i5 3570k väldigt varmt med nytt grafikkort

Permalänk

i5 3570k väldigt varmt med nytt grafikkort

Hej tidigare så var min temp på cpu runt 30 vid idle och max 70 vid spel, då hade jag standard på cpu fläkten.
Nu har jag uppgraderat mitt grafikkort och nätagg och nu är den runt 50 i idle och ca 80-85 vid belastning och då har ja 100% på cpu fläkten
Fick även bluescreen ett par gånger, kan det vara problemet?
Oklockad och standard kylare.
Är grafikkortet orsaken till denna höjning i temp?

Tidigare komponenter:
Asus z77v pro
I5 3570k
Corsair 650 w + 80 bronze
Asus 660 sli
Fractal desing r3
G.skills 2133mhz 2x4

Nuvarande:
Asus z77v pro
I5 3570k
Fractal r2 1000w +80 gold
Amd 7990
Fractal desing r3
G.skills 2133mhz 2x4

Tacksam för svar!

Glömde huvudfrågan xP
Visa signatur

Bärbar Asus Datorn :)

Permalänk

7990 är väl ganska varmt? Då stiger ju tempen i lådan. Hur har du det med chassifläktar? Skulle nog fylla de fläktplatser som finns för att få in mer frisk luft men även för att blåsa ut den varma. Du kan även fundera på att köpa en bättre CPU-kylare (Cooler Master Hyper 212 EVO är billig och rätt bra).

80-85C bör inte vara farligt men det är för varmt för min smak...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Beroende på luftflöde i chassit så kan mycket väl ett grafikkortsbyte resultera i högre värme. Skulle dock i första hand rekommendera en bättre cpu-kylare än stock oavsett.

Permalänk
Medlem

sitter cpu kylaren som den ska ?
är cpu kylaren ren ?
testa å byt pasta och montera om cpu kylaren

Permalänk
Medlem

Cpu:n jobbar ju mer med ett/flera bättre grafikkort

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Skrivet av Am86:

sitter cpu kylaren som den ska ?
är cpu kylaren ren ?
testa å byt pasta och montera om cpu kylaren

Skrivet av Emil.St:

Cpu:n jobbar ju mer med ett/flera bättre grafikkort

Skrivet av WolfOfVengeance:

Beroende på luftflöde i chassit så kan mycket väl ett grafikkortsbyte resultera i högre värme. Skulle dock i första hand rekommendera en bättre cpu-kylare än stock oavsett.

Skrivet av heffaklumpmamma:

7990 är väl ganska varmt? Då stiger ju tempen i lådan. Hur har du det med chassifläktar? Skulle nog fylla de fläktplatser som finns för att få in mer frisk luft men även för att blåsa ut den varma. Du kan även fundera på att köpa en bättre CPU-kylare (Cooler Master Hyper 212 EVO är billig och rätt bra).

80-85C bör inte vara farligt men det är för varmt för min smak...

Har rengjort den men har inte bytt någon pasta, vart kan köpa det, clas ohlson?
Jag har fyra st fläktar i chassit
En bak (3000 rpm)
En på botten(3000 rpm)
Två främre (1200 rpm)

Fick tips om att byta kylare och överklocka i min förra tråd om flaskhalsning så skulle ha gjort det...
Men med dessa bluescreens är det pga cpu?

Men när jag bara sitter och surfar så är tempen ganska hög, då används det väl endast en gpu med antar jag?

Visa signatur

Bärbar Asus Datorn :)

Permalänk
Skrivet av Lunarstorm94:

Har rengjort den men har inte bytt någon pasta, vart kan köpa det, clas ohlson?
Jag har fyra st fläktar i chassit
En bak (3000 rpm)
En på botten(3000 rpm)
Två främre (1200 rpm)

Fick tips om att byta kylare och överklocka i min förra tråd om flaskhalsning så skulle ha gjort det...
Men med dessa bluescreens är det pga cpu?

Men när jag bara sitter och surfar så är tempen ganska hög, då används det väl endast en gpu med antar jag?

Bluescreens kan ju bero på flera saker. Har du rätt drivrutiner till grafikkortet?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunarstorm94:

Hej tidigare så var min temp på cpu runt 30 vid idle och max 70 vid spel, då hade jag standard på cpu fläkten.
Nu har jag uppgraderat mitt grafikkort och nätagg och nu är den runt 50 i idle och ca 80-85 vid belastning och då har ja 100% på cpu fläkten
Fick även bluescreen ett par gånger, kan det vara problemet?
Oklockad och standard kylare.
Är grafikkortet orsaken till denna höjning i temp?

Tidigare komponenter:
Asus z77v pro
I5 3570k
Corsair 650 w + 80 bronze
Asus 660 sli
Fractal desing r3
G.skills 2133mhz 2x4

Nuvarande:
Asus z77v pro
I5 3570k
Fractal r2 1000w +80 gold
Amd 7990
Fractal desing r3
G.skills 2133mhz 2x4

Tacksam för svar!

Som tidigare har sagt kan det bero på att ditt förra grafikkort flaskade tillräckligt för att CPUn inte skulle bli så varm då den inte jobbade lika hårt, att 7990 utvecklar mer värme => varmare i burken => sämre kylningsförmåga. Det kan alltså mycket väl vara ditt grafikkort som är problemet, och det löses nog lätt genom att du byter ut din stockkylare mot en eftermarknadskylare. Kommer både bli tystare och svalare i din burk då

Bluescreens kan uppkomma vid hög värme och drivrutinskrockar. Har du rensat de gamla drivrutinerna från nVidia innan du installerade nya från AMD? Vilken version kör du med nu?

Permalänk
Medlem

Du har för dåligt luftflöde i chassit naturligtvis. Det är ju helt uppenbart.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Tycker du borde byta kylare och pasta. Du kan också kanske sätta i fler fläktar för bättre luftgenomströmning.

Permalänk
Skrivet av Snigeln Bert:

Som tidigare har sagt kan det bero på att ditt förra grafikkort flaskade tillräckligt för att CPUn inte skulle bli så varm då den inte jobbade lika hårt, att 7990 utvecklar mer värme => varmare i burken => sämre kylningsförmåga. Det kan alltså mycket väl vara ditt grafikkort som är problemet, och det löses nog lätt genom att du byter ut din stockkylare mot en eftermarknadskylare. Kommer både bli tystare och svalare i din burk då

Okej får införskaffa mig en ny cpu fläkt då!

Bluescreens kan uppkomma vid hög värme och drivrutinskrockar. Har du rensat de gamla drivrutinerna från nVidia innan du installerade nya från AMD? Vilken version kör du med nu?

Japp jag tog bort allt från nvidia via avinstallera program.
14.10.1006-140417a-171099C heter drivrutinen.

Skrivet av deadich:

Du har för dåligt luftflöde i chassit naturligtvis. Det är ju helt uppenbart.

Har inte plats för mer fläktar i chassit, eller ska jag ta bort ljudämpning på toppen? går det att sätta in där då?

Skrivet av Axel95:

Tycker du borde byta kylare och pasta. Du kan också kanske sätta i fler fläktar för bättre luftgenomströmning.

Vart kan man köpa pasta?

Visa signatur

Bärbar Asus Datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunarstorm94:

Japp jag tog bort allt från nvidia via avinstallera program.
14.10.1006-140417a-171099C heter drivrutinen.

Har inte plats för mer fläktar i chassit, eller ska jag ta bort ljudämpning på toppen? går det att sätta in där då?

Vart kan man köpa pasta?

Pastan brukar medfölja eller så köper du den på valfri elektronik butik typ.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lunarstorm94:

Har rengjort den men har inte bytt någon pasta, vart kan köpa det, clas ohlson?
Jag har fyra st fläktar i chassit
En bak (3000 rpm)
En på botten(3000 rpm)
Två främre (1200 rpm)

Fick tips om att byta kylare och överklocka i min förra tråd om flaskhalsning så skulle ha gjort det...
Men med dessa bluescreens är det pga cpu?

Men när jag bara sitter och surfar så är tempen ganska hög, då används det väl endast en gpu med antar jag?

Har du rengjort (alltså tagit bort pastan och kör utan??) lsåfall har du riktigt nice temps.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Ta bort dämpningen och sätt i fler fläktar. Pasta kan du köpa på exempelvis inet med en ny kylare.

Permalänk

Standard temperatur om du frågar mig med orginalfläkten. Kör själv samma prolle. Har dock ett sugo05 chassi som ja är bland dom minsta som finns där ute. Haft 1st fläkt som chassifläkt. Kan bli rätt varmt
Lyckades klämma in vattenkylning med pnp fläktar och tempsen är bättre nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Standard temperatur om du frågar mig med orginalfläkten. Kör själv samma prolle. Har dock ett sugo05 chassi som ja är bland dom minsta som finns där ute. Haft 1st fläkt som chassifläkt. Kan bli rätt varmt
Lyckades klämma in vattenkylning med pnp fläktar och tempsen är bättre nu.

Det var ett klokt val!

Skickades från m.sweclockers.com