Billiga Objektiv med Adapter - En hobby i sig

Permalänk
Medlem

Ägde en kort stund ett Revuenon 55mm F1.2 objektiv, till Pentaxen. Tyvärr så var den inte i det skicket som utlovat så fick åka tillbaka till Tyskland.

Det är ett grymt objektiv annars, riktigt mysig bokeh.

Lyfte senare humöret med ett DA* 55mm F1.4 som också är ett riktigt härligt objektiv.

Permalänk
Medlem

Justerade focus på min Minolta 50mm idag och tänkte att jag kunde dokumentera det hela.

Permalänk
Medlem

Var på en loppis igår och hittade en Exakta kamera som ägaren ville ha 200 kr för. På kameran satt det något litet roligt Zeiss 5cm f3.5 tessar(?). Hade inte pengar till att köpa men funderar på om det är värt att åka tillbaka och köpa idag. Går det att köra adapter med detta objektivet tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacomix:

Var på en loppis igår och hittade en Exakta kamera som ägaren ville ha 200 kr för. På kameran satt det något litet roligt Zeiss 5cm f3.5 tessar(?). Hade inte pengar till att köpa men funderar på om det är värt att åka tillbaka och köpa idag. Går det att köra adapter med detta objektivet tro?

Det finns exakta till tex Sony adapters för 200kr ink frakt.
Så varför inte testa

Permalänk
Medlem

Inte det billigaste objektivet men väl ett gammalt manuellt och ett av mina favoriter.

Canon Eos M5 och Tomioka 55mm f/1.2

0904S by M. Ottosson, on Flickr

Permalänk
Medlem

För de som vill börja med gamla manuella objektiv kan jag verkligen rekommendera Canon FD 50mm f/1.8. De går att hitta regelbundet för under femhundringen och är superskarpa och trevliga. Adapters är också enkla(st?) att hitta, ofta för runt 150-200 spänn.

Här adapterad på min xt2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

För de som vill börja med gamla manuella objektiv kan jag verkligen rekommendera Canon FD 50mm f/1.8. De går att hitta regelbundet för under femhundringen och är superskarpa och trevliga. Adapters är också enkla(st?) att hitta, ofta för runt 150-200 spänn.

Här adapterad på min xt2.
http://i.imgur.com/GefHqVM.jpg

Vet inte vad det är men just bokehn tilltalar inte mig på dom kort jag har sett på denna glugg.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Vet inte vad det är men just bokehn tilltalar inte mig på dom kort jag har sett på denna glugg.

Är det bokeh du är ute efter är den bättre på denna:
https://phillipreeve.net/blog/minolta-mc-rokkor-11-7-55mm-rev...

Permalänk
Medlem

Tog några fotografier på mina tre skönheter!

Praktica Super TL by Staffan Olsson, on Flickr

Old beauty! by Staffan Olsson, on Flickr

Canon AV-1 by Staffan Olsson, on Flickr

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera ett vettigt objektiv att leta efter för en Eos M3?

Skulle vilja ha något motsvarande 50mm (motsvarande för småbild) eller något vidvinkligt. Gärna med bländare 1.4 eller åtminstone inte sämre än 1.8

Vad ska man hålla ögonen öppna efter?

--- ---

Eller kör ni "från höften" när ni är ute och fyndar?

Permalänk
Medlem

Konica Hexanon AR 50mm 1.7 kan vara en kandidat.

Specifikationer och omdömen:
http://www.buhla.de/Foto/Konica/Objektive/e50_17.html
"some magazines would praise it as one of the sharpest lenses ever built by anyone. Even today, more than 30 years after its introduction, there are not many better lenses to buy on the market."

http://allphotolenses.com/lenses/item/c_414.html

Sony APS-C test:
http://www.verybiglobo.com/konica-hexanon-ar-50mm-f1-7-legacy...

http://www.myfavouritelens.com/konica-hexanon-ar-50mm-f1-7-le...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Någon som kan rekommendera ett vettigt objektiv att leta efter för en Eos M3?

Skulle vilja ha något motsvarande 50mm (motsvarande för småbild) eller något vidvinkligt. Gärna med bländare 1.4 eller åtminstone inte sämre än 1.8

Vad ska man hålla ögonen öppna efter?

--- ---

Eller kör ni "från höften" när ni är ute och fyndar?

Ett 50mm som föreslogs ovan är rätt irrelevant då jag förstår det som att du vill ha något motsvarande 50mm, du behöver då en 35mm (motsv. c:a 52,5mm) eller vidare. 24(36) eller 28mm(42) borde vara kandidaterna i så fall.

Skulle rekommendera att hitta en billig M42-Eos-M adapter, simpel konstruktion så spelar inte så stor roll om du betalar en hundring eller lägger flera ggr så mkt för en märkesadapter.
Av egen erfarenhet är det flest optik med den fattningen du kommer att hitta och i särklass billigast adapter.
Inte så kul att behöva lägga flera hundra för varje ny "billig" optik som sen kanske inte är så spännande.

Beroende på budget skulle jag varmt rekommendera Voigtländers linje med Leica M fattning, även rysk mätsökarroptik kan vara trevlig. Halva grejen med mirrorless för mig är att inte behöva kånka runt på flera kilo utrustning.
Några favoriter själv är Jupiter 8 50/2 ca 500kr internationellt (finns även en jupiter 3 50/1,5 som i praktiken är en kopia på Zeiss Sonnar men för 2-3x priset)
Voigtländer Nokton 40eller35mm 1,4 ca 2-4000 beroende på tur.

Sen finns det en uppsjö med kinesisk optik för småsummor som i vissa fall kan prestera riktigt bra.
tex 7artisans 25mm f1.8 ca 700:- med EOS-M fattning.
Fick hem deras 35/1.2 för någon månad sen och är positivt överraskad, något trög bländarring och uruselt objektivlock men bildkvaliten var över förväntan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Ett 50mm som föreslogs ovan är rätt irrelevant då jag förstår det som att du vill ha något motsvarande 50mm, du behöver då en 35mm (motsv. c:a 52,5mm) eller vidare. 24(36) eller 28mm(42) borde vara kandidaterna i så fall.

Skulle rekommendera att hitta en billig M42-Eos-M adapter, simpel konstruktion så spelar inte så stor roll om du betalar en hundring eller lägger flera ggr så mkt för en märkesadapter.
Av egen erfarenhet är det flest optik med den fattningen du kommer att hitta och i särklass billigast adapter.
Inte så kul att behöva lägga flera hundra för varje ny "billig" optik som sen kanske inte är så spännande.

Beroende på budget skulle jag varmt rekommendera Voigtländers linje med Leica M fattning, även rysk mätsökarroptik kan vara trevlig. Halva grejen med mirrorless för mig är att inte behöva kånka runt på flera kilo utrustning.
Några favoriter själv är Jupiter 8 50/2 ca 500kr internationellt (finns även en jupiter 3 50/1,5 som i praktiken är en kopia på Zeiss Sonnar men för 2-3x priset)
Voigtländer Nokton 40eller35mm 1,4 ca 2-4000 beroende på tur.

Sen finns det en uppsjö med kinesisk optik för småsummor som i vissa fall kan prestera riktigt bra.
tex 7artisans 25mm f1.8 ca 700:- med EOS-M fattning.
Fick hem deras 35/1.2 för någon månad sen och är positivt överraskad, något trög bländarring och uruselt objektivlock men bildkvaliten var över förväntan.

Får tacka för tipset. Köpte en 7artsian 35/1.2 i förra veckan för 1200 kr. Kollade även in 25an men föll ändå på 35an. Mycket nöjd än så länge. Kvalitetskänslan är ju milsvid från mitt kittade 15-45 Objektivlockey var ju onekligen ett skämt, men fick ett vanligt på köpet tillsammans med ett motljusskydd.

Har även en M42 adapter sedan innan men inte hittat något vettigt objektiv. Kollar ni online eller finns det begagnade objektiv i butiker i sverige?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Får tacka för tipset. Köpte en 7artsian 35/1.2 i förra veckan för 1200 kr. Kollade även in 25an men föll ändå på 35an. Mycket nöjd än så länge. Kvalitetskänslan är ju milsvid från mitt kittade 15-45

Har även en M42 adapter sedan innan men inte hittat något vettigt objektiv. Kollar ni online eller finns det begagnade objektiv i butiker i sverige?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en drös M42:
tex.
30-35mm
50-58mm
135-200mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Jag har en drös M42:
tex.
30-35mm
50-58mm
135-200mm

Nice. Hur hittade du dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nice. Hur hittade du dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Beggade gammelgluggar hittar du på blocket eller tradera. Ebay också men de är betydligt dyrare.