Serverminnen till vanlig pc, går det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storvik
Registrerad
Sep 2009

Serverminnen till vanlig pc, går det?

Hej. Har kommit över lite äldre ddr2 minnen från kasserade servrar som jag undrar om jag kan använda i en vanlig pc? Någon som vet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvängen
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Blommenstorvik:

Hej. Har kommit över lite äldre ddr2 minnen från kasserade servrar som jag undrar om jag kan använda i en vanlig pc? Någon som vet?

Det är ju ingen skillnad på dom såsätt så det ska ju gå.

Trädvy Permalänk
Geeks Gaming
Registrerad
Mar 2008

Om det är ECC-minnen så behöver ditt moderkort och processor stödja dessa. Inte helt vanligt på en konsument-PC.

Serveransvarig för Skyttegrav/Geeks Gaming Spel- & Teamspeak- servrar. Se Geeks Gaming. Supervisor hos Skyttegrav.se.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storvik
Registrerad
Sep 2009

Tack för info! När jag kommer hem ska prova. Funkar det så är det bra, om inte är det inte världens katastrof...

PS! Jag har väl inte sönder moderkort och/eller processor om jag testar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

Tack för info! När jag kommer hem ska prova. Funkar det så är det bra, om inte är det inte världens katastrof...

PS! Jag har väl inte sönder moderkort och/eller processor om jag testar?

nej det kommer inte hända något sånt... Dock kan det vara instabilt med dem minnena till datorn men inte så mkt värre än så...

(Om du nu försöker pressa i dem åt fel håll fysiskt såklart för då går det sönder fort lol)

AMD Phenom II x6 1090T @3.5 ghz. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort GA-870A-UD3, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Gixx:

Om det är ECC-minnen så behöver ditt moderkort och processor stödja dessa. Inte helt vanligt på en konsument-PC.

Har för mig att ecc minnen går men den skippar ecc kretsarna och hanterar det som ett vanligt ramminne.
Så det finns inget att vinna prestandamässigt eller stabilitetsmässigt dock kan de visa sig att den typen av ecc krets hos den tillverkaren kommer före i kommandot så man får random instabilitet oftare än vanliga ramminnen.

men får man tag på såna minnen gratis så kan det vara värt att testa dem helt klart ^^

AMD Phenom II x6 1090T @3.5 ghz. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort GA-870A-UD3, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Aldhissla:

Det är ju ingen skillnad på dom såsätt så det ska ju gå.

Ehmn jo, det är det visst. "Serverminnen" är ju oftast ECC och passar definitivt inte i alla standard PC's. Försök undvik ge råd om du inte har kunskapen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storvik
Registrerad
Sep 2009

kan meddela att det inte fungerade. serverminnena passasde inte i slotten. tack till alla för hjälp! Sweclockers medlemmar är råproffs och så snabba att hjälpa till

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av e-lite:

Ehmn jo, det är det visst. "Serverminnen" är ju oftast ECC och passar definitivt inte i alla standard PC's. Försök undvik ge råd om du inte har kunskapen.

Precis. Bara dumt att ge råd om man inte har en aning.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

ECC minnen fungerar i en standard PC, även om de ofta inte går som ECC (brukar gå som ECC för AMD men inte Intel), men Reg minnen passar normalt inte.

AMD FX-8350 | KINGSTON 32GB ECC arbetsminne | Asus Sabertooth 990FX R2 | Radeon R9 290 | Seagate 2TB 3,5 " SSHD | Cooler Master V700 | Noctua NH-U12P SE2 | Dell U2410 | Corsair 600T Graphite vit | Windows 10 64bit |
Ett standardknep om hårdvaran krånglar, är att gå in i BIOS och ladda defaultinställningarna, på så sätt konfigureras BIOS mot din hårdvara.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Ratatosk:

ECC minnen fungerar i en standard PC, även om de ofta inte går som ECC (brukar gå som ECC för AMD men inte Intel), men Reg minnen passar normalt inte.

Nej. Du måste ha ett moderkort som stödjer ECC. Sen "måste" man inte ha en CPU som stödjer det för att använda minnena, men om du vill att minnen skall gå i ECC mode måste både moderkort och CPU stödja ECC. Så nej, ECC fungerar som oftast inte i en "standard PC".

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av e-lite:

Nej. Du måste ha ett moderkort som stödjer ECC. Sen "måste" man inte ha en CPU som stödjer det för att använda minnena, men om du vill att minnen skall gå i ECC mode måste både moderkort och CPU stödja ECC. Så nej, ECC fungerar som oftast inte i en "standard PC".

Jag menade att ECC minnen fungerar som vanliga minnen i de flesta PC, för att de skall fungera som ECC minnen krävs mycket riktigt att moderkortet och CPU:n stödjer det.
Mitt moderkort och min CPU stödjer ECC (AMD:s CPUr stödjer ECC), jag kör också med ECC-minnen som går i ECC.
Buffrade (reg) minnen funger inte ens som vanliga minnen om inte moderkort och CPU stödjer dem.

edit osäker på om AMDs FM/FM2(+) CPU:r stödjer ECC.

AMD FX-8350 | KINGSTON 32GB ECC arbetsminne | Asus Sabertooth 990FX R2 | Radeon R9 290 | Seagate 2TB 3,5 " SSHD | Cooler Master V700 | Noctua NH-U12P SE2 | Dell U2410 | Corsair 600T Graphite vit | Windows 10 64bit |
Ett standardknep om hårdvaran krånglar, är att gå in i BIOS och ladda defaultinställningarna, på så sätt konfigureras BIOS mot din hårdvara.