Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Nov 2012

Uppdatera Processor och socket.

Hejsan alla Sweclockare.
Jag har funderingar på uppdatera min processor då ja misstänker den är anledningen till att datorn fryser vid hög cpu användning typ när man konverterar filmer etc.
I dagsläget har jag en intel i7 875k klockad till 4,2 Ghz på ett gammalt 1156 socket och ligger mellan 40-75°c
Det ja funderar på är vilket socket och processor jag bör gå på då ja använder datorn till allt i allo, dvs redigering, gaming etc.
Samt att processorn ska vara clockbar.

Fråga
1: Vilken socket ska jag ha och varför?
2: Vilken Processor ska jag ha och varför?
3: Vilken processor får man mest prestanda per krona och vilken processor rekommenderar du och vilken är bäst i dag på marknaden.
4: Hur hög ghz har andra användare clockat upp processorn till?

Om du inte kan svara på frågan sätt ett - bara
Tacksam för alla svar jag får!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2012

Eftersom du håller på ganska mycket med videoredigering etc så är det en i7 du vill ha. Då är frågan bara hur stor budget du har.

Socket 1150:
Har du en "normal" budget så är det en Intel i7 4770k + ett z87 moderkort. 4 kärnor + HT.
De brukar kunna klocka till runt 4.4ghz.

Socket 2011:
Om du har en rejäl budget så är Intel i7 4930k en av de 2 bästa processorerna man kan få tag på. 6 kärnor + HT och klockar betydligt högre än 4770k. Kostar därefter också, 5k för bara processorn.
Skall sitta på ett x79 moderkort.

EDIT:

1, beror på budget.
2, beror på budget.
3, för videoredigering är nog 4770k bäst prestanda för priset, och 4930k är den bästa. Jag rekommenderar att du köper den du har råd med.
4, 4770k stannar oftast runt 4.4, 4930k kan komma närmare 5

Freddie

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 2500k 3.3ghz @ 4.5ghz + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 660 OC SLI - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Gigabyte Z68XP-UD3 - RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 8.1 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 8.1

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2013

Du ska ju ha rätt socket för den processorn du vill ha. Det är inte så att du får välja socket. Finns ju bara en socket per generation processor, inte så svårt. Bara kolla upp vilken socket processorn stöder och sen utgår du från de när du ska välja moderkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Nov 2008

Glöm inte att ha flera hårddiskar om du jobbar med videoredigering. Du bör ha en hårddisk till operativsystemet och programmen du använder, en hårddisk till filerna du jobbar med (råmaterialet samt projektfilerna som ditt program skapar) samt en hårddisk som destination för ditt sparade projekt - d.v.s. läsa från en hårddisk, skriva till en annan.