Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Skillnaden mellan Hdmi, Vga, Dvi

Hejsan, jag är sugen på att köpa en ny IPS skärm, och funderar lite omkring vilken typ av kontakt man ska leta efter.

Har hittat en billig skärm som har stöd för Vga och Dvi men jag vet inte riktigt vad skillnaden mellan de 2 är och vad man "förlorar" på att inte ha hdmi.

Hade varit tacksam om ni hade kunnat beskriva skillnaden mellan de 3 olika typerna så att jag lättare vet skillnaden och om det är värt att köpa en dryrare med hdmi.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Testpilot, Moderator
Kevin Dahlberg
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2002

VGA är en analog signal och är både känsligare för störningar och ger inte lika bra bild som de andra två.
DVI och HDMI ger ingen skillnad i bildkvalité utan den stora skillnaden är att HDMI även har möjlighet att skicka med ljud också, är det en skärm utan högtalare har du alltså ingen nytta av HDMI utan det går lika bra med DVI.

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 8GB][Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

VGA - analogt, sämre bild än digitala gränssnitt.

DVI - digitalt. Bättre bild än VGA. Finns olika versioner av DVI. Dual link DVI behövs för att köra upplösningar över Full HD/60 Hz.

HDMI - Digitalt. Lika bra bild som DVI. HDMI stödjer dessutom ljud och ethernet via kabeln. Klarar i princip (oftast) bara Full HD/60 Hz.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H
NAD T787 | B&W CM10S2, CMC2S2, DB1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

VGA är en gammal analog teknik, bör undvikas numera.
DVI (finns i flera versioner) är efterföljaren, primärt digital men kan även bära analoga signaler.
HDMI är bastarden som flyttat från TV världen till våra skärmar och grafikkort, innehåller bara digital signal och kan även föra över ljud.
DisplayPort: Det senaste för bildskärmar, klarar 8k bl.a

I praktiken så kvittar det vilken du använder, så länge du skippar VGA.
Bara om du skall köpa nåt högupplöst (högre än 1920x1200) så behöver du speciella kablar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Rydisen:

DVI - digitalt. Bättre bild än VGA. Finns olika versioner av DVI. Dual link DVI behövs för att köra upplösningar över Full HD/60 Hz.

HDMI - Digitalt. Lika bra bild som DVI. HDMI stödjer dessutom att ljud och internet skickas via kabeln. Klarar i princip (oftast) bara Full HD/60 Hz.

Internet via HDMI ? Det var nytt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Melinho2895:

Sålänge det menas nätverk genom HDMI så är det ingen nyhet direkt... Fast nyheter brukar ju vara en definitionsfråga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Melinho2895:

Ethernet*. Skyller på trötthet.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Aug 2010

Och så har även HDMI CEC. Så enheter som stödjer CEC kan styra varandra över HDMI kabel.
Det ryms mycket i HDMI standarden

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Okej tack! Då kör jag på DVI

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

Vänta lite nu... Display port har jag på utgången på mitt GTX 660 Nvidia-kort. Är det bättre alltså? För högre upplösningar? Varför då använda HDMI eller DVi om nu Display port fixar högre upplösningar, när det nu kommer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Brain-Level:

Vänta lite nu... Display port har jag på utgången på mitt GTX 660 Nvidia-kort. Är det bättre alltså? För högre upplösningar? Varför då använda HDMI eller DVi om nu Display port fixar högre upplösningar, när det nu kommer?

DP finns på många grafikkort sen många år nu.
Däremot så kostar skärmar som har det i regel mera.
DP skall kanske ses som ett alternativ till Dual link DVI snarare än HDMI/SL-DVI.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008

Displayport har inte riktigt slagit på marknaden än. Gissar det har att göra med att HDMI var först och fick fäste i TV och därför även bärbara. Har displayport (ej hdmi) i min skärm num mycket trevlig kabel. Riktigt trevliga dimensioner på mini portarna

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2005

För ordningens skull får jag väl lägga in att inga katastrofer är att vänta med VGA. Visst, digitalt är att föredra, men man skulle troligen inte märka skillnad på en kort VGA anslutning jämfört med digitalt upp till full hd och över.

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Rydisen:

HDMI - Digitalt. Lika bra bild som DVI. HDMI stödjer dessutom ljud och ethernet via kabeln. Klarar i princip (oftast) bara Full HD/60 Hz.

Nja, HDMI har utvecklats oerhört på senare verisioner. http://sv.wikipedia.org/wiki/HDMI

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Lifooz:

Nja, HDMI har utvecklats oerhört på senare verisioner. http://sv.wikipedia.org/wiki/HDMI

Vad var det du syftade på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av nME:

För ordningens skull får jag väl lägga in att inga katastrofer är att vänta med VGA. Visst, digitalt är att föredra, men man skulle troligen inte märka skillnad på en kort VGA anslutning jämfört med digitalt upp till full hd och över.

Fast vissa tillverkare snålar väl in på chippen som har med det analoga att göra? Hade i alla fall problem med att min skärm flimrade lite lätt när jag körde på VGA, men när jag bytte till en DVI-kabel med samma skärm och samma kort försvann flimret. Kan dock ha varit ett måndagsexemplar jag fick, men har man möjlighet finns det ingen anledning att köra på VGA istället för DVI eller HDMI.

Dator: i7 4770K, MSI 280X, 8 GB RAM, 250 GB SSD från Samsung, en gul kabel från HDD till modermodemet
Citat motherfucker, do you use it?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av nME:

Sitter med 3x22" på jobb, två via DVI och en via VGA. Man ser omgående vilken som kör VGA kan jag säga.

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 1800X @4Ghz ] [ Asus 1070 ROG Strix ] [ Asus Crosshair VI Hero]
[ 16GB G.Skill RipJawsV 3200Mhz DDR4 ] [ Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 Pro 256GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win10 x64 Pro ] 3dMark CPU-Z

Trädvy Permalänk
Bildexpert
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Jag har inte sett någon 1920x1080-skärm lösa upp 1:1 pixelförhållande med stabil klocka och fas över VGA. Problemen syns direkt på text och grafik och inte minst högfrekventa testmönster. Digital är att föredra för att slippa de här problem. Det är troligtvis också endast en tidsfråga (2015) innan VGA försvinner från grafikkorten. Samma spådom gället för DVI men jag tror att DVI kommer att överleva längre eftersom enkelheten gör DVI till en överlevare. Alla problemen med DVI är mer eller mindre bortbyggda och produkterna fungerar utan att bråka.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarPixelklockanDVI & VGAHDMITV

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av nME:

VGA är en analog signal, denna signal kan påverkas av kraftiga magnetfält eller radiosignaler som passerar kabeln som går mellan enheterna. Dessutom kan en dålig kabel ge upphov till informationsförlust eller degradering av informationen.
Dvs Grönt är inte likadant med två olika kablar av olika kvalité till samma skärm.

En digital signal kommer fram eller kommer inte fram alls. Den har alltid samma färg på samma skärm oavsätt kvalitén på kabel såvida signalerna kommer fram. (HDMI och DVI klarar sig på 1080p upp till ca 7-9m med de billigaste kablarna på marknaden, över 10 kan man uppleva en hel del strul dock).

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Gaming Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Rydisen:

Vad var det du syftade på?

Området med upplösningen.
HDMI 2.0 som iallafall jag väntar på med spänning skall klara 4K i 30Hz.
Nu vet jag inte hur stark Display-port är i jämförelse.
Samtidigt funderar jag på om DVI kommer dö ut.
Det beror ju på om dom utvecklar den ännu mer, för som det ser ut nu så har den ett livslängds-slut som inträffar, när vi går över dess nuvarande verisions maxupplösning.

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Lifooz:

Det beror ju på om dom utvecklar den ännu mer, för som det ser ut nu så har den ett livslängds-slut som inträffar, när vi går över dess nuvarande verisions maxupplösning.

Det känns ju som DP hade varit smidigare om man kunde ha miniDP i båda ändarna då det verkar som de flesta grafikkort har miniDP ut och i varje fall jag inte hittar särskilt många skärmar med miniDP in.

Dator: i7 4770K, MSI 280X, 8 GB RAM, 250 GB SSD från Samsung, en gul kabel från HDD till modermodemet
Citat motherfucker, do you use it?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av JoeBlack:

Det känns ju som DP hade varit smidigare om man kunde ha miniDP i båda ändarna då det verkar som de flesta grafikkort har miniDP ut och i varje fall jag inte hittar särskilt många skärmar med miniDP in.

Precis min tanke, miniDP hade jag gärna sett även i TV apparater, så att man alltid har valet vad gäller anslutning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Lifooz:

Aha. Jo, nyaste HDMI klarar ganska hög bandbredd, men det har ju knappt kommit ut än, så antar att TS inte har HDMI 2.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av nME:

Du märker klar skillnad på bildkvalitén även med lägre upplösningar.

Man gör om från digitalt till analogt, skickar in det i sladden, och omvandlar tillbaka signalen från analogt till digitalt igen, istället för att skicka en digital signal hela vägen.

//Lasse

ASUS Maximus V Gene | i7-2700k | G.Skill Ares 2133 | ASUS GTX 670 DCII TOP | ModXstream Pro 700 moddat med Noctua fläkt | Samsung 840 Evo 500GB SSD | 2 x Noctua NF-F12 PWM | CM Storm QuickFire XT Cherry MX Brown Switch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Lasse468:

Du märker klar skillnad på bildkvalitén även med lägre upplösningar.

Man gör om från digitalt till analogt, skickar in det i sladden, och omvandlar tillbaka signalen från analogt till digitalt igen, istället för att skicka en digital signal hela vägen.

//Lasse

Skrivet av SirMacke:

Sitter med 3x22" på jobb, två via DVI och en via VGA. Man ser omgående vilken som kör VGA kan jag säga.

Skrivet av DavidtheDoom:

VGA är en analog signal, denna signal kan påverkas av kraftiga magnetfält eller radiosignaler som passerar kabeln som går mellan enheterna. Dessutom kan en dålig kabel ge upphov till informationsförlust eller degradering av informationen.
Dvs Grönt är inte likadant med två olika kablar av olika kvalité till samma skärm.

En digital signal kommer fram eller kommer inte fram alls. Den har alltid samma färg på samma skärm oavsätt kvalitén på kabel såvida signalerna kommer fram. (HDMI och DVI klarar sig på 1080p upp till ca 7-9m med de billigaste kablarna på marknaden, över 10 kan man uppleva en hel del strul dock).

Det var ingen som sade att VGA teoretiskt är bättre. Jag sade att VGA inte behöver vara den katastrof som vissa vill uppmåla. Ställer man skärmar bredvid varann är det klart att det är lättare att upptäcka, men vid normal användning funkar det utmärkt, och det är inte alls säkert att man märker nåt.

Kan f.ö. säga att bilden (för mig) var "bättre" med 15m VGA är med 15m HDMI (HDMI stödjer officiellt bara upp till 10m) vilken gav tears (nej, en digital signal har inte bara ja eller nej, men jo man ser tydligt om man har fel eller ej).

Så fortfarande: Sitter man där med VGA hårdvara av något slag (kabel, kontakter etc) och inte har superkrav så ska man komma ihåg att det kan funka utmärkt: prova. I normala fall ser man tänker man inte på skillnaden om jag inte jämför sida vid sida, eller kollar noga.

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av nME:

Det var ingen som sade att VGA teoretiskt är bättre. Jag sade att VGA inte behöver vara den katastrof som vissa vill uppmåla. Ställer man skärmar bredvid varann är det klart att det är lättare att upptäcka, men vid normal användning funkar det utmärkt, och det är inte alls säkert att man märker nåt.

Kan f.ö. säga att bilden (för mig) var "bättre" med 15m VGA är med 15m HDMI (HDMI stödjer officiellt bara upp till 10m) vilken gav tears (nej, en digital signal har inte bara ja eller nej, men jo man ser tydligt om man har fel eller ej).

Så fortfarande: Sitter man där med VGA hårdvara av något slag (kabel, kontakter etc) och inte har superkrav så ska man komma ihåg att det kan funka utmärkt: prova. I normala fall ser man tänker man inte på skillnaden om jag inte jämför sida vid sida, eller kollar noga.

Håller med.
Själva VGA signalen var sällan problemet, snarare dåliga ojusterbara skärmar.
Körde själv en 22" illyama i 2048*1536@75hz i många år, knivskarpt.
Visserligen BNC i skärmen, men vanlig VGA från grafikkortet.

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av nME:

Jo den har ja eller nej. Digitalt har inget mellanting. Dock betyder det inte att HELA signalen försvinner utan en varje pixel kan försvinna helt (eller tappa informationen om t ex färg). Sa aldrig att alla signaler för samtliga pixlar försvinner.

Sa inte heller att Digitala signaler var bättre utan jag målade upp fördelarna med en digital signal. Nämnde även strul med en viss längd. Med största sannolikhet så var det signalförluster eller signalkrockar i din långa kabel. (Se även med att skicka signaler över Cat5 över 100m och varför det inte fungerar).

Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo den har ja eller nej. Digitalt har inget mellanting. Dock betyder det inte att HELA signalen försvinner utan en varje pixel kan försvinna helt (eller tappa informationen om t ex färg). Sa aldrig att alla signaler för samtliga pixlar försvinner.

Sa inte heller att Digitala signaler var bättre utan jag målade upp fördelarna med en digital signal. Nämnde även strul med en viss längd. Med största sannolikhet så var det signalförluster eller signalkrockar i din långa kabel. (Se även med att skicka signaler över Cat5 över 100m och varför det inte fungerar).

Jag kommer välja Display Port alla dagar i veckan.

i7
GTX
4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Jag var tvungen att skaffa dvi efter att jag bytte grafikkortet, ser absolut ingen skillnad på min skräm mellan dvi och vga, kanske för att skärmen har några år på nacken.

Chassi: Corsair 900D Mobo: MSI Z77A-S03
Cpu Intel 3770K 4.4 ghz Kylare EVO Supremacy Gpu XFX 290 ekwb 2.0Ram Ballistix 24 GB
SSD Samsung evo 840 120gb HDD Samsung 1Tb, PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Dockland:

Jag kommer välja Display Port alla dagar i veckan.

Jag med, DP är även det en Digital signal men den är inte identisk till den som används i HDMI och DVI.

Stora fördelen är: Går att passivt konvertera till HDMI/DVI och bästa kablarna. Synd att det är så blandat med stora/små kontakter, bättre om alla hade små så man kunde få mindre kablar

Forumregler