Moderkort med färdig internet uppkoppling?

Permalänk

Moderkort med färdig internet uppkoppling?

Hej! Jag har bestämt mig för att bygga en egen speldator. Håller på att leta efter olika komponenter på internet just nu, och jag vill att mitt moderkort ska ha en inbyggd internet uppkoppling (eller vad man nu ska kalla det :s ). Jag vill ju såklart slippa köpa en enskild rauter till datorn.
Eftersom att allt jag hittar är på engelska så har jag svårt att förstå och orientera mig. Det skulle va najs om nån kunde ge mig lite länkar på rauters med inbyggd internet uppkoppling (hälst ASUS)

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag känner till är det enbart kopplingen till ett nätverk som tillhandahålls med moderkort idag. Du måste ha en uppkoppling som går över ett annat medium, typ USB-dongel, Router eller kabel direkt i väggen. Det är i princip inget moderkort idag som detta inte finns, alltså en kabelkontakt (inbyggt nätverkskort) där bak.
Hoppas att det var detta du menade?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Du behöver inte en router om du bara har en dator hemma.
Du behöver däremot något typ av NIC (nätverkskort) i eller utanför datorn datorn. Har du en accesspunkt och kör trådlöst så måste din dator kunna ta emot och skicka signalerna alltså ska du ha ett trådlöst NIC. Kör du tråd så kommer nästan alla moderkort med integrerat NIC.
Nätverkskort finns väll i 3 former; externa, interna och integrerade. Externa körs mestadels via usb. interna ploppar man i pci bussen.

Om du har valmöjlighet så rekommenderar jag starkt en trådad uppkoppling. I min erfarenhet uppstår alltid problem med trådlös teknik. Det är också svårt att felsöka.

Många routers kommer med brandvägg så om du kör utan en sådan är det väll värt att tänka på att köra någon typ av brandvägg på datorn.

Edit: annars så är det ganska kul att pilla med en router och lära sig ett och annat om nätverk.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert på nätverk och router men denna bild är kanske till hjälp för att förklara hur det fungerar

Bilden är från denna sida för Asus RT-N56U Router som har 4 st Ethernet portar (LAN-1-4) som du kan koppla kablar till datorn och denna Router har även ett inbyggt trådlöst nätverk http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738

Edit: Och denna Router behöver ett modem (Cable/DSL modem) som klarar av att koppla upp dig till din internet leverantör.

Och nästan alla moderkort och datorer har en Ethernet port http://support.morehouse.edu/whatis-network/

Visa signatur

janee

Permalänk

Tack! Så det jag vill ha (det jag frågade efter) är ett inbyggt NIC i mitt moderkort?

Permalänk
Medlem

Vad har du för typ av internetuppkoppling då ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.