Permalänk
Medlem

Tankar om vattenkylning till sommarn

Jag går i tankarna om att ersätta några delar i datorn mot bättre och köra med vattenkylning. Tänkte då äntligen bygga mitt chassi, i trä. Så som jag vill ha det så vill jag ha en rad i källaren, rad i taket och en front. Hur kan man dra det vettigt? Vill även ha pumpen längst fram i källaren.

Jag har skisser men dessa är gjorda i QCad och vad jag vet inte går att ta till bild.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av oTiuZ:

Jag går i tankarna om att ersätta några delar i datorn mot bättre och köra med vattenkylning. Tänkte då äntligen bygga mitt chassi, i trä. Så som jag vill ha det så vill jag ha en rad i källaren, rad i taket och en front. Hur kan man dra det vettigt? Vill även ha pumpen längst fram i källaren.

Jag har skisser men dessa är gjorda i QCad och vad jag vet inte går att ta till bild.

Var är egentligen frågan?

Om frågan är hur du ska lägga upp slangdragningen så lös det så det blir snyggast, med enda restriktion att du ska ha reservoar precis innan pumpen och den ska sitta högre än pumpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Var är egentligen frågan?

Om frågan är hur du ska lägga upp slangdragningen så lös det så det blir snyggast, med enda restriktion att du ska ha reservoar precis innan pumpen och den ska sitta högre än pumpen.

Jag ser en fråga. "Hur kan man dra det vettigt?"

Men till exempel, gör det något om det blir långa dragningar? Eller MÅSTE man ha korta?

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Med en typ D5:a pump så kan du dra ganska långa slangar(beroende på hur många block/rad du ska ha). Att de flesta drar så kort som möjligt är väl mest ur ett estetiskt perspektiv.
Ska du kyla CPU och GPU/SLI och två 360 radiatorer plus moderkortet med en D5 så är det inga problem om du har någon eller att par längre slangar.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Med en typ D5:a pump så kan du dra ganska långa slangar(beroende på hur många block/rad du ska ha). Att de flesta drar så kort som möjligt är väl mest ur ett estetiskt perspektiv.
Ska du kyla CPU och GPU/SLI och två 360 radiatorer plus moderkortet med en D5 så är det inga problem om du har någon eller att par längre slangar.

Ok bra

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Längden på slangarna har inte så stor betydelse!
Det som har betydligt större betydelse är sug och tryck höjden för pumpen och det är olika vissa pumpar vill ha lågt tryck och högre sug höjd medans andra vill ha högt tryck men ingen sug höjd alls.
Dvs sug=in, tryck=ut och har en pump bra sug höjd så klarar den inte tryck lika bra (heller tvärtom) sen kan det även vara mittimellan men rent generellt så är dom flesta pumpar utformade för mer tryck än sug.

Tar du tex 10m slang och läger det i en loop på golvet med pumpen på golvet med så visst behövs ju en viss kraft för att pumpa runt vattnet (och då mest i början för att sen minska när vattnet börjat cirkulera) och i stort sett bör alla dator/akvarie pumpar klara av detta utan större problem (möjligen dom allra minsta/sämsta kanske inte klarar det).
Tar du samma 10m loop och hänger slangen i taket som är 4m över golvet (så det inte blir rakt upp o rakt ner med skarp böj) så ja då behöver du en ganska rejäl pump (En del pumpar till vattenburen värme klarar inte 4m tryck höjd) och jag är 99,99999% säker på att INGEN dator/akvarie pump (så l´änge det inte är en "akvarie pump" som är till för simbasänger modell större vill säga)skulle klara detta.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!