Permalänk
Medlem

vänder fläkt på cpu kylare

Har en Noctua NH-U12S och testade att köra den först i OOCT och kolla värmen och då sitter fläkten åt de hållet man fick den i. Sen testade jag att köra samma program fast med fläkten åt andra hållet. och fick ungefär 5 grader kallare CPU värme men RAM minnena blev 3 grader varmare. Är det här bara slumpen eller är det bara så? skulle vilja ha ett svar på detta tack

Visa signatur

CPU: i5 4670K GPU: Gigabyte GTX 770 2GB "WindForce" RAM: 8GB Corsair Vengance Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-UD4H Nätagg: RM650W Corsair SSD: 180GB 530 OEM Minne: 1TB Seagate OS: Windows 8.1 Chassi: Corsair Carbide 330R CPU Fan: Noctua NH-U12S

Permalänk
Medlem

Hade du fläkten så den blåser utåt först, som den röda pilen visar och så fick du bättre temperaturer på processorn när du vände på fläkten så den blåser som de blåa pilen ?

Permalänk
Medlem

Vände du fläkten men hade den på samma sida? Kan tänka mig att den by default sitter till höger och blåser in luft i kylflänsen. Om du då vänder på den kommer den blåsa ut luft mot minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

http://imgur.com/VnUuwZm.png

Hade du fläkten så den blåser utåt först, som den röda pilen visar och så fick du bättre temperaturer på processorn när du vände på fläkten så den blåser som de blåa pilen ?

Kan absolut inget om hur fläkten blåste

Visa signatur

CPU: i5 4670K GPU: Gigabyte GTX 770 2GB "WindForce" RAM: 8GB Corsair Vengance Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-UD4H Nätagg: RM650W Corsair SSD: 180GB 530 OEM Minne: 1TB Seagate OS: Windows 8.1 Chassi: Corsair Carbide 330R CPU Fan: Noctua NH-U12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Vände du fläkten men hade den på samma sida? Kan tänka mig att den by default sitter till höger och blåser in luft i kylflänsen. Om du då vänder på den kommer den blåsa ut luft mot minnena.

Jag hade den på samma sida men vände bara på den och har ingen aning åt vilket håll fläkten blåser

Visa signatur

CPU: i5 4670K GPU: Gigabyte GTX 770 2GB "WindForce" RAM: 8GB Corsair Vengance Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-UD4H Nätagg: RM650W Corsair SSD: 180GB 530 OEM Minne: 1TB Seagate OS: Windows 8.1 Chassi: Corsair Carbide 330R CPU Fan: Noctua NH-U12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeroHitz:

Kan absolut inget om hur fläkten blåste

Då får du ta reda på det. Sitter fläkten på höger eller vänster sida om kylflänsen? Det optimala är om den sitter på höger sida och blåser åt vänster på kylflänsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Då får du ta reda på det. Sitter fläkten på höger eller vänster sida om kylflänsen? Det optimala är om den sitter på höger sida och blåser åt vänster på kylflänsen.

den sitter på höger sida och jag tror att den blåser kall luft mot kylflänsen. känner ingen skillnad på fläktens sidor

Visa signatur

CPU: i5 4670K GPU: Gigabyte GTX 770 2GB "WindForce" RAM: 8GB Corsair Vengance Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-UD4H Nätagg: RM650W Corsair SSD: 180GB 530 OEM Minne: 1TB Seagate OS: Windows 8.1 Chassi: Corsair Carbide 330R CPU Fan: Noctua NH-U12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeroHitz:

den sitter på höger sida och jag tror att den blåser kall luft mot kylflänsen. känner ingen skillnad på fläktens sidor

På den här sidan kommer luften ut. Kolla vilken sida som pekar åt höger mot ramminnena.

Permalänk
Medlem

Låt den sitta på det vis som gav lägst temperatur på CPUn, såvida ingen annan komponent blir lidande av onormalt höga temps. Huruvida det är "rätt" eller "fel" spelar mindre roll, och tre grader extra på minnena är inget att bry sig om.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

http://images.anandtech.com/reviews/cooling/2008/noctua-nh-u1...

På den här sidan kommer luften ut. Kolla vilken sida som pekar åt höger mot ramminnena.

den där sidan var mot ram minnen när jag fick den och är defult i forumet.
så då borde det vara så att fläkten drar varm luft från kylflänsen och skickar det mot RAM. konstigt att det blev 3 grader varmare på RAM när jag vände fläkten

Visa signatur

CPU: i5 4670K GPU: Gigabyte GTX 770 2GB "WindForce" RAM: 8GB Corsair Vengance Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-UD4H Nätagg: RM650W Corsair SSD: 180GB 530 OEM Minne: 1TB Seagate OS: Windows 8.1 Chassi: Corsair Carbide 330R CPU Fan: Noctua NH-U12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeroHitz:

den där sidan var mot ram minnen när jag fick den och är defult i forumet

Okej, den sidan ska vara mot kylflänsarna för bästa resultat, alltså det du har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Okej, den sidan ska vara mot kylflänsarna för bästa resultat, alltså det du har nu.

Nej jag menar att det sitter åt andra hållet nu och jag fick den så

Visa signatur

CPU: i5 4670K GPU: Gigabyte GTX 770 2GB "WindForce" RAM: 8GB Corsair Vengance Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-UD4H Nätagg: RM650W Corsair SSD: 180GB 530 OEM Minne: 1TB Seagate OS: Windows 8.1 Chassi: Corsair Carbide 330R CPU Fan: Noctua NH-U12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Okej, den sidan ska vara mot kylflänsarna för bästa resultat, alltså det du har nu.

Kylfänsarna på CPU eller på RAM?

Visa signatur

CPU: i5 4670K GPU: Gigabyte GTX 770 2GB "WindForce" RAM: 8GB Corsair Vengance Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-UD4H Nätagg: RM650W Corsair SSD: 180GB 530 OEM Minne: 1TB Seagate OS: Windows 8.1 Chassi: Corsair Carbide 330R CPU Fan: Noctua NH-U12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeroHitz:

Kylfänsarna på CPU eller på RAM?

Hehe, det här blev jobbigt xD. Men det ska se ut såhär: http://i.testfreaks.com/blog/wp-content/uploads/2009/12/DSCF7...

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Hehe, det här blev jobbigt xD. Men det ska se ut såhär: http://i.testfreaks.com/blog/wp-content/uploads/2009/12/DSCF7...

Jaha då sitter min åt fel håll ska vända på den nu, Tack för hjälpen

Visa signatur

CPU: i5 4670K GPU: Gigabyte GTX 770 2GB "WindForce" RAM: 8GB Corsair Vengance Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-UD4H Nätagg: RM650W Corsair SSD: 180GB 530 OEM Minne: 1TB Seagate OS: Windows 8.1 Chassi: Corsair Carbide 330R CPU Fan: Noctua NH-U12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeroHitz:

den där sidan var mot ram minnen när jag fick den och är defult i forumet.
så då borde det vara så att fläkten drar varm luft från kylflänsen och skickar det mot RAM. konstigt att det blev 3 grader varmare på RAM när jag vände fläkten

Inte ett dugg konstigt. Du skickar luft som värmts av CPU-kylaren till minnena. Fördelen är att du fick lite bättre CPU-temp.
Anser du att CPU-tempen är ett problem så sätt den på andra sidan om kylaren, så att den även i fortsättningen tar luft i övre hörnet bak, och trycker genom kylaren. Nackdelen är att du kommer suga in lite mer damm den vägen, så är inte tempen ett problem låt den sitta kvar på sidan mot minnena och blås genom kylflänsen och ut ur burken.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.