Kan min i5-4670k processor verkligen vara såhär dålig? är den trasig?

Permalänk
Skrivet av OC-banan:

ingen som vet? Kan jag gå över 1.35 volt om jag fortfarande har bra temperaturer? dom går aldrig över 75 i prime95.

jag har inte datorn på 24/7 men ungefär hela dagen.

Hur högt kan man gå? hjälp uppskattas

Volten är ingen fara alls, det viktiga är temperaturen. Haswell är tåliga så länge temperaturen inte skenar iväg. Ingen fara att ligga på 1,4V så länge som temps är okej.

Tvivlar på att din cpu eller ditt moderkort är trasigt, att överklocka är inget man lär sig över en natt heller. Dom flesta mer erfarna överklockare jag känner brukar få riktigt bra fast på dom flesta cpu's, erfarenhet och kunskap spelar en stor roll. Haswell är också lite krångligare än SB/Ivy då du har fler spänningar som spelar stor roll, har ingen haswell själv så kan inte bidra med så mkt tips där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Ni som påstår att ni kör med runt 1.3v+ och får ut max temp på strax över 50 grader så vill jag veta vad ni kyler den med eller hur ni testar eran "load"
Gäller så klart inte för dom som har gjort delidd ^^

Hade du läst mera så hade du sätt att det var uppe i ca 90 grader, men AIDA64, stresstest gav ca 55grader, prime95 gjorde över 90grader!

Visa signatur

I9 12900K - Custom loop | Maximus Z690 Hero | G.Skill Trident Z5 32GB 6000mhz CL36 RGB | ASUS Strix RTX 3080 - Custom Loop | be quiet! Straight Power 11 1000W | Samsung 980 Pro 1TB | Kingston 2TB NVMe, 4TB HDD