Permalänk
Medlem

Överklocknings problem ?

Jag testade nu att överklocka för första gången i mitt liv.
Stängde av energisparfunktioner och Turbo funktionen
Satte Vcore manuellt och skrev in Standardvärdet som ligger på 1.36V och ökade sen multipliern med ett snäpp från 20.0 till 20.5
FSB och allt annat har jag låtit vara standard.

Körde prime95 i två minuter och nådde en temp på 72grader.
Körde även prime95 i 10min innan jag klockade och nådde då en maxtemp på 53grader...

Min rigg är ASUS Sabertooth R2.0
AMD FX-8350
Crucial 16gb 1866mhz minnen
ASUS Radeon R9 290

Vad är fel ?
Tycker inte tempen borde öka så mkt eftersom jag inte höjt volten nånting.
Har en Arctic Freezer Pro 7 kylare på processorn för den som undrar

Mvh Linus

Permalänk
Medlem

Ja, du har ju inte världens bästa kylare direkt.

kolla monteringen av kylaren och se till att du inte använder för mycket pasta, kör defaults i bios sätt Vcore till 1.36V och låt multipliern ligga kvar på 20, kör sedan prime och kolla tempsen.

Tänk på att över 62 grader så börjar cpun throttla.
Maxtemp cpu: 62c
Maxtemp Socket: 72c

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Min började inte throttla då den höll hastigheten hela vägen upp till 74grader då jag stannade testet.

Har även testat som du sa att ställa Vcore på 1.36 och multipliern på 20 och sen kört prime95, hamnade då på 61grader istället.

Mvh Linus

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxxoN:

Min började inte throttla då den höll hastigheten hela vägen upp till 74grader då jag stannade testet.

Har även testat som du sa att ställa Vcore på 1.36 och multipliern på 20 och sen kört prime95, hamnade då på 61grader istället.

Mvh Linus

prova att montera om kylaren, tror dock inte den kommer räcka långt.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

prova att montera om kylaren, tror dock inte den kommer räcka långt.

Jag tror inte heller att den kommer räcka långt, men en ökning av multipliern med 0.5 och total ökning från 4ghz till 4.1ghz kallar inte jag "långt".
Eller är jag ute och cyklar ?

Blir ett försök med att montera om kylarn så får vi se.

Mvh Linus