Defekt Samsung 226BW - går det att göra något?

Permalänk

Defekt Samsung 226BW - går det att göra något?

Hejsan!

Jag tänkte höra om det vi ser är ett tecken på att den helt enkelt är "slut", eller om det är någon defekt grej som jag själv kan fixa?
Jag har tidigare haft det klassiska 226BW problemet med flimmer/strobe effekt när man startar skärmen, vilket försvann när jag bytte några trasiga kondensatorer - men jag har nu öppnat skärmen och kan i alla fall inte se att det är några andra kondensatorer som har gått.
Är det mest troligt att felet ligger i själva panelen?

Som ni ser i klippet så är det en jäkla massa linjer och ibland när man bankar på skärmen - eller speciellt när jag vänt den upp och ned, och skakar - så kan den funka sedan i någon dag, sedan börjar den jävlas igen.
Kan ju samtidigt säga att det kommer en massa konstig "statisk elektricitet" oväsen när man meckar med strömsladden - vilket det har gjort väldigt länge, när jag tänker efter.

I alla fall, tänkte att det är lika bra att höra om ni vet någon lösning innan jag begraver den.
Jag uppskattar all hjälp och tips jag kan få!

YouTube:

(Det "bankade" ljudet är alltså när jag slår till skärmen lite grann)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AlexanderW:

Hejsan!

.....

I alla fall, tänkte att det är lika bra att höra om ni vet någon lösning innan jag begraver den.
Jag uppskattar all hjälp och tips jag kan få!

Verkar som vad-nu-delarna-som-skickar-signal-till-panelen-heter på vänster sida av skärmen glappar. Om det är intern på kortet är du nog körd. Om det är signalkablarna som glappar så kan det hända att det bara är att rycka ur dessa och sedan sätta tillbaka dem. Om det är likadant som på min gamla 2053BW så bör denna kontakt sitta i toppen av skärmen på insidan.

Sen eftersom jag har ett liknande problem med en liknande skärm kanske jag kan fråga här också?

Min sekundärskärm är en Samsung 2053BW vars auto-detect slutade fungera, och precis som AlexanderW så var det bara att byta några trasiga kondensatorer så var allt frid och fröjd igen, i ungefär 10 minuter. Då började helt plötsligt de nedersta 15-20 pixlelraderna att kopiera pixelraden ovanför, vilket gjorde skärmen helt oanvändbar om man har aktivitetsfältet, eller som i Spotify Start/Stopp knappar m.m. i nedre del av fönstret. Jag har öppnat upp skärmen både 2 och 3 gånger efter dess och ryckt i alla sladdar och undersökt kretskorten noga efter synliga fel, men eftersom man bara är en teknikintresserad amatör så har jag inte någon aning vad man kan tänkas söka efter utöver det uppenbart synliga. Som sagt så fungerade skärmen som vanligt i ca 10 minuter efter att kondensatorerna hade blivit bytta för det tidigare problemet.

Känns som att det skulle vara någon signalkabel som kortsluter över alla de nedersta pixelraderna eller något.
Bild på ungefär hur det ser ut.
Tips uppskattas.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Hmmm, skulle det vara själva power board kortet som gett upp så kan man för 140:- köpa en ny på ebay.
Eller tänker du på något kort som sitter i själva panelen?

Den kabeln du menar, är det den som man ser snubben dra ut 3:50 i detta klippet?
https://www.youtube.com/watch?v=5SGC0GEJwLA
Det är ju faktiskt inte omöjligt att den skadats eller så, men jag kan inte se något fel på min.
Vad fasiken är de kablar han drar ur 3:00 i klippet? Strömkablar eller?

Tyvärr så kan inte hjälpa dig så mycket med ditt problem.
Det känns ju som någon borde veta vad dessa "linjer" beror på.
Jag tror lite på din teori, både för dig och för mig, att det är något med signalkabeln - kanske är dom helt överjävligt ömtåliga?

Jag har ju en till 226BW så jag kanske borde byta del för del från den "friska" skärmen, för att försöka lista ut var felet kan vara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AlexanderW:

Hmmm, skulle det vara själva power board kortet som gett upp så kan man för 140:- köpa en ny på ebay.
Eller tänker du på något kort som sitter i själva panelen?

Om det är power board som tolkar inkommande bildsignaler och skickar ut dem till panelen så ja. Jag har väldigt lite koll på vad alla delar i en skärm heter och vad de gör.

Skrivet av AlexanderW:

Den kabeln du menar, är det den som man ser snubben dra ut 3:50 i detta klippet?
https://www.youtube.com/watch?v=5SGC0GEJwLA
Det är ju faktiskt inte omöjligt att den skadats eller så, men jag kan inte se något fel på min.
Vad fasiken är de kablar han drar ur 3:00 i klippet? Strömkablar eller?

På första frågan: Ja.
På andra frågan: Vet ej, kanske signalkablar för OSD-menyn

Skrivet av AlexanderW:

Tyvärr så kan inte hjälpa dig så mycket med ditt problem.
Det känns ju som någon borde veta vad dessa "linjer" beror på.
Jag tror lite på din teori, både för dig och för mig, att det är något med signalkabeln - kanske är dom helt överjävligt ömtåliga?

Jag har ju en till 226BW så jag kanske borde byta del för del från den "friska" skärmen, för att försöka lista ut var felet kan vara.

Jag tycker det låter som en dålig ide att ta delar från en fullt fungerande skärm för att försöka fixa en trasig. Såvida du nu inte med "friska" menar "mindre trasig".

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Skulle satsa på att det är en trasig LVDS-kabel, dvs den platts kabeln som går mellan panel och mainboard.
Inga större kostnader för den kabeln, men inte lönt att byta den på verkstad då arbetet kostar för mycket.
Är du lite händig så fixar du det själv.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Testpilot
Skrivet av AlexanderW:

Hmmm, skulle det vara själva power board kortet som gett upp så kan man för 140:- köpa en ny på ebay.
Eller tänker du på något kort som sitter i själva panelen?

Den kabeln du menar, är det den som man ser snubben dra ut 3:50 i detta klippet?
https://www.youtube.com/watch?v=5SGC0GEJwLA
Det är ju faktiskt inte omöjligt att den skadats eller så, men jag kan inte se något fel på min.
Vad fasiken är de kablar han drar ur 3:00 i klippet? Strömkablar eller?

Tyvärr så kan inte hjälpa dig så mycket med ditt problem.
Det känns ju som någon borde veta vad dessa "linjer" beror på.
Jag tror lite på din teori, både för dig och för mig, att det är något med signalkabeln - kanske är dom helt överjävligt ömtåliga?

Jag har ju en till 226BW så jag kanske borde byta del för del från den "friska" skärmen, för att försöka lista ut var felet kan vara.

Kabeln vid 3:50 är LVDS-kabeln som Cyber Judas nämner och den kan orsaka felen på din film, har jobbat som TV-reparatör och vi bytte många sånna kablar i TV-apprater med liknande fel. Om du vågar kan du kan testa att peta lite på kabeln runt anslutningen till LCD-panelen när skärmen är igång med (för säkerhetens skull) ett isolerat föremål och se om du kan framkalla/få bort felet, då vet du att det är där det ligger iallafall. Peta inte med nått vasst då kabeln är ömtålig, ta typ en plastslev från köket om du inte har något bättre verktyg

Det första du gör för att sen fixa felet är att ta ur och sätta tillbaka kabeln, är det dålig kontakt mellan kabel och kontakt kan det lösa sig, iallafall för ett tag. men var försiktig när du tar loss LVDS-kabeln, oftast har den någon form av låsfunktion och går inte bara att dra ut för då går den sönder. Vanligast är att det är två spakar/knappar på sidan av kontakten som ska tryckas ihop (inte utåt så som han i videon verkar göra) samtidigt som man drar ut kontakten. Jag tror inte du behöver ta isär skärmen så mycket som han i videon och du bara ska ta ur LVDS-kabeln, det ser ut som att man kommer åt den direkt.

Nästa steg kan vara att rengöra kontaktytorna med elektronikrengöring och funkar inte det får du byta LVDS-kabeln. Ta ur och sätta tillbaka kabeln ska man göra när skärmen är avstängd och urkopplad.

Funkar det inte heller ens när du bytt LVDS-kabeln kan det tyvärr vara fel på LCD-panelens styrkort (kallas ofta för TCON, Timing CONtroller) som LVDS-kabeln ansluts till och sitter under den blanka plåten på panelen (syns i videon mellan 3:50 och 4:10).

Kablarna har tar bort vid 3:00 är kablarna till backlightens lysrör, peta absolut inte på dem när skärmen är igång då de innehåller väldigt hög spänning (1000V minst). Knappsatsens kabel tar han ut vid 2:10 och den innehåller ingen farlig spänning.

Har du en hel lika dan skärm är det en utmärkt ide att flytta delar mellan dem, kom ihåg att märka upp de bara så du inte blandar ihop allt och inte vet vad som hör hemma i vilken skärm Kolla även så att alla kort verkligen är lika dana, även fast skärmarna har samma modellnummer kan de finnas olika versioner som har olika kort och LCD-paneler, dessa är då vanligtvis inte kompatibla med varandra.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

(EDIT: Lade en beställning på ett nytt LCD controller kort + LVDS kabel - så även om kortet mitt inte är trasigt så borde i alla fall kabeln vara kompatibel. http://www.ebay.com/itm/171208032246
Hör av mig igen om jag stöter på några andra problem )

Tack så mycket för att ni tog er tid att svara - det uppskattas verkligen!
Jag får helt enkelt ta och kolla närmare på det här med LVDS kabeln. Visste inte att den var så känslig, och jag kan ärligt säga att jag inte var jätteförsiktig när jag pillade med vid öppning av skärm. Det är inte helt omöjligt att jag råkat ha råkat förstöra den lite.
Det förklarar dock inte "högspänningsljudet" som kommer när jag pillar/vickar med strömsladden i strömkontankten i skärmen - men det kankse är ett annat problem som inte har något med själva bilddefekten i fråga.

Dessa LVDS-kontakter, är det universiella?
Alltså kan jag köpa vilken som helst och den kommer passa till skärmen?

Skrivet av Casgar:

Jag tycker det låter som en dålig ide att ta delar från en fullt fungerande skärm för att försöka fixa en trasig. Såvida du nu inte med "friska" menar "mindre trasig".

Nej nej, alltså jag menade att temporärt ta/låna delar från den "friska" skärmen, för att lista ut vad det är för fel - och sedan byta ut dom om det är några billiga delar. Men jag har en känsla av att det hålla på och ta loss grejer fram och tillbaka kommer bara pajja den fungerande skärmen - speciellt nu när det känns som LVDS kabeln är väldigt känslig. Det är ju inte värt att lägga ned allt för mycket pengar och meck på det här då en likadan begagnad skärm kostar en 400-500:-.

Permalänk
Testpilot

LVDS-kablarna är inte universiell utan kan vara olika kopplade på olika modeller, det beror på hur vilka pinnar panelen vill ha vilka signaler på.

Det du har köpt är inte LCD-panelens kontroller kort (TCON) utan hela skärmens så kallade mainboard. LVDS-anslutningarna brukar vara hållbarare i mainboardets ände så det är tyvärr mer troligt att det är i TCON-sidan felet ligger om det inte är fel på enbart kabeln. Eventuellt kunde du ha listat ut vilken sida det var fel på om du petat på kabeln medan skärmen var igång. Nu var det ju dock väldigt billigt så ingen större skada skedd om du inte behöver mainboardet

Det kan tyvärr även vara olika mainboard, LVDS-kabel och PSU beroende på vilken LCD-panel som sitter i skärmen (alltså trots att hela skärmen har samma modellnummer) så kolla att det är rätt grejer du får hem så att de är lika dana. Det verkar finnas tre olika paneler i just 226BW: http://bcchardware.com/index.php?option=com_content&task=view...
Används samma mainboard till olika paneler brukar det behövas ställas in i servicemenyn vilken som används så att mainboardet vet vilket "språk" den ska prata med panelen.

TCON beställs efter panelens modellnummer så om du behöver ett sånt får du söka efter panelmodellen.

Vi får hoppas det löser sig med bara kabeln, det är ändå ganska troligt att det är bara den.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Fick mitt mainboard + LVDS idag, men det blev tyvärr värre.
Får "check signal" cable (alltså ingen kommunikation med dator) samtidigt som det fortfarande är lite regnbågsfärgade vertikala streck på ca 20% av skärmen - och det knastrar forfarande som fan när jag stoppar i skrömkabeln i strömkontakten i power boardet.
Det är väl ganska troligt att mainboardet jag köpte inte är samma "utgåva" som min skärm, och helt enkelt inte är kompatibelt - samtidigt borde vi kunna utesluta att det är något fel på LVDS-kabel?!

Då är ju den stora frågan, ligger felet i power boardet eller i själva LCD panelen?
Jag är ju ingen expert, men power boardet har väl inget med bildsignalerna att göra - utan den enda uppgiften den har är att strömförsörja skärmen?
Kan det dock vara så att den inte skickar tillräckligt med ström så att vissa delar av skärmen inte jobbar som den ska?

Permalänk
Testpilot

Att det knastrar när man stoppar i strömkabeln är inget farligt, det är rätt vanligt att det gör på olika apparater.

Som du säger så kan det vara fel kort du fått eller så är den inställd för att driva en annan skärm så det kan gå att lösa genom att gå in i servicemenyn och ställa in rätt skärm. Tyvärr har jag ingen aning om hur servicemenyn ser ut eller vilket värde som behövs för din skärm men du kanske kan jämföra med ditt gamla kort.

Du kan som sagt kolla om det är glapp någonstans genom att peta lite på LVDS-kabeln anslutningar och se om du kan förändra felet på något sätt. Ligger felet i LCD-sidan så är då nästa steg att se om du kan få tag på ett styrkort (TCON) till LCD-panelen eller en helt ny panel men det kan nog kosta lite.

Som du själv säger så ger nätdelen bara ut ström för att driva skärmen, den kan inte orsaka bildfelen du har. Den driver också lysrören till belysningen men är det fel på den delen (invertern) så skulle skärmen vara helt eller delvis mörk.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]