Permalänk
Medlem

Asus Z87 - Endast Turbo överklock?

Hej!

Har börjar överklocka min 4670k lite smått. Och vad jag har förstått så kan man endast överklocka 'Turbo Boost'?

Inaktiverar jag Turbo-mode och anger ett värde i SYNC ALL CORES så aktiveras Turbo-mode automatiskt.

Kollade denna guiden från ASUS: http://www.youtube.com/watch?v=Z7zPu9255ZI

Dessutom ett citat från denna guide: http://www.techsweden.org/content/artiklar/guider/intel-haswe...

"På vissa moderkort, till exempel från ASUS, måste Turbo Boost vara aktiverat för att överklockningen ska vara aktiv. Ändra då denna multipel istället för den vanliga och aktivera SYNC ALL CORES, eller liknande alternativ."

Verkar ju vara enda alternativet att överklocka på eller är jag ute och cyklar?

Skulle ju vilja ha typ @4.2Ghz i CPU-Z

(Har Asus Z87 Plus)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du menar inte bara att ändra Ai till manual och ändra BCLK och det står "Turbo-Mode Speed"?
(som i bilden)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Nej utan som han gör här i videon: http://www.youtube.com/watch?v=Z7zPu9255ZI&t=3m22s

CPU CORE RATIO är det jag ändrar till SYNC ALL CORES där jag exempelvis sätter 42 för att komma upp i 4.2Ghz. Men då är det 'bara' Turbo-hastigheten' som ändras från 3.8Ghz till nämnda 4.2Ghz.

Verkar ju vara enda sättet att överklocka Z87-brädorna på.

Egentligen spelar det ju inte så himla stor roll, men visst hade det varit kul med @4.2Ghz i CPU-z.

Edit: "Target CPU Turbo-mode speed" (som du har 4000Mhz på) är det ju som ändras när man sätter ett värde i SYNC ALL CORES.

Permalänk
Medlem

Jag satt och läste om vad du skrev trettielva gånger innan det ploppade till vad du faktiskt ville göra.
Håll i hatten: Gå in under energi-funktioner-tjenamors i windows och byt till hög prestanda och öppna sedan CPU-Z

<3

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Hehe. Är bara glad att du tog dig tid att svara

Ja det funkade ju, men då ligger ju prollen på 4.2 hela tiden

Det jag funderade mest över var om det fans ett annat sätt att klocka på. Men jag har iaf hittat ett stabilt läge nu på 4.2Ghz med 1.092 Volt (Adaptive).

Permalänk
Medlem

Lånar tråden eftersom jag blev fundersam nu.

Alltså, om man har hög prestanda på i 'Energialternativ' ska man ändra 'Energisparfunktioner för processorn'> 'Minsta processortillstånd: 100%' ...till typ 10%? Har alltid använt originalinställningarna på hög prestanda schemat.

Permalänk
Medlem

Det där är väl för att täcka alla processorer, oavsett vad dom klarar. Min går bara ner till 800mhz exempelvis... oavsett vad jag sätter det där värdet till.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T