Gigabyte släpper 35 moderkort för LGA 1150 och Haswell Refresh

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte släpper 35 moderkort för LGA 1150 och Haswell Refresh

Inför lanseringen av Haswell Refresh förbereder moderkortstillverkarna en uppsjö nya modeller med styrkretsar i 9-serien. Gigabyte slår alla rekord med hela 35 nykomlingar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Antar att det ersätter hela deras 1150-sortiment, i stort sett (i samma segment åtminstone)

Permalänk
Medlem

Holy s**t! Snacka om att ladda upp ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har någon nån ide varför man gör så många? Borde det inte kosta mindre att göra 10-15 kort? Eller?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Det var då fan vad Gigabyte ska hålla på och byta färger!

Permalänk
Medlem

35? Lite löjligt många?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd

KillerNIC är sämst.
Så har som PS/2 och VGA portar på ett moderkort som lanserad 2014.

Så skryter dom om guldplätterad DVI och HDMI, lol vad det nu ska vara bra för.
Pinsamt.

Permalänk
Medlem

Gillar den gula färgen på heat sinken på överklocknings moderkorten.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Trace path lighting, lol vilket skämt!

Permalänk
Skrivet av jacobtr:

Har någon nån ide varför man gör så många? Borde det inte kosta mindre att göra 10-15 kort? Eller?

Instämmer till fullo.. Visst är det kul för oss konsumenter att gotta oss i ett så stort urval, men det skulle lugnt räckt med en tredjedel. 25 av 35 kort kommer säkert inte ens bli köpta. Onödigt att göra så många, att lägga så mycket pengar och resurser på så många modeller, som senare säkert inte blir köpta i några större volymer måste ju bara rendera att nästföljande generation av moderkort blir antingen färre, eller dyrare.

Jag förstår varför tillverkarna gör det, men ändå så är det ju ett oerhört slöseri på att "uppdatera" moderkort som egentligen inte behöver uppdateras. De kunde gott och väl hoppa över någon generation av moderkort då och då, iaf för min egen del.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker de är väldigt lik MSI's serie?

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

KillerNIC är sämst.
Så har som PS/2 och VGA portar på ett moderkort som lanserad 2014.

Så skryter dom om guldplätterad DVI och HDMI, lol vad det nu ska vara bra för.
Pinsamt.

Att ha PS/2 är inte konstigt. VGA är ju dock något som borde försvinna....

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

Instämmer till fullo.. Visst är det kul för oss konsumenter att gotta oss i ett så stort urval, men det skulle lugnt räckt med en tredjedel. 25 av 35 kort kommer säkert inte ens bli köpta. Onödigt att göra så många, att lägga så mycket pengar och resurser på så många modeller, som senare säkert inte blir köpta i några större volymer måste ju bara rendera att nästföljande generation av moderkort blir antingen färre, eller dyrare.

Jag förstår varför tillverkarna gör det, men ändå så är det ju ett oerhört slöseri på att "uppdatera" moderkort som egentligen inte behöver uppdateras. De kunde gott och väl hoppa över någon generation av moderkort då och då, iaf för min egen del.

För att Intel släpper så många varianter av deras chipset att man måste tillverka en massa kort för att täcka av alla prisklasser.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av GambitSWE:

Instämmer till fullo.. Visst är det kul för oss konsumenter att gotta oss i ett så stort urval, men det skulle lugnt räckt med en tredjedel. 25 av 35 kort kommer säkert inte ens bli köpta. Onödigt att göra så många, att lägga så mycket pengar och resurser på så många modeller, som senare säkert inte blir köpta i några större volymer måste ju bara rendera att nästföljande generation av moderkort blir antingen färre, eller dyrare.

Jag förstår varför tillverkarna gör det, men ändå så är det ju ett oerhört slöseri på att "uppdatera" moderkort som egentligen inte behöver uppdateras. De kunde gott och väl hoppa över någon generation av moderkort då och då, iaf för min egen del.

Sak tilläggas att vi inte lanserar in alla i Norden - just för att vi inte ser ett behov av att få hit alla. Att ha en bredd på sin portfolio är att föredra då vi har helt olika typer av kunder världen över. Det kan stå och falla på att man saknar två USB, eller en DVI, då är det bra att ha bredden

Som världens största moderkortstillverkare så har vi onekligen gjort något rätt

Vill även tillägga att samtliga moderkort givetvis kommer med 4 års garanti via registreringen, samt att våra BK (Black Edition) kommer att få 5 års garanti via registrering.

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Medlem

Låt aldrig PS/2 porten försvinna!

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Skrivet av Lehto:

Låt aldrig PS/2 porten försvinna!

Jag är helt med på det här spåret, PS/2 är jätteviktigtföför min del. VGA klarar jag mig utan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns som att väldiht många av dessa kommer att dyka upp i diverse reor framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är Gigabyte det nya Asus? 35 nya kort är ju brutalt.

Har flera gigabyte prylar nu, inklusive P34 laptop, och allt funkar grymt bra!

Gigabyte gör bra grejjer helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Antagligen är det billigt att lansera många modeller därför att den inkrementella skillnaden mellan dem är minimal.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

KillerNIC är sämst.
Så har som PS/2 och VGA portar på ett moderkort som lanserad 2014.

Så skryter dom om guldplätterad DVI och HDMI, lol vad det nu ska vara bra för.
Pinsamt.

Det var guldpläterad VGA också.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Antagligen är det billigt att lansera många modeller därför att den inkrementella skillnaden mellan dem är minimal.

Jag funderar ibland på om de lanserar så många modeller för att tränga undan konkurrensen från kundens medvetande. Det tar helt enkelt tid att sätta sig in i det utbud som finns, men ofta har man 2-3 olika märken som man i första hand vänder sig till. Om Gigabyte då kan presentera 25-30 modeller som alla är kompatibla är det stor sannolikhet att jag nöjer mig med att studera just deras utbud.

Vad som oavsett är en smula trist är att de flesta moderkort är så lika varandra, det finns ett stort utbud av olika entusiastkort, men få mer udda lösningar.

Permalänk
Medlem

blir trycka på beställarknappen så man har nyaste mobot på swec z87 is "old edition"

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Vet inte om så är fallet nu men många företag har en uppsjö av olika alternativ för att det ökar chansen att kunden väljer dem. Säg att det finns 50 moderkort att välja på, 10 är Asus, 10 är MSI, 5 är Evga och 35 är Gigabyte. Då är chansen stor att konsumenten går hem med ett Gigabytekort.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Jag behöver egentligen PCI. Får se om det finns kvar när jag köper nytt om ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Jag behöver egentligen PCI. Får se om det finns kvar när jag köper nytt om ett år.

Till vad? Det är ju tråkigt när bra standarder försvinner, men om de aldrig plockade bort PS/2, VGA, PCI etc. så skulle utvecklingen aldrig gå framåt. Eller är det någon här som saknar 3,5" floppy?

Permalänk
Medlem

Missade ITX varianten på Gaming serien i bildserien men den ser ut så här:

http://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2014/04/Z97N_Gaming...

Ser rätt bra ut och processor sockeln på rätt ställe... men batterilösningen kunde varit bättre.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Det var då fan vad Gigabyte ska hålla på och byta färger!

Men måste ju bara säga att dom ser betydligt bättre ut nuförtiden, matta färger i kulörer som tex turkos/blå blandat med inslag av orange och vitt var ju inte särskilt attraktivt i min mening??

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Till vad? Det är ju tråkigt när bra standarder försvinner, men om de aldrig plockade bort PS/2, VGA, PCI etc. så skulle utvecklingen aldrig gå framåt. Eller är det någon här som saknar 3,5" floppy?

Man kanske råkar ha specifik hårdvara som fyller ett specifikt
syfte och som inte tillverkas längre i nya modeller eller skulle kosta alldeles för mycket att byta ut. Industrier av alla slag har specifik hårdvara.

Att PS/2 försvinner är väl inget problem. Tangentbord är billiga och håller sällan mer än några år ändå.

Förhoppningsvis gör supermicro eller så nått med PCI.

Permalänk
Medlem

Bara 35 stycken? Så dåligt. Undrar även när någon tillverkare ska sluta härma Asus ROG färger och göra något eget?