Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Förklaring till pwm

Hej alla!
Jag har kollat på delar till mitt första datorbygge, men jag behöver lite hjälp med att förstå 4-pin fläktkontakter.
Jag har kollat på två olika m-itx moderkort, MSI H/Z87I (har kollat på både H och Z) och Gigabyte ga-z87n wifi, i mitt sökande efter hur många fläktar man kan koppla in på en kontakt såg jag en skillnad i pinnarnas funktion. se bilderna
Gigabyte
MSI

Jag har förstått att den består av jord, fas, mättråd och styrning (mina ord ), men hur kan det vara den skillnaden som ovan?

Är det någon skillnad på 4-pin fläktar?

Jag fattar inte varför de olika pinnarna inte har samma funktion. Kan någon förklara?

Och vet någon hur många fläktar man kan koppla på en kontakt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

När det står +5V på speedcontrol pinnen så betyder det att moderkortet inte har nån pwm-styrning på den utgången och du kan lika gärna koppla dit en vanlig 3-pins fläkt.
Hur många fläktar man kan koppla på en utgång: Du får kolla hur många Ampere utgången på moderkortet är och summera hur många ampere varje fläkt drar (ibland får man googla lite för att hitta ampere-talen).

Asus Maximus VI Hero | Dell U2711 | Intel 4770K @ 4.5GHz | 16gb 2133MHz CL9 Corsair Dominator Platinum | 2x Saphire R9 290X @ 1175MHz | Samsung 840 Pro 256GB | Fractal Define R4 | Seasonic Platinum 1000W | 360 Alphacool UT60 | 240 Hardware Labs GT Stealth | EK Supremacy CSQ | 2x EK-FC R9-290X | D5 Vario

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Okej, tack för svaret

Det får bli MSI kortet då