cool, det är något jag inte hade klarat leva med.

Permalänk
Skrivet av kozmos:

Obetydliga småskillnader.
Han säger ju dock om ocz Whining noise at higher loads definitely not cool, det är något jag inte hade klarat leva med.

Inget jag har märkt på mitt ex av agg. Men det är fel av tvelander att säga att jag ska kasta mitt agg åt helvete bara för han haft otur med OCZ.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Jo det är de!
Alla tillverkare kan ju göra måndagsex.

Permalänk

nu har jag iaf bestämt mig för delarna till datorn

www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=178908q2,177738q1,13697...

delarna till vattenkylningen
http://forumbilder.se/DCH03/lista

sen om det är bu eller bää det får man se i efterhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barricade:

nu har jag iaf bestämt mig för delarna till datorn

www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=178908q2,177738q1,13697...

delarna till vattenkylningen
http://forumbilder.se/DCH03/lista

sen om det är bu eller bää det får man se i efterhand

Du kan spara lite till

http://netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidia-pci-e/msi-geforcegtx780oc3gbddr5/192256.7063/

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barricade:

nu har jag iaf bestämt mig för delarna till datorn

www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=178908q2,177738q1,13697...

delarna till vattenkylningen
http://forumbilder.se/DCH03/lista

sen om det är bu eller bää det får man se i efterhand

Några förslag:

-Ta bort överflödiga rads

-2x 480mm + 1x 360mm (front) kyler tri-fire/sli-cpu-mb utan problem. (more is less)

-Använd batterivatten istället för att köpa "färdigblandat" till ockerpris.

-Rekommenderar starkt separat D5 pump/res

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Skrivet av kozmos:

Jo det är de!
Alla tillverkare kan ju göra måndagsex.

Precis det var det jag menar.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Danmyr:

Några förslag:

-Ta bort överflödiga rads

-2x 480mm + 1x 360mm (front) kyler tri-fire/sli-cpu-mb utan problem. (more is less)

-Använd batterivatten istället för att köpa "färdigblandat" till ockerpris.

-Rekommenderar starkt separat D5 pump/res

batterivatten? jag ska inte göra en bomb wtf :S

Permalänk
Medlem

Batterivatten är avjoniserat vatten, absolut inget som kan explodera.

Permalänk

jag tänker inte offra mina grejer för nån använder batterivatten och rekommenderar det nej tack

Permalänk

Alltså jag har läst denna tråd sedan dag 1 och jag måste bara säga att du verkar vara sjukt arrogant och du vill knappt ta emot råd som folk ger dig. Batterivatten är något som inte kommer att förstöra dina grejer.

Tack och lov att du valde att köra på 2 st 780.

Lycka till med dit bygge, det lär du behöva.

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Skrivet av Motofinne:

Alltså jag har läst denna tråd sedan dag 1 och jag måste bara säga att du verkar vara sjukt arrogant och du vill knappt ta emot råd som folk ger dig. Batterivatten är något som inte kommer att förstöra dina grejer.

Tack och lov att du valde att köra på 2 st 780.

Lycka till med dit bygge, det lär du behöva.

jag tar emot råd hela tiden men batterivatten känns rätt så inte rätt iaf vad jag tycker.
det var en som rekommenderade mayhems vätska och det tyckte lät bra

Permalänk
Skrivet av Barricade:

jag tar emot råd hela tiden men batterivatten känns rätt så inte rätt iaf vad jag tycker

Du säger att batterivatten inte känns rätt enligt dig, men på samma gång säger du att du inte vet något om vattenkylning. Hur kan du utesluta batterivattnet då?

Jag vill inte starta något bråk, det hör inte hemma här på forumet men jag kände mig tvungen att kommentera ditt beteende.

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Skrivet av Motofinne:

Du säger att batterivatten inte känns rätt enligt dig, men på samma gång säger du att du inte vet något om vattenkylning. Hur kan du utesluta batterivattnet då?

Jag vill inte starta något bråk, det hör inte hemma här på forumet men jag kände mig tvungen att kommentera ditt beteende.

men om du vet så mycket och kan allt om vattenkylning ge mig tips och en bra lista på delar.