Rätt temp för Standard I5-4670K med Corsair 100i?

Permalänk
Medlem

Rätt temp för Standard I5-4670K med Corsair 100i?

Tjena,undrar om det är "normalt med denna temperatur med corsair 100i SP120 High Performance ? eller om temperaturen ser helt galet högt eller om det är något annat..

pic upload

Permalänk
Inaktiv

Har du monterat kylaren korrekt? Kan du visa oss temperaturen under full belastning?

Permalänk
Medlem

du undrar om 32 grader ser högt ut????

Nej, det ser normalt ut - min 4770K har oxo 32C när jag slö surfar, har oxo en h100i

// LZ

Permalänk
Medlem

Jag som missat nåt eller ser det bra ut? runt 30 grader ser ju skitbra ut

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Nejdå, ser prima ut. Tänk dock på att temperaturer i vila ofta är missvisande. Kör processorn genom ett stresstest och kolla temps samtidigt, så får du ett bättre mått

Permalänk
Medlem

Idle temp är totalt ointressant, kör prime95 i 10-15 mins o kolla temp.
Sen visar du pic igen.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

du undrar om 32 grader ser högt ut????

Nej, det ser normalt ut - min 4770K har oxo 32C när jag slö surfar, har oxo en h100i

// LZ

Menade egentligen,har 42grader när ja spelar Combat arms EU FPS spel,men att problemet var att när ja spelar då laggar det någon gång då o då först trodde ja det var temperaturen,men det var inte fallet,men Processor % är ja lite osäker på vilken som går rätt förut har den vart från kanske 50% till 90%,sedan går den upp o ner,men sista dagarna så har ja tyckt att den har varit högre som belastning men att ja endast har 2st fönster öppna + spelet i säg. svårt o förklara :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Idle temp är totalt ointressant, kör prime95 i 10-15 mins o kolla temp.
Sen visar du pic igen.

Skrivet av Belzer:

Nejdå, ser prima ut. Tänk dock på att temperaturer i vila ofta är missvisande. Kör processorn genom ett stresstest och kolla temps samtidigt, så får du ett bättre mått

Skrivet av Buzz996:

Jag som missat nåt eller ser det bra ut? runt 30 grader ser ju skitbra ut

Skrivet av fxfighter:

Har du monterat kylaren korrekt? Kan du visa oss temperaturen under full belastning?

Jag är inte direkt bra på sånt här :I men är det bra siffror och har ja fått en bra Cpu? då ja har kört andras har inte varit lika bra,men kanske var när dom överklockade hmm?.....

Permalänk
Medlem

Det där är bra temps, inget att oroa sig för. När det närmar sig 90 sträcket ska man börja oroa sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ll0yd:

Det där är bra temps, inget att oroa sig för. När det närmar sig 90 sträcket ska man börja oroa sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmh,Jo det tycker ja men,ibland känns det som att Processor % vid spel gör så datorn blir seg,svårt o förklara hm...

Permalänk
Medlem

Med %, menar du hur mycket den blir belastad då? Laggar det till i spel men CPU inte slår i 100% så borde det ju inte vara den som är orsaken. 42 grader är förresten inget att oroa sig över. Du har en massa säkerhetsutrymme över

Permalänk
Moderator
Forumledare

*flera inlägg sammanfogade*

Tänk på att använda "citera flera" samt "redigera" så blir tråden renare.
Carry on

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Haswell cpu:erna börjar inte throttla ner föräns vid cirka 100 C - så där har du goda marginaler. Köra prime 95 är ett bra sätt att "stress testa" burken. Du kan även köra ngt spel i window-mode, så kan du gajma o se tempen samtidigt(eller ännu bättre, ha 2 skärmar o köra temp programmet på skärm 2 )

Jag har ett Asus Z87pro moderkort o kan då köra Asus AI SUITE 3, där ser jag temps o fläktar o hastighet på cpu/minnen. Kör även Asus GPU Tweak för att se tempen o belastningen på mitt gfx kort(Geforce 770).

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

*flera inlägg sammanfogade*

Tänk på att använda "citera flera" samt "redigera" så blir tråden renare.
Carry on

Ojj det tänkte ja inte på sry :I

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Med %, menar du hur mycket den blir belastad då? Laggar det till i spel men CPU inte slår i 100% så borde det ju inte vara den som är orsaken. 42 grader är förresten inget att oroa sig över. Du har en massa säkerhetsutrymme över

När jag har skype uppe och musik i bakgrunden och spelet så vissa gånger blir det mega lagg så att bilden blir 16-bit upplösning för 2-3sec sedan blir det som normalt igen,kanske kan beror på servern på spelet`?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

När jag har skype uppe och musik i bakgrunden och spelet så vissa gånger blir det mega lagg så att bilden blir 16-bit upplösning för 2-3sec sedan blir det som normalt igen,kanske kan beror på servern på spelet`?

Knappast. Låter mer som något fel med drivrutinen för grafikkortet, eller om det också kan vara någon korrupt fil i windows.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mogwaii:

Idle temp är totalt ointressant, kör prime95 i 10-15 mins o kolla temp.
Sen visar du pic igen.

Prime95 stressar inte cpun så mycket. Intel burn test är bättre, ställ in den på maximum.

Min cpu blir inte så varm i prime95 som den blir med intel burn test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

När jag har skype uppe och musik i bakgrunden och spelet så vissa gånger blir det mega lagg så att bilden blir 16-bit upplösning för 2-3sec sedan blir det som normalt igen,kanske kan beror på servern på spelet`?

Jag håller med solomon, du felsöker fel objekt. Det är nog nåt med grafikkortet eller grafikdrivrutinen. Eller kanske nåt med Windows.

Men det första och enklaste du ska göra är att installera en ny grafikdrivrutin. Troligtvis så löser sig problemet efter det.

Förresten vilket grafikkort har du? Eller använder du cpun's gpu-del?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Prime95 stressar inte cpun så mycket. Intel burn test är bättre, ställ in den på maximum.

Min cpu blir inte så varm i prime95 som den blir med intel burn test.

Yttra dig inte om saker du inte kan något om.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av solomon:

Yttra dig inte om saker du inte kan något om.

Vadå? Detta är min erfarenhet.
Körde mycket med prime95 innan någon tipsade här om intel burn test och med den blir cpun mycket varmare.

Kan lägga upp bilder och visa om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Vadå? Detta är min erfarenhet.
Körde mycket med prime95 innan någon tipsade här om intel burn test och med den blir cpun mycket varmare.

Kan lägga upp bilder och visa om du vill.

Jag vet att IBT gör processorn "varmare". Vad är meningen med det när P95 redan stressar processorn över än vad något program, spel eller liknande skulle göra? Det enda som skiljer sig mellan IBT och P95 är temperaturen.

Edit: Det du kan göra istället är att köra t.ex 20 passes i IBT eftersom den troligtvis kommer visa ett error snabbare än prime, men att låta den passera 12h minst i P95 blend test när du väl är färdig med tuningen.
Personligen kör jag P95 Small FFTs 10-15 mins medans jag tunar inställningar, sedan 12h prime när jag känner mig färdig.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Jag håller med solomon, du felsöker fel objekt. Det är nog nåt med grafikkortet eller grafikdrivrutinen. Eller kanske nåt med Windows.

Men det första och enklaste du ska göra är att installera en ny grafikdrivrutin. Troligtvis så löser sig problemet efter det.

Förresten vilket grafikkort har du? Eller använder du cpun's gpu-del?

Asus GTX 780DC2OC har jag och hittade idag nya drivrutiner GeForce 337.50 Driver (BETA) hoppas det försvinner efter uppdateringen

Och det har "fryslaggat" på Combat arms,men inte samma problem på CoD ghost och BF4.

Permalänk
Medlem

Tempen på processorn ser bra ut. Vill du mecka mer på det området kan det vara värt att ha koll på rumstemperatur och luftflöde, men för stunden är det inget du behöver bry dig om.

Lirar inte spelet själv, men efter en snabb googling så verkar det ju vara en del som har problem med kass prestanda i det. Ta en titt på http://combatarms.wikia.com/wiki/Guide:Momentum07's_Guide_To_... och se om något hjälper.

Att det är ett gratisspel kan även antyda att det inte är vidare optimerat. Samma sak kan ju sägas om betalspel som t.ex. DayZ, men det är ju iaf värt att spana in vad andra har gjort för att lösa problemet innan du börjar tvivla på hårdvaran.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Prime95 stressar inte cpun så mycket. Intel burn test är bättre, ställ in den på maximum.

Min cpu blir inte så varm i prime95 som den blir med intel burn test.

Ge Prime några timmar Första passet den gör blir den inte avsevärt varm men på andra passet vid vissa beräkningar samt nån timme eller två in då börjar processorn koka. Kör också senaste version av prime då de optimerar för varje processor.

Skrivet av solomon:

Jag vet att IBT gör processorn "varmare". Vad är meningen med det när P95 redan stressar processorn över än vad något program, spel eller liknande skulle göra? Det enda som skiljer sig mellan IBT och P95 är temperaturen.

Edit: Det du kan göra istället är att köra t.ex 20 passes i IBT eftersom den troligtvis kommer visa ett error snabbare än prime, men att låta den passera 12h minst i P95 blend test när du väl är färdig med tuningen.
Personligen kör jag P95 Small FFTs 10-15 mins medans jag tunar inställningar, sedan 12h prime när jag känner mig färdig.

Small är bra om du skall testa en CPU överclock, Blend är bra om du vill testa minneskontrollern också som såklart påverkar stabilitet vid OC.

Men ja beror på vad man använder processorn till när man överclockar och är helt upp till personen vad man tycker är stabilt. Min hamnar ganska likt Prime95 tempen när jag kompilar så jag brukar använda mig just Prime95 som du först small sen blend i några timmar. Sedan köra en lång kompile för att se "real world values på högsta belastningen min processor kommer få.

Prime kör primära tal, OCCT och IBT kör linpack om jag minns rätt va?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzaku:

Tempen på processorn ser bra ut. Vill du mecka mer på det området kan det vara värt att ha koll på rumstemperatur och luftflöde, men för stunden är det inget du behöver bry dig om.

Lirar inte spelet själv, men efter en snabb googling så verkar det ju vara en del som har problem med kass prestanda i det. Ta en titt på http://combatarms.wikia.com/wiki/Guide:Momentum07's_Guide_To_... och se om något hjälper.

Att det är ett gratisspel kan även antyda att det inte är vidare optimerat. Samma sak kan ju sägas om betalspel som t.ex. DayZ, men det är ju iaf värt att spana in vad andra har gjort för att lösa problemet innan du börjar tvivla på hårdvaran.

Tack för tipset ska läsa igenom länken,har spelet i 4år och inte direkt tänkt på om det fanns en sida som den du länkade