Permalänk
Medlem

Hej vad är överklokning

Hej jag är nybörjare på datorer och alla pratar om överklokning så undrar vad det är. Ha en trevlig dag
Med vänlig hälsning, Acer5439

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer5349:

Hej jag är nybörjare på datorer och alla pratar om överklokning så undrar vad det är. Ha en trevlig dag
Med vänlig hälsning, Acer5439

Skickades från m.sweclockers.com

Prova att söka på forumet/google innan du gör en tråd.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Kortfattat innebär det att du ändrar på processorns- eller grafikkortets värden så att de presterar snabbare. Om du vill veta mer så föreslår jag denna överklockningsguiden som tar upp allt från olika termer till hur du faktiskt överklockar. http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skrivet av acer5349:

Hej jag är nybörjare på datorer och alla pratar om överklokning så undrar vad det är. Ha en trevlig dag
Med vänlig hälsning, Acer5439

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Prova att söka på forumet/google innan du gör en tråd.

Eller så kan man säga att det betyder att man pressar datorn lite hårdare för att den ska prestera bättre. Ungefär som att trimma en moppe.

Permalänk
Skrivet av acer5349:

Hej jag är nybörjare på datorer och alla pratar om överklokning så undrar vad det är. Ha en trevlig dag
Med vänlig hälsning, Acer5439

Skickades från m.sweclockers.com

Överklockning är vanligtvis när man höjer klockfrekvensen på sin processor (CPU) eller sitt grafikkort (GPU). I många fall kan en 10-20% höjning åstadkommas vilket samtidigt medför att 10-20% fler beräkningar kan utföras på samma tid, vilket gör att prestanda, uppstartstid etc. blir bättre med upp till 10-20%. Ibland kan det gå snett och det kan vara lurigt, därför är det bra att det finns sweclockers.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

okej tack för alla svar (: